• انتشار: 1399/05/27 - 14:44
  • تعداد بازدید: 958
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

گفتگوی‌صمیمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با منتخب معلمان ، مدیران، دانش آموزان و اولیای آموزش و پرورش استثنایی استان گلستان

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سفر یک روزه به استان گلستان در جمع ‌منتخب معلمان، مدیران، دانش آموزان و اولیای آموزش و پرورش استثنایی حاضر شد و به گفتگو با آنان پرداخت‌

3442.mp3 گفتگوی‌صمیمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با منتخب معلمان ، مدیران، دانش آموزان و اولیای آموزش و پرورش استثنایی استان گلستان

دکتر سید جواد حسینی دراین نشست که به صورت ویدئو کنفرانس از شبکه شاد نیز پخش شد  با بیان اینکه فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش‌ هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری ها به شمار می‌رود اظهار داشت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می گردد.
 ‏وی گفت: وقتی از همه انسان ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوئیم دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا  می نمایند.
 ‏حسینی با بیان اینکه بر اساس  « اصل تفاوت های فردی»  انسان ها با یکدیگر متفاوتند اظهار داشت: آموزش و پرورش با این نگاه باید گروه های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم سازد.
وی افزود: بر اساس اصل «تطابق سازی»، معلمین، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش آموزان عادی و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی  فراهم شود.
معاون وزیر در ادامه گفت: رویکرد تلفیقی- فراگیر، تغییر جهتی است که نظام تعلیم و تربیت از سمت رویکرد تفکیکی به سمت رویکرد تلفیقی و ترکیبی مبتنی بر فراگیر سازی باید انجام دهد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح  «اصل توانمند سازی» اظهار داشت: باید شرایط توانمند سازی دانش آموزان با نیازهای ویژه فراهم شود  و آنان را به حداکثر ظرفیت رشدشان که هدف اصلی تعیم و تربیت است رساند.
وی افزود: بر اساس «اصل توسعه فرصت آفرینی» باید با پیوند نهادهای رسمی، دولتی و عمومی و استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت های آن ها در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی شرایط را برای پذیرش این دانش آموزان در جامعه فراهم آورد.
وی تصریح کرد: بر اساس اصل «تعادل سازی و ایجاد عدالت» و اتکا بر اصول قبلی  قادر خواهیم شد همه آحاد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت و دانش آموزان با نیازهای ویژه را برای نقش آفرینی تربیت نماییم.
حسینی در ادامه با بیان برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: اعتبار ضریب ۱.۲ نیروهای آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری  تامین شده است و به زودی به استان ها ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: بر اساس مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی و با امضای وزیر آموزش و پرورش صدور احکام پرسنل استثنایی به ادارات استان ها تفویض شده است و نماینده ذیحسابی در این ادارات مستقر خواهد شد.
وی افزود: سالانه ده درصد از ورودی های وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش استثنایی خواهند شد.



  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3442
کلمات کلیدی