دکتر حسینی در اختتامیه پویش کتابخوانی ترنم دانایی و پویش حافظ خوانی تاکید کرد:
خلق موقعیتهای جدید یادگیری، ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، کاهش تعارضات نسلی و غنیسازی اوقات فراغت از کارکردهای پویشهای کتابخوانی و حافظ خوانی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در مراسم اختتامیه پویش کتابخوانی خانوادگی ترنم دانایی ویژه دانشآموزان استثنایی و پویش حافظ خوانی ویژه همکاران آموزشوپرورش استثنایی که به میزبانی شهرستانهای استان تهران برگزار شد گفت: خلق موقعیتهای جدید یادگیری، ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، کاهش تعارضات نسلی و غنیسازی اوقات فراغت از کارکردهای پویشهای کتابخوانی و حافظ خوانی است.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست مجازی که به میزبانی شهرستانهای استان تهران و حضور رؤسای ادارات استثنایی استانها برگزار شد با بیان چرایی حرکت به سمت فعالیتها و جریانسازیهای فرهنگی گفت: یکی از کارکردهای اصلی نهاد تعلیموتربیت کارکرد تربیتی و ساخت انسانهای اهل دانایی و خرد است و رویدادهایی نظیر کتابخوانی و حافظ خوانی در راستای تربیت انسانهای خردمند و دانا است.
وی افزود: در سند تحول بنیادین نیز بر خلق موقعیتهای جدید و جذاب یادگیری تاکید شده است و برگزاری این پویشها گامی در جهت خلق موقعیتهای جدید یادگیری است.
معاون وزیر با بیان کارکردهای پویش کتابخوانی و حافظ خوانی گفت: اولین کارکرد پویشهای کتابخوانی و حافظ خوانی ارتقاء فرهنگ کتابخوانی و توسعه دانش همکاران، دانشآموزان و خانوادههای آنان است و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی نیز به ارتقاء همگرایی، سرمایه و وفاق اجتماعی منجر میشود.
حسینی با بیان اینکه در مطالعه اخیر مؤسسه مطالعات اقتصاد و صلح که در آن شاخص جهانی صلح را بررسی نموده است بین صلحجویی و مهربانی و مطالعه رابطه معناداری پیدا شده است اظهار کرد: در این گزارش مهربانترین کشورها ایسلند، دانمارک، اتریش، نیوزلند، سوئیس، فنلاند، کانادا، ژاپن، استرالیا و جمهوری چک بودهاند و قهرآمیزترین کشورها هم سوریه، عراق، افغانستان، سودان شمالی، کنگو، پاکستان، کره شمالی، روسیه و نیجریه برشمرده شدهاند.
وی افزود: نتیجه گزارش نشان میدهد ۵ کشور آرام جهان در صدر کشورهای پر مطالعه قرار دارند و بدون استثنا سرانه مطالعه کشورهای خشونتآمیز و دعوا خیز بسیار پایین است.
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم صلح، آرامش و مهربانی سرمایه اجتماعی در جامعهای گسترش پیدا کند باید مطالعه و کتابخوانی در آن جامعه گسترش یابد.
معاون وزیر کارکرد دیگر پویشهای کتابخوانی دانشآموزی و حافظ خوانی همکاران را ارتقای کیفی نهاد خانواده از طریق توسعۀ و تعمیق روابط خانوادگی دانست و گفت: امروزه بدون تردید یکی از آسیبهای جدی جوامع جهان و کشورمان ایران تعارضات نسلی است.
وی افزود: بخشی از این تعارضات، تفاوت نسلی است که امری طبیعی است اما اگر تفاوتها از حد طبیعی خود خارج شود گسست و تعارض نسلی به وجود میآید.
وی گفت: نهاد تعلیموتربیت بیشترین نقش را در رفع این گسستها میتواند داشته باشد و این امر صرفاً در قالب برنامه درسی رسمی امکانپذیر نیست و برنامههای غیررسمی نظیر این پویشها میتوانند نقش اساسی را داشته باشند.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه شکاف و تعارض نسلی موجب گسترش بحران افتخار میشود گفت: راه غلبه بر تعارضات نسلی فعالیت در سه قلمرو علمی، ورزشی و هنری از طریق برگزاری مسابقات علمی گروهی نظیر کتابخوانی گروهی، برگزاری ورزشهای گروهی و همگرا و جشنوارههایی هنری نظیر سرود و تئاتر است.
حسینی یکی دیگر از کارکردهای پویشهای کتابخوانی دانشآموزی و حافظ خوانی همکاران غنیسازی اوقات فراغت دانست و گفت: از طریق این پویشها فعالیتهای گروهی و اجتماعی افزایش مییابد و این نیز منجر به جامعهپذیری اجتماعی میشود.
شایانذکر است در پویش کتابخوانی ترتم دانایی که به میزبانی آموزشوپرورش استثنایی شهرستانهای استان تهران برگزار شد ۷۹ اثر از دانشآموزان با نیازهای ویژه دریافت و پس از داوری ۴۰ اثر برگزیده شدند
همچنین در پویش حافظ خوانی ویژه همکاران آموزشوپرورش استثنایی ۲۲۸ اثر دریافت شد که ۲۵ اثر بهعنوان آثار برگزیده معرفی شدند.
ویدئوی این نشست را از پایین همین صفحه مشاهده کنید
نظر دهید