• انتشار: 1400/07/03 - 10:40
  • تعداد بازدید: 1450
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
دکتر حسینی در مراسم آغاز سال تحصیلی تاکید کرد؛

مهر نقطه آغاز عزیمت تمدن سازی و جامعه پروری است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آیین نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در مدرسه نابینایان شهید محبی شهر تهران گفت: مهر نقطه آغاز عزیمت تمدن سازی و جامعه پروری است.

5139.mp3 مهر نقطه آغاز عزیمت تمدن سازی و جامعه پروری است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این مراسم با ذکر آیه «هو الّذی بعث فی الْأمّیّین رسولًا منْهمْ یتْلو علیْهمْ آیاته ویزکّیهمْ ویعلّمهم الْکتاب والْحکْمة وإنْ کانوا منْ قبْل لفی ضلالٍ مبینٍ» گفت: در ابتدا آغاز سال تحصیلی و روز جشن ملی خرد و دانایی و عید اندیشه و روشنایی را به همه همکاران، مدیران، اولیا و دانش آموزان تبریک و تهنیت عرض می کنم‌.
وی افزود: ما در جامعه موضوعی مهم تر از تعلیم و تربیت، کارگزارانی مهم تر از معلم برای تحول، سرمایه های مهم تر از دانش آموزان  و سازمانی مهم تر از مدارس برای تحول نداریم.
حسینی با بیان اینکه ماه مهر و شروع سال تحصیلی نقطه عزیمت برای تمدن سازی و جامعه پروری است اظهار کرد: به همین دلیل مهر جشن ملی خرد و عید دانایی است و به همین دلیل است که خداوند خود را معلم معرفی می کند  و هدف رسالت پیامبران را بعثت یعنی برانگیختن جامعه برای هدایت و تعلیم و تربیت معرفی می‌نماید.
وی افزود:  پیامبر بزرگوار اسلام می‌فرماید « انی بعثت معلما» و انجام رسالت خود را معلمی معرفی می نماید.
 ‏وی تصریح کرد: امام اول مسلمانان حضرت امیر (ع)  نیز در قدر معلمی می فرمایند «من علّمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً» ‏ و چه درست شاعر می‌سراید ای روح بزرگ تو سرشارتر از دریا، اندیشه والایت دّر  و  گهرژرفا، در قدر و مقام تو بس این سخن مولا، من علّمنی حرفاً قد صیّرنی عبداً
معاون وزیر با تاکید بر اینکه بدون تردید نهاد تحول و توسعه یک جامعه نهاد آموزش و پرورش است، گفت: بدون شک سازمان تحول در جامعه مدرسه، واحد تحول کلاس درس و کارگزار تحول معلمین هستند و  لذا به حق می توان ادعا نمود که حد یک جامعه را حد آموزش و پرورش و معلمان آن جامعه تعیین می کنند.
وی افزود:  هیچ جامعه‌ای از حد مدارس و معلمان خود بالاتر نخواهد رفت و میزان الحراره جامعه معلمان و مدارس هستند.
وی تصریح کرد: امروز را باید جشن ملی تعلیم و تربیت و مهر را آغاز جشن خرد و اندیشه، فصل شکوفایی و نقطه آغاز عزیمت تمدن‌سازی و جامعه پروری دانست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در سال جاری آغاز مهر و بازگشایی مدارس با دو تقارن مهم و یک مسئله محوری روبه رو است، گفت:  اولین مناسبت که با مهر امسال و بازگشایی مدارس تقارن یافته اربعین حسینی است و همه ما می دانیم که  موضوع امام حسین(ع) و جریان تاریخی کربلا و حادثه عاشورا به درستی از گذر عصر ها و نسل ها و از مرزهای جغرافیایی عبور کرده است و تبدیل به کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا شده است.
وی افزود: عاشورا و کربلا  مدرسه ای تمام ساحتی است که الگوی خوب و جامعی برای  مسیر تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه سید الشهدا و یاران با وفای او هر یک نمونه الگوی عملی و محصول تربیتی مکتب حسینی هستند اظهار کرد: به فرمایش سردار شهید سلیمانی که «ما ملت امام حسینیم» باید مدرسه امام حسینی، اربعینی و کربلایی داشته باشیم و برای تبدیل شدن یک ملت به ملت امام حسینی بیش از همه،  مدارس نقش آفرین هستند.
 معاون وزیر با بیان اینکه موضوع دومی که در تقارن با مهر قرار گرفته است سالگرد جریان ماندگار هشت سال دفاع مقدس است  که در راستای مدرسه کربلا در تاریخ معاصر ایران رخ نمون شد، اظهار کرد: سرمنشا اصلی این دفاع تاریخی برگرفته از مکتب امام حسین (ع) بود و الحق که نظام تعلیم و تربیت چه از حیث پشتیبانی لجستیکی و چه  از حیثیت حضور در میادین نبرد نقش بی بدیلی را  ایفا نمود.
 ‏وی افزود: شرکت حدود یک میلیون رزمنده معلم و دانش آموز و تقدیم بیش از چهل هزار شهید و تعداد زیادی جانباز و آزاده گواه و شاهد این ادعا است.
 ‏وی تصریح کرد: جریان کربلا و دفاع مقدس دو منبع پایدار و الهام بخش برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان و نظام تعلیم وتربیت می باشند  و نظام تعلیم و تربیت  از این دو مدرسه مانا و پایدار یعنی مدرسه کربلا و دفاع مقدس باید حداکثر استفاده را ببرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه موضوع سومی که در سال جدید باید مورد توجه قرار بگیرد بازگشت تدریجی دانش آموزان به آموزش های حضوری در مدارس است، اظهار کرد: این موضوع باید با  همکاری کامل معلمان، مدیران و خصوصا  خانواده ها و جامعه و محقق گردد.
وی افزود: استراتژی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و ارائه آموزش های ترکیبی است.
معاون وزیر با بیان چرایی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو گفت: کرونا شرایط مبهم و ناخواسته ای را ایجاد کرد و اولین مکانی که تحت تاثیر قرار گرفت، مدارس بودند که تعطیل شدند.
وی افزود: شرایط کرونایی  نظام تعلیم و تربیت را به ناچار به سمت آموزش های مجازی و از راه دور  سوق داد و اولین آسیب آموزش های مجازی افت  کیفیت نظام یاددهی و یادگیری بود و این افت کیفیت هم در نظام جهانی و هم در کشورمان مشهود بود.
حسینی تصریح کرد: نتایج تمام مطالعات نشان می دهد نظام یاددهی و یادگیری که اساس توسعه هر جامعه است با صدمه و لطمه جدی مواجه شده است و  این موضوع ضرورت بازگشایی مدارس را بیش از هر زمان دیگری روشن می کند.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس موجب گسترش و تعمیق بی عدالتی شده است، گفت:  آموزش های مجازی و در خانه ماندن سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی تصریح کرد:  استراتژی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت است و بر همین اساس نیز در  آموزش و پرورش استثنایی و در گام اول آموزش حضوری در مدارس با حداکثر ۵۰ دانش آموز و کلاس های ۶ نفره شروع خواهد شد.
‏معاون وزیر در ادامه با بیان ۱۰ اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری در کنار سایر آموزش ها رعایت شود گفت:  اولین اصل بازگشایی مدارس به صورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس صد درصد حضوری است و نه صد درصد مجازی بلکه بر اساس اطلس یادگیری آموزش ها ترکیبی خواهد بود.
وی‌ با اشاره به دومین اصل بازگشایی مدارس افزود:  آموزش ها با توجه به شرایط منطقه، مدرسه، کلاس و پایه اقتضایی است.
‏حسینی سومین اصل را آموزش های ترکیبی دانست و گفت: اصل بعدی تقدم ذاتی سلامت است و بر همین اساس واکسیناسیون ۹۰ درصد معلمان انجام گرفته است و ‌دانش آموزان نیز در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.
 ‏وی پنجمین اصل را ارتقای کیفیت دانست و گفت: اصل بعدی تفویض اختیار به شورای مدرسه و منطقه است  تا در خصوص نوع آموزش با تقدم ذاتی سلامت بر همه امور  تصمیم بگیرند.
‏حسینی افزود:  عدالت بویژه توزیع عادلانه امکانات دیجیتالی، اقناع سازی، حفظ تجربه دوران کرونا بویژه استفاده از شبکه شاد، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش اصول هفتم تا دهم بازگشایی مهری باشکوه است.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه در آغاز مهر، ۵۸ پروژه در آموزش و پرورش استثنایی افتتاح و یا کلنگ زنی خواهد شد گفت: از این تعداد ۴۶ پروژه افتتاح و ۱۲ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی خواهند شد.
وی افزود: در طول دو سال گذشته ۱.۵ متر مربع به سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی  کل کشور و ۲.۵ متر مربع به فضای آموزش و پرورش استثنایی مناطق محروم اضافه شده است.
حسینی با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان از سوی مجلس جهت تامین تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است گفت: در سال جاری در کنار اطلس یادگیری، اطلس توانبخشی نیز برای تمامی مدارس استثنایی تدوین  شده است.
حسینی تدوین بسته های تحولی را گامی برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در سال جاری سه بسته تحولی آموزش های خانواده محور، بازی و ورزش های نشاط آفرین و توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

 ویدئوی این سخنرانی را از پایین همین صفحه مشاهده کنید

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5139
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

فیلم ها

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید