• انتشار: 1399/05/07 - 16:48
  • تعداد بازدید: 1203
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ویژگی های مدرسه انطباقی در مصاحبه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با برنامه نیم نگاه رادیو سلامت

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور در برنامه زنده رادیوئی نیم نگاه رادیو سلامت به تشریح ویژگی های مدرسه انطباقی پرداخت.

3381.mp3 ویژگی های مدرسه انطباقی در مصاحبه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با برنامه نیم نگاه رادیو سلامت

 


دکتر  سید جواد حسینی در این برنامه زنده رادیویی با بیان اینکه  مدرسه انطباقی یکی از بسته های تحولی سال  99سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنائی است اظهار داشت:  این بسته تحولی براساس آموزه های سند تحول بنیادین و احکام برنامه ششم توسعه تدوین شده است و شامل 3 برنامه و 9 فعالیت است.


وی افزود: در برنامه سند تحول بنیادین راهکار 2/14 و 1/16 و در برنامه ششم توسعه محورهائی قرارداده شده است که برای تحقق این راهکارها مدرسه انطباقی به عنوان یک بسته تحولی تدوین و در حال اجرائی سازی است.


وی با بیان اینکه دانش آموزان، اولیا و معلمان در جامعه باید شهد سند تحول را بچشند افزود: بسته های تحولی برای اجرائی سازی بخش هائی از سند تحول بنیادین است که جنبه های نوآورانه، زود بازده، مشارکت جویانه، تحول آفرینانه، سنجش پذیر  و  مدرسه محورانه را دارا می باشند.


 حسینی گفت: بر اساس آموزه های سند  تحول بنیادین و راهکار 2/14 این سند " متناسب‌سازی فضاهای فیزیکی، آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوت‌های جنسیتی دانش‌آموزان با تاکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینه سازی فرهنگ ایمانی و عفاف و پوشش و رعایت احکام محرّمیت در محیط" مورد تاکید قرار گرفته است.


وی افزود: در راهکار 1/16  نیز " ایجاد تنوع در فرصت‌های تربیتی در مراکز آموزشی و تربیتی برای پاسخ‌گویی به نیازهای دانش‌آموزان" مورد تاکید قرار گرفته است.


 معاون وزیر با اشاره به  برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه بر طراحی ، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی تربیتی و ورزشی با نیازهای ویژه و تفاوتهای جنسیتی و سنی دانش آموزان و همچنیبن توانمندسازی مدیران  معلمان در شناسائی ، هدایت ، بهره برداری از ظرفیت ها و امکانات و خلق فرصت های متنوع یادگیری و متناسب با نیازها و علائق و تفاوتهای فردی دانش آموزان تاکید شده است.


 حسینی با ارائه تعریفی از مدرسه انطباقی گفت: مدرسه انطباقی مدرسه ای است که در آن فضا، تجهیزات معلم، محتوا، مدیر، دانش آموز، والدین و جامعه با شرایط خاص دانش آموز تطابق سازی می شود تا فرایند تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی با کیفیت تسهیل شود.


معاون وزیر با بیان 3 برنامه طراحی شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: مناسب سازی مبتنی برتوانمند سازی مدیران، معلمان و جامعه، ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجیتالی و مشارکت  درمناسب سازی مدارس از حیث فضا و تجهیزات سه برنامه مدرسه انطباقی است.


 حسینی با اشاره فعالیت هایی طراحی شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار داشت: با اجرای بسته تحولی مدرسه انطباقی  64 مدرسه مناسب سازی و 14 مدرسه  ویژه دانش آموزان طیف اتیسم ساخته خواهد شد و در قالب نهضت آموزش زبان اشاره و بریل آموزی 5  هزار معلم، والدین و کارکنان دستگاه های مرتبط آموزش خواهند دید.


وی افزود: با  طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی به میزان 50 درصد نگرش مخاطبان نسبت به کودکان با نیازهای ویژه تغییر یافته و 32  پایگاه آموزش مجازی ایجاد می شود  و با طراحی سامانه ندای همراه، مدیریت پاسخگو در زمینه  رفع مشکلات دانش آموزان آموزش تلفیقی و فراگیر صورت خواهد گرفت.


وی تصریح کرد: در قالب نهضت توان افزایی تجهیزات آموزشی و توانبخشی حداقل 10 درصد از دانش آموزان با نیاز های ویژه با مشارکت خیرین و سازمان ها در سال جاری تهیه خواهد شد.


 معاون وزیر با اشاره به اینکه در سال جاری 129 عنوان کتاب مناسب سازی خواهد شد اظهار داشت: تاکنون هزار عنوان کتاب یا محتوای آموزشی تالیف یا برای دانش آموزان با نیاز های ویزه مناسب سازی شده است.


وی افزود: 196 عنوان کتاب برای گروه دانش آموزان کم توان ذهنی از پیش دبستان تا دوره متوسطه حرفه ای تالیف شده است و 38  عنوان کتاب نیز برای دانش آموزان با آسیب شنوایی تالیف شده است.


وی افزود: 121 عنوان کتاب برای دانش آموزان با آسیب شنوایی و 46 عنوان کتاب برای دانش آموزان جسمی و حرکتی مناسب سازی شده است.


 معاون وزیر تعداد کتاب های تبدیل به بریل شده آسیب بینائی را 350 عنوان ذکر کرد و گفت: 41 کتاب صوتی، 81 کتاب درشت خط، 72 عنوان کتاب راهنمای معلم و 52 درس افزار و فیلم های آموزشی نیز تاکنون تولید شده است.


 


مصاحبه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را از اینجا دریافت کنید


 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3381
کلمات کلیدی