• انتشار: 1399/01/18 - 17:45
  • تعداد بازدید: 767
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دکتر حسینی تصریح کرد؛

شناسایی به موقع، حمایت و توانبخشی از اهداف بسته تحولی مداخلات بهنگام

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بسته تحولی مداخلات بهنگام و طلایی یک نظام حمایتی و مشاوره ای است که می کوشد، از ابتدای تولد یا از نخستین فرصت ممکن پس از شناسایی کودک دارای نیاز ویژه، خانواده وکودک را مورد حمایت توانبخشی وآموزشی قرار دهد.

2706.mp3 شناسایی به موقع، حمایت و توانبخشی از اهداف بسته تحولی مداخلات بهنگام


دکتر سید جواد حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور  با تبیین  ضرورت تدوین بسته تحولی مداخلات بهنگام وطلایی اظهار داشت: فقر آزمون های معتبر و دارای نرم ملی ، عدم هماهنگی و وحدت رویه سازمان آموزش و پرورش استثنایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در معرفی کودکان با نیاز ویژه زیرسه سال و  فقدان آمارهای کودکان متولد شده با نیاز ویژه  از اهداف و ضرورت های تدوین این بسته تحولی می باشد.


وی افزود: عدم همکاری والدین، کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی مورد نیاز از جمله دیگر  ضرورت ها  برای پرداختن به برنامه مداخله بهنگام وطلایی است.


وی تصریح کرد: تحقق اهداف برنامه مداخله بهنگام و طلایی، مستلزم هم افزایی وانسجام درون سازمانی و دستگاههای ذینفع برون سازمانی است و  برون داد این برنامه پرورش مهارتهای شناختی و کاربردی کودکان با نیازهای ویژه جهت استفاده از خدمات آموزشی، پرورشی وتوانبخشی است.


 حسینی در ادامه با تبیین اصول حاکم بر آموزش وپرورش اسثتنایی کشور  اظهار داشت: اولین اصل حاکم، توسعه انسان مبناست که این رویکرد منجر به تبدیل  منابع انسانی به سرمایه های انسانی و رشد تمام ظرفیت های انسانی  خواهد شد.


وی افزود: توسعه انسان مبنا به برخورداری همه انسانها از مواهب توسعه اشاره می کند و در این نوع نگاه انسانها هم در تحقق توسعه و هم در استفاده از مواهب توسعه نقش کلیدی دارند.


معاون وزیر دومین اصل حاکم بر سیاست های سازمان  آموزش و پرورش استثنایی را، تفاوت پذیری انسانها برشمرد وگفت: بالفعل درآوردن تمام استعدادهای بالقوه انسانها، صرفنظر از تفاوت در نوع آفرینش، وارث و فرهنگ و نژاد و برخورداری سطوحی از سلامت ناظر براین اصل است ودر آموزش وپرورش استثنایی، این اصل زیر بنایی مبنای برنامه ریزی قرار دارد.


حسینی، تطابق و مناسب سازی را یکی دیگر از اصول حاکم بر برنامه های سازمان برشمرد وگفت: مناسب سازی و تطابق تمامی معلمین، دانش آموزان، اولیاء، فضاهای آموزشی، محتوا وبرنامه های درسی از اهداف این اصل می باشد.


معاون وزیر تلفیق وفراگیر سازی را از دیگر اصول حاکم بر برنامه های سازمان دانست و اظهار داشت: یکی از آرمانهای آموزش وپرورش حرکت از جداسازی دانش آموز به طرف تلفیق وفراگیر سازی است به گونه ای که هر یک از دانش آموزان به فراخور توان خود بتوانند از تعلیم وتربیت متناسب با شرایط جسمی و روحی وآمادگی تحصیلی ، بهره برداری نمایند.


 حسینی توانمند سازی را اصل دیگر حاکم بر برنامه های سازمان دانست و اظهار داشت: در این اصل نگاه به دانش آموزان، نگاه توانمند ساز است که با تکیه بر ابعاد، ویژگی و استعدادهای دانش آموزان زمینه ارتقای توانمندی آنها را در سیستم تعلیم وتربیت مهیا می کند.


وی افزود: توسعه فرصتهای آموزشی وپرورشی برای دانش آموزان می تواند منجر به توانمندی و پرورش استعدادهای دانش آموزان شود.


حسینی اصل عدالت و تعادل را یکی دیگر از اصول سازمان دانست وگفت: ایجاد عدالت آموزشی و تعادل، زنجیرهایی به هم پیوسته هستند که انسانهایی دارای زیست مشترک را  به هم پیوند می دهد.


وی در پایان گفت: یکی از  اهداف سازمان آموزش وپرورش استثنایی، طراحی سیستمی آموزشی، پرورشی، و توانبخشی  است که بتواند  ناتوانی های ذهنی و جسمی کودکان و دانش‌آموزان استثنایی را  جبران کند و دانش آموزان پس از گذراندن مراحل تحصیلی، توانایی به دست آوردن  موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب شرایط خویش را داشته باشند


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2706
کلمات کلیدی