از سوی دکتر حسینی صورت گرفت؛
طرح موضوعات آموزش و پرورش استثنایی در دیدار با معاون اول رئیس جمهور
در نشست معاون اول رئیسجمهور با شورای معاونان و مدیران وزارت آموزشوپرورش فعالیتها و برنامههای آموزشوپرورش توسط اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش تشریح شد.
دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این دیدار ضمن تقدیر از معاون اول رئیس جمهور به خاطر حمایت های همیشگی وی از آموزش و پرورش و تقدیر از وزیر آموزش و پرورش به دلیل نگاه راهبردی به نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است و با مصوّبه ی مجلس شورای اسلامی در سال 1370، این سازمان با اساسنامه ای بسیار دقیق و هوشمندانه در راستای توسعه عدالت آموزشی تاسیس شد.
وی افزود: 152 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در 7 گروه معلولیت تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند که بیش از 71 هزار نفر از آنان در20 هزار مدارس پذیرا وبقیه نیز در 1600مدرسه ویژه استثنایی تحصیل می کنند.
وی گفت: پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیاز های ویژه از بدوتاسیس تا کنون 17 برابر شده است و 741 مرکز ویژه مشکلات یادگیری نیز برای دانش آموزان با مشکلات یادگیری ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی 5 برابر آموزش و پرورش عادی نیاز به اعتبارات دارد افزود: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر مسائل جاری که درآموزش وپرورش عادی وجود دارد چند خدمت ویژه نیز ارائه می نماید.
حسینی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی اولین خدمت ویژه آموزش و پرورش استثنایی است اظهار داشت: ارائه 16 عنوان بسته حمایتی به 32 هزار دانش آموز، ارائه خدمات حرفه ای توانبخشی درون مدرسه ای از طریق 840 نیروی توانبخشی و برون مدرسه ای از طریق موسسات و ارائه خدمات مشاوره توانبخشی در 16 مرکز ازجمله خدمات توانبخشی می باشد.
معاون وزیر دومین خدمت ویژه آموزش و پرورش استثنایی را برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی دانست و افزود: در سنجش جسماني وآمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان به پوشش 97.6 درصدی رسیده ایم که برای سال جاری پوشش 99 درصدی را هدفگذاری کرده ایم و افزایش پوشش 50 درصدی پیش دبستانی ها به 60 درصد نیز از دیگر اهداف این برنامه می باشد.
وی افزود: هدف از اجرای این برنامه شناسایی و مداخله به هنگام است و نتایج این برنامه می تواند برای سایر وزارتخانه ها خصوصا وزارت بهداشت مفید باشد.
معاون وزیر با بیان اینکه در بعد آموزش سه نگاه کیفیت بخش که موجب استاندارسازی آموزش و پرورش استثنایی می شود مد نظر قرار گرفته است اظهار داشت: طراحی نظام جامع آموزش های دیجیتالی و مجازی، تالیف و مناسب سازی هزار عنوان کتاب و محتوای آموزشی، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در 158 رشته، طراحی سند جامع آموزش های فنی حرفه ای و آموزش همراه با تولید و تامین 80 هزار وسیله آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی در قالب نهضت توان افزایی از جمله نگاه های کیفیت بخش در بعد آموزش می باشد.
وی افزود: برای تامین 80 هزار وسیله آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی بیش از 300 میلیارد تومان مورد نیاز است که از دولت محترم در جهت تامین بخشی از این مبلغ تقاضای کمک داریم.
حسینی با بیان اینکه یکی از چرخش های مهم تحول آفرین در حوزه آموزش و پرورش استثنایی تغییر جهت از آموزش و پرورش تفکیکی به سمت آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر است اظهار داشت: خوشبختانه با نگاه مثبت به این موضوع تاکنون این آموزش ها در دولت تدبیر و امید به 80 برابر افزایش یافته است.
وی افزود: ادامه این روند نیازمند ایجاد مدارس انطباقی است و در همین راستا 64 مدرسه در سال 99 مناسب سازی خواهد شد و مناسب سازی تمامی مدارس نیازمند کمک و توجه ویژه دولت می باشد.
حسینی در ادامه با بیان اینکه چند موضوع مهم در جهت ارتقا و استاندارد سازی نظام تعلیم و تربیت ضروریست افزود: رتبه بندی معلمان که در دولت تدبیر وامید شروع شد و طی سه مرحله روند تکاملی را داشت باید به سمت کمال پیش رود و این نیز مساعدت دولت و معاون اول رئیس جمهور را می طلبد.
وی افزود: نظام تعلیم و تربیت به شدت از اینکه تحت قانون عام سایر ادارات اداره می شود در رنج است و تدوین و تصویب قانون خاص آموزش و پرورش به مانند قانون وزارت علوم از ضروریات می باشد.
وی گفت: همواره پروزه اول مهر با معضل بزرگی به نام تامین نیروی انسانی همراه شده است و در سال 99 آموزش و پرورش با کمبود 197 هزار نیرو مواجه است و تامین و تخصیص نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان نیازمند مساعدت ویژه دولت است.
حسینی در پایان با بیان اینکه دوران کرونا ضرورت پرداختن به برخی از امور را گوشزد کرد اظهار داشت: در عرصه تعلیم و تربیت و با نگاه به استفاده از فناوری های نوین و آموزش مجازی، شبکه شاد راه اندازی شد و برطرف کردن موانع اینگونه آموزش ها بویژه برای مناطق محروم، دانش آموزان استثنایی, عشایری و روستایی مورد تقاضا می باشد.