دکتر حسینی تشریح کرد؛
شیوه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه که دسترسی به امکانات ارتباطی و شبکه شاد ندارند
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی راهکارهای کلیدی و عملی به منظورانسجام بخشی فعالیت ها در استفاده از رسانه های ارتباطی و شیوه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه که دسترسی به امکانات ارتباطی و شبکه شاد ندارند را تشریح کرد.
دکتر سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت:استفاده از فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی به منظور ارائه خدمات آموزشی ، توان بخشی و مشاوره ای در شرایط تعطیلی مدارس به علت شیوع بیماری کرونا در کشور موجب تغییر مسیر فرایند یاددهی یادگیری و استفاده از امکانات خاص شده است.
وی افزود: بحث تفاوت های فردی دانش آموزان با نیازهای ویژه ضرورت پیش بینی تمهیدات خاصی برای این گروه از دانش آموزان را در این فرایند به ویژه آنهایی که دسترسی به امکانات مذکور را ندارند یا توانایی استفاده از آن را به طور مستقل ندارند دو چندان می کند.
وی با ارائه راهکارهای آموزشی جهت دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه های تلویزیونی ، شبکه شاد و بستر فضای مجازی را ندارند اظهار داشت: در گام اول مدیران مدارس نسبت به شناسایی دانش آموزانی که به شبکههای تلویزیونی، شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی ندارند با ارائه تحلیل علت عدم دسترسی اقدام نمایند.
وی افزود: تهیه و ارسال لوح های فشرده و بسته هایی آموزشی، توان بخشی و مشاوره ای که قابلیت اجرا در دستگاه های پخش خانگی را دارد و بستههای آموزشی مکتوب با توجه به نیاز گروههای مختلف معلولیت وبا رعایت کامل مفاد پروتکل وزارت بهداشت برای والدین دانش آموزان ،گام بعدی کار می باشد.
وی تصریح کرد: به منظور کارایی و اثر بخشی بیشتر بسته های آموزشی ، نحوه آموزش و نظارت بر روند اجرا، توسط معلمان، مشاوران و نیروهای توانبخشی مربوط پیگیری شود و در صورت لزوم از افراد با سواد خانواده جهت آموزش بسته های ارسالی استفاده گردد.
حسینی با بیان نقش ویژه مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده در آموزش افزود: این مراکز نسبت به برقراری ارتباط موثر تلفنی با دانش آموزان، والدین و افرادی که از سوی خانواده جهت دریافت مشاوره معرفی می شوند، اقدام نمایند .
وی در ادامه به بیان دیگر اقدامات آموزشی ویژه دانش آموزانی که دسترسی به شبکه های ارتباطی ندارند پرداخت و اظهار داشت: معلمان رابط ضمن هماهنگی با مدیران مدارس پذیرا متناسب با نوع معلولیت ، نسبت به آماده سازی بسته های آموزشی هفتگی به صورت فایلهای تصویری برای دانشآموزان آسیب دیده شنوایی؛ فایلهای صوتی برای دانشآموزان آسیب دیده بینایی و فایلهای صوتی و تصویری برای دانش آموزان معلول جسمی – حرکتی؛ اختلال رفتاری و اختلال طیف اتیسم و تکالیف مدادکاغذی اهتمام ورزیده و مدیران مدارس پذیرا با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای اولیای دانش آموزان ارسال نماید.
وی افزود :معلمان مراکز مشکلات ویژه یادگیری ضمن هماهنگی ونظارت مدیران مراکز ، نسبت به آماده سازی بسته های آموزشی هفتگی به صورت فایلهای تصویری، صوتی و تکالیف مداد کاغذی برای دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری اقدام نمایند
وی افزود: در راستای آموزش منزل محور همکاران معلم ، مشاور، توان بخش و پرورشی داوطلب با رعایت ضوابط و مقررات و نکات ایمنی و بهداشتی به منزل دانش آموزان می توانند اعزام شوند.
وی تصریح کرد: بنا به ضرورت می توان آموزش های حضوری انفرادی در مدرسه و با رعایت کامل مفاد پروتکل وزارت بهداشت را پیش بینی کرد.
معاون وزیر در ادامه به بیان راهکارهای ویژه دانش آموزانی که دسترسی به شبکه های تلویزیونی ، شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی دارند پرداخت و گفت: شناسایی این دانش آموزان، تعیین زمان شروع و پایان دروس و تشکیل کلاسهای مجازی با توجه به ویژگی های دانش آموزان با نیازهای ویژه به صورت منعطف و با صلاحدید معلم کلاس از جمله اقدامات ویژه این دانش آموزان می باشد.
وی افزود: بارگذاری بسته های آموزشی در شبکه شاد و پایگاه اطلاع رسانی مدرسه، ارائه خدمات مشاوره ای مجازی به دانش آموزان و والدین و پیش بینی سیستم های پاداش برای دانش آموز ان و اولیا به منظور ایجاد انگیزه از دیگر فعالیت ها می باشد
وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت حضور والدین در فرآیند آموزش غیر حضوری پیش بینی آموزشهاي حداقلي در قالب راهنماهاي مصور براي والدين دانش آموزاني كه سواد رسانه اي چنداني ندارند در پروتکل ها و سناریوهای آموزشی ، توان بخشی و مشاوره ای الزامی است.
معاون وزیر در ادامه گفت: مدیران مدارس نرم افزارهای خاص ارتباطی که تسهیل کننده فرایند ارایه خدمات هستند را شناسایی و به همکاران و والدین معرفی نمایید.