• انتشار: 1397/01/26 - 14:55
  • تعداد بازدید: 563
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون وزير آموزش و پرورش:

۶۵ هزار دانش آموز با نيازهاي ويژه در مدارس عادی تحصیل می کنند

معاون وزير آموزش و پرورش و رياست سازمان آموزش و پرورش استثنايي اعلام كرد كه 65 هزار دانش آموز با نياز ويژه تحت پوشش اين سازمان، در مدارس عادي در حال تحصيل هستند.

864.mp3 ۶۵ هزار دانش آموز با نيازهاي ويژه در مدارس عادی تحصیل می کنند

به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور،  در برنامه پرسشگر روز جمعه ۲4 فروردین ۹۷ که با حضور  دكتر مجید قدمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و علی اصغر جویباری استاد دانشگاه و صاحبنظر در علوم تربیتی برگزار شد. در خصوص موضوع "چالش های طرح تلفیق دانش آموزان"، مباحث زیر مطرح شد.


خلاصه مباحث مطرح شده به شرح زیر است:


در ابتدا دكتر قدمي  اظهار کرد: تفاوت های فردی یک واقعیت در جامعه است و با این تفاوت ها هدف نهایی آموزش و پرورش که آماده کردن فرد برای زندگی است تغییر نمی کند.


وی ادامه داد: معلولیت افراد مشکل آنها نیست و مشکل جامعه است و جامعه باید شرایطی را مهیا کند که افراد با شرایط متفاوت از شرایط زندگی بهره مند باشند.


دكتر قدمی با اشاره به اینکه تفاوت ها نباید ساختارهای مدارس را تغییر دهد و دانش آموزان  را از هم جدا کند، گفت: ۱۴۰هزار نفر دانش آموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند و ۷۵هزار نفر از آنها در مدارس خاص این معاونت تحصیل می کنند.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: ۶۵هزار نفر از دانش آموزان ما در مدارس عادی تحصیل می کنند و ما از این نگاه فرد را برای زندگی آماده می کنیم.


وی گفت: مارک زدن به دانش آموزان بصورت عادی، عقب مانده و تیزهوش باعث تکبر و یا تضعیف دانش آموزان می شود و به همین دلیل باید آموزش فراگیر شود و نگاه جدا سازی را کنار بگذاریم و دانش آموزان را با استعدادهای مختلف در یک کلاس قرار دهیم تا از سرخوردگی ها جلوگیری و انطباق پذیری افراد را با تمامی قشرهای جامعه زیاد کنیم.


دكتر قدمی بیان کرد: پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که در آموزش فراگیر هستند بیشتر است و قبولی بیشتری در کنکور دارند و در دانشگاه موفق ترند.


وی ادامه داد: افراد باهوش باید برای زندگی در کنار همه افراد آموزش ببینند و اگر این افراد را به عنوان نخبه تربیت می کنیم  مدیرانی می شوند که با جامعه ارتباط ندارند و این عدم ارتباط گیری منجر می شود که بیشتر دانش آموزان تیزهوش ما اقدام به مهاجرت کنند.


در ادامه دکتر علی اصغر جویباری استاد دانشگاه عنوان کرد: ما مجاز نیستیم به هر دلیلی از جمله تفاوت هوش و توانمندی و یا عوامل دیگر، کودکان را از هم جدا کنیم و آنها را از حق همزیستی با هم محروم کنیم.


جویباری تصریح کرد:  هر نوع جداسازی مستلزم محرومیت است، و جدا سازی مدارس ایجاد محرومیت برای بچه های باهوشی است که ما خیال می کنیم با جداسازی برای آنها شرایط مناسبی فراهم می کنیم.


وی گفت: جدا سازی دانش آموزان سازگاری اجتماعی آنها را کاهش می دهد و جدا سازی ها بصورت غیر مستقیم باعث می شود تا به نسل آموزش دهیم تا تطابق را با افراد نزدیک تر به خود داشته باشید و با افراد دورتر و در سایر طبقات نمی توانند تطابق یابند و این مساله در دراز مدت موجب ناسازگاری های اجتماعی می شود.


جویباری تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در تصمیم بر حذف آزمون ها کار درستی انجام داده اما باید ادبیات بهتری بکار بگیرد و صراحتا بگوید که به دلیل جداسازی هایی که در دراز مدت سبب ناسازگاری های اجتماعی می شود این تصمیم را گرفته ایم.


وی ادامه داد: تنوع مدارس در کشور برچسب زدن به دانش آموزان است. اول بچه ها را می خواهیم تیزهوشان ببریم اگر نشد نمونه دولتی و اگر نه می بریم هیات امنایی و اگر نتوانستیم می بریم مدارس عادی که موجب سرخوردگی می شود.


جویباری بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش تصمیم اخیرش بر حذف آزمون را باید همراه با خطرات تنوع مدارس و جداسازی ها برای جامعه شرح دهد.


وی تاکید کرد: در جامعه ای که به واسطه مدارس هزار تکه اش به جامعه ای هزار تکه تبدیل می شود . آینده نظم جامعه، خشونت های خیابانی و دعواها، طلاق ها و ... تحت تاثیر این جدا سازی ها قرار می گیرد و بسیار افزایش می یابد و  گسل های بزرگی در جامعه بوجود می آورد.


جویباری گفت: متاسفانه فضای روانی در میان  خانواده ها که به دنبال اثبات تیزهوشی فرزاندانشان و  اصرار  و پافشاری شان به این مطلب هستند باعث ایجاد فضای روانی منفی در جامعه شده است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 864
کلمات کلیدی