دکتر حسینی تصریح کرد؛
وحدت و هم افزایی درون و برون سازمانی رمز موفقیت سازمان/ نوبت گیری 99 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادرات استثنایی نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادرات استثنایی نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تبریک هفته وحدت اظهار کرد: یکی از نشانه های حکمرانی خوب هم افزایی است و یکی از نشانه های ناتوانی در حکمرانی وجود تضاد در سطح جامعه و سازمان است و میلاد حضرت رسول(س) فرصتی است که دوباره بر وحدت و هم افزایی در جامعه تاکید کنیم.
وی افزود: وحدت باید در سطوح ملی بین سازمان ها و ارکان نظام برقرار باشد و وحدت و هم افزایی درون و برون سازمانی رمز موفقیت سازمان ها است.
حسینی تصریح کرد: باید تمرین کنیم در هفته وحدت، همگرایی و هم افزایی را افزایش دهیم و این همگرایی در درون سازمان از واجبات است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست که به بررسی برنامه های گروه دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اختصاص داشت گفت: 4 هزار و 589 دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، 35 هزار و 577 دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و بیش از 9 هزار نوآموز پیش دبستانی کم توان و جند معلولیتی در 1200 مدرسه و 5500 کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند.
معاون وزیر با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی 4 تا 6 سال در 10 سال اخير، 346 درصد رشد داشته است. اظهار کرد: بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز در 10 سال اخير، 156 درصد رشد داشته است.
معاون وزیر با بیان اینکه 53 عنوان کتاب در قالب 615 سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی كم توان ذهني و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار کرد: علاوه بر تالیف این کتب در سال جاری 57 عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب سازی شده است.
وی افزود: همچنین برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی 0 تا 2 و 2 تا 4 سال نیز تاکنون چند عنوان محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است.
وی تصریح کرد: تالیف 22 عنوان کتاب راهنمای معلم برای استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و طراحي و توليد 21 کیت آموزشی و 2 درس افزار آموزشي از دیگر فعالیت های انجام شده در این حوزه است.
معاون وزیر با بیان اینکه یکی از سیاست های آموزش و پرورش استثنایی ارتقای کمی و کیفی مدارس دانش آموزان کم توان ذهنی است اظهار کرد: آموزش نیروی انسانی ماهر از دیگر برنامه ها است و تاکنون دوره های ضمن خدمت تخصصی زیادی برای آموزش معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی برگزار شده است و همچنین آموزش مهارت های چندگانه برای این معلمان در دستور کار است.
وی افزود 10 چرخش تحول آفرین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی در حال انجام است که باید تمام سعی بر عمل کردن به این تغییر جهت ها باشد.
معاون وزیر در ادامه نشست با تاکید بر اینکه داشتن پیوست تعلیم و تربیت برای تمامی طرح ها رمز پیشرفت هر جامعه ای است گفت: نشست با دستگاه های مختلف و نهاد ها از جمله حرکات خوبی است که می تواند منجر به برای پیوند آموزش و پرورش با دیگر نهادها و جامعه شود.
حسینی با تاکید بر اینکه برای اجرایی کردن لایه عملیاتی سند تحول بنیادین در سال جاری 25 بسته تحولی در وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است و در حال اجراست اظهار کرد: سه بسته تحولی از این تعداد متعلق به آموزش و پرورش استثنایی است و نگاه به این بسته های تحولی باید نگاهی ویژه باید باشد و اجرای این بسته های تحولی مدام باید توسط استان ها رصد شود.
وی در ادامه با تاکید بر پیاده سازی اطلس یادگیری در تمام ابعاد اظهار کرد: همه دانش آموزان استثنایی باید تحت پوشش اطلس یادگیری قرار داشته باشند و نظارت بر انجام اطلس یادگیری و سنجش میزان اثر بخشی آن از جمله ماموریت های ادارات استثنایی استان ها است.
معاون وزیر با بیان اینکه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در روز های پایانی قرار دارد اظهار کرد: 99 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوبت گیری شده اند و 97.3 درصد نیز تاکنون مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته اند.
وی در پایان افزود: به زودی شیوه نامه سنجش پیش دبستانی ها نیز از سوی آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.