• انتشار: 1396/12/14 - 14:24
  • تعداد بازدید: 507
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

گزینش دانش‌آموزان تیزهوش باید مبتنی بر روش‌های درست علمی باشد

معاون وزير و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: گزینش دانش‌آموزان تیزهوش باید فرایندی و مبتنی بر روش‌های علمی و تست های استاندارد و بهره گیری از طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) و المپیادهای علمی باشد.

806.mp3 گزینش دانش‌آموزان تیزهوش باید مبتنی بر روش‌های درست علمی باشد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دكتر مجید قدمی افزود: پس از شناسایی استعدادهای برتر لازم است با استفاده از تجارب سایر کشورها، زمینه رشد و تعالی این گروه از دانش آموزان بیش از پیش فراهم شود.


 


وی حذف آزمون از مدارس ابتدایی را به عنوان یک اقدام تحولی عنوان کرد و اظهار داشت: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص حذف آزمون ها از دوره ابتدایی، قابل دفاع علمی است و از منظر تربیتی اقدامی شایسته تلقی می شود به همین دلیل حمایت دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی را به دنبال داشته است.


 


معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: این تصمیم، فضای آموزش ابتدایی را با نشاط و شادابی همراه کرده و باعث کاهش اضطراب در دانش آموزان می شود.


 


قدمی تاکید کرد: اجرای آزمون هایی برای ورود به مدارس تیزهوشان در سال های اخیر باعث شده خانواده ها از سال اول دبستان، فرزندانشان را مجبور به شرکت در کلاس های آموزش تست زنی و تقویتی کنند و از رشد و تربیت همه جانبه آنها در تمامی ساحت های تربیتی غفلت کنند.


 


وی اظهار داشت: با توجه به تجارب کشورهای پیشرفته در حوزه تعلیم و تربیت باید در گزینش دانش آموزان تیزهوش بازنگری جدی صورت پذیرد و گزینش آنها به روش فرایندی و با تاکید بر فعالیت های علمی و پژوهشی فرد در مدرسه، فعالیت های علمی خارج از مدرسه و همچنین نمرات پیشرفت تحصیلی و اجرای تست های هوشی استاندارد انجام پذیرد.


 


معاون وزیر آموش و پرورش تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت باید به تفاوت های فردی توجه داشته باشد که البته این توجه در قالب انعطاف در برنامه درسی و ایجاد فضای علمی متناسب با نیاز دانش آموزان تیزهوش است و لزوما به معنای جداسازی نیست.


 


قدمی اضافه کرد: تجارب کشورهای پیشرفته نشان می دهد در مدارس، دانش آموزان تیزهوش در کنار افراد عادی قرار می گیرند و با فراهم کردن شرایط برای حضور این افراد مراکز پژوهشی خارج از مدرسه، المپیادها و برنامه های علمی و تحصیل در کنار دانش آموزان عادی، گزینش برای ورود به مدارس تیزهوشان از پایه نهم انجام می شود.


 


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: رسالت آموزش و پرورش در تمامی کشورها آماده کردن افراد برای زندگی مفید و اثربخش در جامعه است و در برنامه ریزی های آموزشی و تربیتی ضمن توجه به تفاوت های فردی باید حاکمیت این رویکرد مورد تاکید قرار گیرد چرا که مدرسه، نمایی از جامعه است و تجربیات این نهاد آموزشی باید با نیازهای جامعه کاملا همسو باشد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 806
کلمات کلیدی