• انتشار: 1399/07/09 - 15:28
  • تعداد بازدید: 1096
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر حسینی تصریح کرد؛

آغاز نهضت آموزش زبان اشاره برای همه اقشار جامعه در آموزش و پرورش استثنایی / طرح صد مدرسه صد دبیرخانه برای راهبری فعالیت مشترک مدارس با دستگاه های اجرایی

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش در نشست با همکاران ناشنوای آموزش و پرورش شهرستان های تهران گفت: یکی از برنامه های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، برنامه نهضت زبان اشاره برای آموزش ۴ هزار مدیر، معلم و برخی مسئولین جامعه در سال ۹۹ است.

3536.mp3 آغاز نهضت آموزش زبان اشاره برای همه اقشار جامعه در آموزش و پرورش استثنایی / طرح صد مدرسه صد دبیرخانه برای راهبری فعالیت مشترک مدارس با دستگاه های اجرایی


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست که به مناسبت نهم مهرماه روز جهانی ناشنوایان برگزار شد اظهار داشت:آموزش و پرورش استثنایی کشور بیش از ۱۶ هزار دانش آموز ناشنوا و کم شنوا از پیش دبستانی تا دبیرستان  را در ۱۰۰ مدرسه مخصوص ناشنوایان، ۱۶۰۰ مدرسه خاص استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا تحت پوشش  تعلیم و تربیت قرار داده است.


وی افزود: در آموزش و پرورش استثنایی پیش دبستانی اجباری است و ممکن است از بدو تولد هم کودکان با نیاز های ویژه را تحت پوشش قرار دهد و در حال حاضر هزار کودک ناشنوای زیر چهار سال تحت پوشش آموزش های مخصوص در پیش دبستانی ها قرار دارند.


معاون وزیر با بیان اینکه مهمترین موضوع در خصوص ناشنوایان تسهیل ارتباطات و مناسب سازی جامعه در ابعاد مختلف برای این قشر از افراد جامعه است اظهار داشت: جامعه دوستدار انسان، جامعه دوست دار کتاب، کودک و معلولین است و جامعه دوستدار معلولین زمانی محقق می‌شود که جامعه فراگیر و بدون محدودیت رقم بخورد


وی افزود: باید تلاش کنیم با فراهم سازی جامعه ای فراگیر و  بدون محدودیت در راستای جامعه دوستدار انسان که جامعه ای مناسب سازی شده برای همه انسان ها بویژه معلولین است حرکت کنیم.


وی افزود: مناسب سازی های  محیط فیزیکی مدارس، تجهیزات، معلمان، والدین، دانش آموزان عادی  و محتواهای آموزشی از جمله مواردی است که باید  برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و بویژه ناشنوایان انجام شود و در همین ارتباط بسته تحولی مدرسه انطباقی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.


 معاون وزیر یکی از فعالیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص دانش آموزان ناشنوا را گسترش زبان اشاره ایرانی  برای افزایش  و امتداد ارتباط آنان با جامعه دانست و افزود: در این خصوص برنامه نهضت زبان اشاره برای آموزش ۴ هزار مدیر، معلم و برخی مسئولین جامعه در سال ۹۹ در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی است.


حسینی با تقدیر از صدا و سیما برای استفاده از زبان اشاره در تمامی برنامه های مدرسه تلویزیونی اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونا و گسترش آموزش های تلویزیونی علاوه بر اضافه شدن زبان اشاره در آموزش ها ، روزهای جمعه نیز برنامه های آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در حال پخش می باشد .


معاون وزیر  با بیان اینکه توسعه رشته های مهارتی برای ناشنوایان در دوره متوسطه از دیگر ضروریات است که سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آن پرداخته است اظهار داشت: دانش آموزان ناشنوا در  ۳۸ رشته هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش می توانند تحصیل کنند.


حسینی اظهار داشت : یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۹ مناسب سازی یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا در همه ابعاد در تمامی  استان های کشور است.


رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با تبریک هفتم مهرماه روز آتش نشانی و ایمنی اظهار داشت: بیش از ۶ درصد بلایای طبیعی دنیا  در کشور ما رخ می‌دهد و همواره نیز خسارات فراوانی را به جامعه  وارد کرده و می‌کند.


وی افزود:جامعه ایران و آتش نشانان همواره در صحنه ها و حوادث طبیعی و غیر طبیعی در رفع بحران به جامعه کمک کرده اند و جا دارد از آنان تقدیر شود.


وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش طرحی به نام دادرس یا دانش آموزان در روزهای سخت اجرا می شود اظهار داشت: توانمند سازی، خوداتکایی ، توانایی های خود راهبری و افزایش توانمندی در مقابل با بحران ها در خانواده ها و  دانش آموزان از اهداف این طرح است.


حسینی با اشاره به طرح صد دبیرخانه و صد مدرسه که در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است اظهار داشت: براساس این طرح هر مدرسه میتواند دبیرخانه اجرایی فعالیت مشترک مدارس با یک دستگاه اجرایی باشد و یکی از سازمان ها سازمان آتش نشانی است که میتوان این دبیرخانه  فعالیت های مشترک را راه اندازی کرد.


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3536
کلمات کلیدی