دکتر حسینی خبر داد؛
تدوین بسته تحولی "مشارکت خانواده محور" با 6 برنامه در آموزش و پرورش استثنایی
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای معاونین و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی نشست بررسی بسته تحولی "مشارکت خانواده محور" برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه بسته تحولی"مشارکت خانواده محور" با 6 برنامه تدوین شده است اظهار کرد: بی شک دو نهاد اصلی تعلیم و تربیت، خانواده و مدرسه هستند و اتحاد و مشارکت این دو برای امر تعلیم و تربیت ضروری است.
حسینی با اشاره به ضرورت تدوین بسته تحولی مشارکت خانواده محور در آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت مشارکتی راهبردی و بالاصاله است نه بالواکاله. اولیا اگر مشارکتی بالاصاله در تعلیم و تربیت نداشته باشند تعلیم و تربیت از کیفیت برخوردار نخواهد بود و در مطالعات صورت گرفته شده نیز یکی از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت، همکاری اولیا با مدرسه است.
وی افزود: تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد نقش خانواده در عملکرد تحصیلی به عنوان تولید کننده سرمایه فرهنگی دانش آموزان، گام اول در موفقیت تحصیلی را رقم می زند.
وی گفت: نظریه های باز تولید فرهنگ، نظریات برنشتاین در خصوص الگوهای زبانی، نظریه بوردیو در خصوص سرمایه فرهنگی، نظریه تطابق بولز و جینتیس، نظریه انگیزه پیشرفت مک کلالند و نظریه برابری فرصت های آموزشی جیمز کلمن، همه نشان می دهد که نقش خانواده در شخصیت و خصوصا عملکرد تحصیلی بی بدیل است.
حسینی تصریح کرد: مشارکت خانواده در تعلیم و تربیت امری ضروری است اما بنا به شرایط دانش آموزان استثنایی این مشارکت در آموزش و پرورش استثنایی ضروری تر است و این ضرورت در عصر کرونا جدی تر شده است.
معاون وزیر در ادامه به تشریح 6 برنامه بسته تحولی مشارکت خانواده محور پرداخت و اظهار کرد: ایجاد شبکه جامع اطلاع رسانی تخصصی به اولیاء در بستر فناوری اطلاعات و آموزش به خانواده ها دو برنامه این بسته تحولی هستند که برای تحقق این برنامه ها از ظرفیت سامانه ندای همراه و ظرفیت 32 مرکز مشاوره خانواده و 800 مشاور این مراکز در قالب صدای همراه استفاده خواهد شد و همچنین هر مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده، پایگاه جامع آموزش مجازی برای خانواده ها خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه مدرسه باید پایگاه توسعه محلی شود و در محله نیز مرجعیت پیدا کند، سومین برنامه این بسته تحولی با عنوان "تسهيل مشاركت اجتماعي در توسعه محلي برای دانش آموزان با نیاز های ویژه" تدوین شده است.
حسینی چهارمین برنامه بسته تحولی مشارکت خانواده محور را راه اندازی پارلمان مشورتی اولیاء دانش آموزان استثنایی دانست و افزود: رصد سیاست ها و واسپاری فعالیت ها به اولیای توانمند در قالب ایجاد پارلمان مشورتی اولیاء محقق خواهد شد.
معاون وزیر "همیار معلم" را پنجمین برنامه این بسته تحولی دانست و گفت: در راستای مشارکت راهبردی خانواده ها در امر تعلیم و تربیت فرزندانشان اولیا باید به عنوان دستیاران حرفه ای معلمان به کمک تعلیم و تربیت بیایند.
حسینی آخرین برنامه این بسته تحولی را " مدرسه یاری" اولیاء دانست و افزود: مدرسه یک جامعه کوچک است و تمام یاوری هایی که در جامعه وجود دارد می تواند در مدرسه نیز شکل گیرد و بر همین اساس و با استفاده از ظرفیت اولیاء می توان میزهای یاوری مختلف نظیر اولیای هنریار، توان یار ، سلامت یار را در مدارس راه اندازی کرد.