دکتر حسینی:
مسئولیت پذیری معلمان، شبکه شاد را به فرصتی بی بدیل در آموزش و پرورش تبدیل خواهد کرد
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین جلسه شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
دکتر سید جواد حسینی در این جلسه اظهار داشت: معلمین مسئولیت پذیر ترین قشر جامعه هستند و وقتی ضرورتی احساس کنند همواره در خط مقدم انجام کار هستند و در این ایام وظیفه تاریخی خود را از طریق آموزش مجازی ایفا خواهند کرد.
وی با تاکید بر عضویت همه مدیران و معلمان آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد افزود: باید تلاش کنیم تمام دانش آموزانی که به امکانات فناوری و دیجیتالی دسترسی دارند عضو شبکه شاد شوند.
وی با بیان اینکه نزدیک به 80 درصد معلمان و مدیران آموزش و پرورش استثنایی تاکنون عضو شبکه شاد شده اند، اظهار داشت: تمامی مدیران و معلمان آموزش و پرورش استثنایی که هنوز شبکه شاد را نصب نکرده اند در اولین فرصت با اتصال و نصب به شبکه شاد، فرآیند آموزش را شروع کنند.
وی افزود: شبکه شاد یک جهاد فناوری است که باید به آن نگاه ویژه داشت و تمامی محتوی درسی باقیمانده کتب باید در شبکه شاد و از طریق آموزش های تلویزیونی تدریس شود و به اتمام برسد.
وی با تاکید بر شناسایی تمامی دانش آموزان با نیاز های ویژه که دسترسی به امکانات فناوری و دیجتیالی ندارند، تصریح کرد: مدیران مدارس و روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها باید برای بقیه دانش آموزانی که امکانات دسترسی به شبکه شاد را ندارند روش های جایگزین را در نظر بگیرند تا از ظهور شکاف های آموزشی و نابرابری آموزشی در بستر جدید جلوگیری بعمل آید.
حسینی با تاکید بر ترسیم چشم انداز برای تمامی برنامه ها بویژه شبکه شاد اظهار داشت: ارتباط و گفتگوی مدام بین مدرسه تا ستاد و ارتباط مدیران مدارس با معلمان و اولیاء و انتقال ضرورت و ویژگی های شبکه شاد به آنان موجب گسترش استفاده از این شبکه خواهد شد.
وی خواستار استفاده از ظرفیت خیرین در تامین تجهیزات فناوری دانش آموزان با نیاز ویژه شد و اظهار داشت: خیرین همیشه پای کار بوده اند و در تامین امکانات دانش آموزان با نیاز های ویژه مناطق محروم پبش قدم خواهند بود.
حسیینی با بیان اینکه کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد ایجاد شده است اظهار داشت: باید تمام همت و تلاش خود را بکار ببندیم تا از بستر این کانال بتوانیم تمامی نیازمندی های آموزش و پرورش استثنایی را رفع نماییم.
وی افزود: شبکه شاد بستر جدید ارتباطی است و مدیریت کلاس، ارزشیابی ، ارائه محتوی نیازمند استفاده از خلاقیت همه معلمان و مدیران است.
معاون وزیر با بیان اینکه ستاد راهبری، نظارت و کیفیت بخشی به شبکه شاد در آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شده است اظهار داشت: تحلیل وضعیت مدارس، دانش آموزان ، مدیران و معلمان به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای استفاده از شبکه شاد اولین ماموریت این ستاد است.
وی افزود: پوشش ۵ هزار کلاس چند پایه، اتصال نوآموزان و والدین دوره های پیش دبستانی در گروه های مختلف با طیف های متفاوت، ورود ۹ هزار معلم رابط در آموزش های تلفیقی فراگیر برای پوشش بیش از ۲۳ هزار دانش آموز در ۲۰ هزار مدرسه پذیرا از جمله مواردی است که نیاز به پیگیری ستاد راهبری دارد.
وی افزود: ایجاد نرم افزار گویا ساز در شبکه شاد برای ورود دانش آموزان با آسیب بینایی، اتصال ۷۲۰ مرکز ویژه مشکلات یادگیری به شبکه شاد حل مشکل ورود دروس کارگاهی متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای در این شبکه، تعریف کلاس ها و مدارس ضمیمه و فراهم آوردن امکان عضویت همکاران گروه توانبخشی و مشاوره از جمله مشکلاتی است که ستاد راهبری باید پیگیری کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه جلسه با اشاره به نزدیکی هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت: ستاد بزگداشت مقام معلم در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است و فعالیت های ویژه ای برای این هفته تدارک دیده شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه مهمترین بخش پروژه مهر ساماندهی نیروی انسانی است اظهار داشت: برنامه ریزی برای ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی پیش رو و جبران کمبود نزدیک به 12 هزار نیروی آموزش و پرورش استثنایی از طریق کارگروه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی در حال انجام است.
وی افزود: تحلیل روند سال گذشته ساماندهی نیروی انسانی، وضعیت بازنشستگی و جذب نیروی انسانی، وضعیت دانش آموزان، وضعیت اضافه تدریس معلمان، افزایش تعداد معلمان تمام وقت، ارتقای صلاحیت ها و محاسبه کمبود ها در زمینه نیروی انسانی باید در دستور کار کارگروه ساماندهی نیروی انسانی قرار گیرد.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" و با بیان اینکه طرح سنجش فراگیرترین طرح در آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار داشت: شرایط کشور و آموزش و پرورش با وجود ویروس کرونا تغییر کرده است و با توجه به این شرایط برای طرح سنجش در سال تحصیلی پیش رو سه سناریوی مختلف طراحی شده است.
وی افزود: مدل اول در صورت اتمام بحران کرونا اجرایی می شود که در این صورت طرح سنجش بدون تغییر درساختار پایگاه ها در زمان مقرر و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجرا خواهد شد.
وی گفت: در صورتی که بحران متوسط باشد دو برنامه "شروع با تاخیر بدون فاصله گذاری اجتماعی همراه با افزایش تعداد پایگاه ها" و "شروع با تأخیر و اجرای فاصله گذاری اجتماعی همراه با تغییر در ساختار پایگاه ها" اجرایی خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: در صورت تشدید بحران نیز تغییر در فرایند اجرا و ساختار پایگاه ها را در طرح سنجش خواهیم داشت.
معاون وزیر در پایان این جلسه خواستار تشکیل جلسات ستاد راهبری، کیفیت بخشی و نظارت شبکه شاد، ستاد بزرگداشت مقام معلم، کارگروه ساماندهی نیروی انسانی و شورای راهبری طرح سنجش در هفته جاری شد.