دکتر حسینی در شورای معاونین آموزشوپرورش استان بوشهر تشریح کرد؛
رسالت آموزشوپرورش در تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی/ دستاوردها و رهاورد سفر به استان بوشهر
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در شورای معاونین اداره کل آموزشوپرورش استان بوشهر که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات و مناطق این استان برگزار شد ضمن تشریح رسالتهای نظام تعلیموتربیت به بیان دستاوردهای سفر به استان بوشهر پرداخت.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در جلسه شورای معاونین آموزشوپرورش استان بوشهر با تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن اظهار کرد: همه انسانها در معرض روزمرگی و تکرار قرار دارند و این از اهمیت نقشهای آنان میکاهد و باید مدام نقشهای خود را بازآفرینی کنند.
وی افزود: اولین و مهمترین سازمانی که در اجرای برنامههای خود باید بر مبانی علمی و نظری ابتنا کند وزارت آموزشوپرورش است که وزارتی تأسیسی، تعدیلی و تکمیلی است.
وی افزود: در جامعه هر چیزی بخواهد تأسیس، تعدیل، تکمیل و یا حتی تعطیل شود سرمنشأ آن آموزشوپرورش است.
حسینی با بیان اینکه رسالت اصلی آموزشوپرورش تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی است افزود: نظام تعلیموتربیت باید سرمایههای انسانی بالقوه را به فعلیت در آورد.
وی افزود: بر اساس نظریه توسعه انسان مبنا انسانها سرمایه نیستند بلکه منبع هستند و اگر هم سرمایه باشند بالقوه هستند و نظام تعلیموتربیت باید همه این منابع شامل زنان و مردان و دانشآموزان با نیازهای ویژه، دانشآموزان عادی و یا تیزهوش را به سرمایه انسانی تبدیل کند.
حسینی با بیان اینکه در ادبیات سرمایه در جهان با سرمایههای مالی، مادی، طبیعی، فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم اظهار کرد: ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات و اطلاعات پنج شاخص سرمایه اجتماعی است.
وی افزود: نوعی دیگر از سرمایه، سرمایه انسانی است که شامل انسانها و تجارب و مهارتهای آنان میشود.
حسینی گفت: رسالت اصلی نهاد تعلیموتربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی است و اگر در جامعهای سرمایه انسانی به وجود آید بقیه سرمایهها نیز بهتبع آن به تولید و بازتولید میشوند.
وی تصریح کرد: سرمایه انسانی مهمترین و اثرگذارترین مؤلفه در توسعه جامعه است و در جوامع پیشرفته سرمایه انسانی ۸۰ درصد نقش را در توسعه دارد.
معاون وزیر با بیان کشورهایی که بر سرمایه انسانی تکیه کردهاند و هزینه بیشتری در آموزشوپرورش صرف کردهاند به رفاه اجتماعی بالایی دست پیدا کردهاند اظهار کرد: این کشورها رشد اقتصادی بالایی را نیز پیدا کردند و این نشانگر نقش بالای آموزشوپرورش است.
وی افزود: سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش شکلگرفته است تا انسانهایی را از منبع به سرمایه تبدیل کند که در تمامی ساحتهای تعلیموتربیت رشد کرده باشند.
وی تصریح کرد: راه رسیدن به جامعه تمام ساحتی از نظام تعلیموتربیت عبور میکند و این مهمترین جوهره سند تحول بنیادین است.
حسینی با بیان اینکه در مطالعات انجام شده ۷ درصد انسانها از یک ریع مغز خود استفاده میکنند، ۶۰ درصد از دو ربع، ۳۰ درصد از یک ربع و تنها ۳ درصد از چهار ربع مغز خود استفاده میکنند اظهار کرد: نظریه تعلیموتربیت تمام ساحتی بر این تأکید دارد که باید به دنبال تربیت انسانهای تمام ساحتی باشیم که در تمام ابعاد شخصیتی و مغزی رشد کرده باشد.
معاون وزیر با بیان اینکه سرمایه انسانی سرمایه غیرملموس است اظهار کرد: در جوامع توسعهیافته ۸۰ درصد نقش در توسعه را سرمایههای غیرملموس دارند و این روند با برجسته شدن نقش آموزشوپرورش در حال پیشروی است.
حسینی با بیان اینکه برای تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی باید تفکر خلاق و نقاد را در دانشآموزان رشد دهیم اظهار کرد: تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی منوط به این است که تمام اطلاعات حافظه محور و نمره گرا تبدیل به مهارتهای کاربردی و مهارتهای زندگی شود.
وی افزود: در دنیا دانشآموزان در کل دوره تحصیل ۸ هزار ساعت آموزش میبینند اما این میزان در کشور ما ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است و علیرغم این میزان ساعت آموزش بالا، تعلیموتربیت تمام ساحتی رخ نمیدهد و منابع انسانی تبدیل به سرمایههای انسانی نمیشود.
حسینی در ادامه با بیان اینکه باید عادلانه آموزش را محقق کنیم و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آخرین اجلاس رؤسای آموزشوپرورش گفت: مقام معظم رهبری اطلسی از مسائل آموزشوپرورش را بهصورت کارشناسانه بیان کردند و مهمترین بحث معظمله عدالت آموزشی بود که شامل عدالت منطقهای، عدالت مدرسهای و عدالت دیجیتالی و مجازی است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ درصد دانشآموزان هیچ وسیله هوشمند آموزشی برای اتصال به شبکه شاد در عصر کرونا ندارند، اظهار کرد: عدم دسترسی این دانشآموزان به ابزار هوشمند دیجیتالی فرصت عدالت آموزشی را میگیرد و باید برای جلوگیری از شکاف دیجیتالی برای دانشآموزان نیازمند نیز فکری کرد.
وی افزود: نداشتن تجهیزات آموزشی هوشمند، چهره خشن نابرابری را نمایان میسازد و تهیه این تجهیزات هوشمند ارتباطی برای دانشآموزان نیازمند "رنج و درد عمیق عاطفی و کودکانه" نداشتن وسایل هوشمند را میزداید.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه طرح هدایت با هدف تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند برای دانشآموزان نیازمند اجرایی شده است گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار وسیله هوشمند به دانشآموزان نیازمند اهدا شده است و اعتبار بیش از یک میلیون وسیله دیگر نیز از طریق مشارکت خیرین و دستگاهها تأمین شده است.
وی با تأکید بر اینکه در استان بوشهر تاکنون برای بیش از ۶۰ درصد دانشآموزان نیازمند، تبلت تهیه شده است اظهار کرد: تاکنون ۶ هزار تبلت توسط خیرین و منابع استانی در اختیار دانشآموزان نیازمند استان بوشهر قرار گرفته است و بقیه تجهیزات نیز با مشارکت استانداری این استان و وزارت آموزشوپرورش در قالب طرح هدایت تأمین خواهد شد.
حسینی افزود: این تجهیزات ارتباطی هوشمند نهتنها در حکم مدرسه و کلاس درس عمل میکنند بلکه در حکم ساخت آزمایشگاه، کتابخانه و سایر موقعیتهای بیبدیل یادگیری نیز ایفای نقش مینمایند.
وی گفت: تأمین این تجهیزات ما را قادر میسازد بر اساس نظریه توسعه انسان مبنا در تبدیل منابع مالی به سرمایههای انسانی موفق شویم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه به بیان تعهدات سازمان آموزشوپرورش استثنایی به استان بوشهر در این سفر پرداخت و گفت: دانشآموزان استثنایی به ۵ تا ده برابر فضای آموزشی بیشتر از دانشآموزان عادی نیاز دارد و بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور نیاز است که در قالب نهضت از خشت تا بهشت ۱۳۰ مدرسه از این تعداد در یک سال گذشته کلنگزنی و یا افتتاح شده است.
وی افزود: ۳ مدرسه از این تعداد در استان بوشهر موردنیاز است که یک مدرسه در حال ساخت است در صورت تأمین زمین توسط استان دو مدرسه دیگر از طریق مشارکت خیرین و منابع سازمان نوسازی مدارس این مدارس ساخته خواهد شد.
حسینی تربیتبدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و افزود: استان بوشهر یک سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی دارد و ۱۰ سالن ورزشی درون مدرسهای دویست مترمربعی در مدارس استثنایی این استان ساخته خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس نظریه امتداد برخی مواقع نواقص باعث میشود یک یا چند حس در کودکان و دانشآموزان امتداد نیابد و نظام تعلیموتربیت باید جانشین و تکمیلکننده نقایص دانشآموزان با نیازهای ویژه شود، اظهار کرد: نهضت توانافزایی بر اساس نظریه امتداد در آموزشوپرورش استثنایی و برای تأمین ۱۰۵ قلم تجهیزات کمکآموزشی و توانبخشی دانشآموزان استثنایی راهاندازی شده است.
وی گفت: بر اساس نهضت توانافزایی ۱۰۹۷ وسیله کمکآموزشی و توانبخشی در استان بوشهر نیاز است که بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و آموزشوپرورش استثنایی نیمی از هزینه تأمین این تجهیزات را تقبل میکند.
معاون وزیر در ادامه گفت: علاوه بر یک مرکز مشاوره و توانبخشی که در استان بوشهر وجود دارد تا پایان سال تحصیلی یک مرکز دیگر نیز در این استان راهاندازی خواهد شد.
وی افزود: ۲۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان بوشهر وجود دارد و ۵ مرکز دیگر در استان نیاز است که تا پایان سال تحصیلی دو مرکز این تعداد راهاندازی خواهد شد
حسینی تصریح کرد: راهاندازی یک پایگاه دائمی سنجش، دو باشگاه پیشکسوتان آموزشوپرورش استثنایی، راهاندازی یک پایگاه جامع آموزش مجازی و راهاندازی یک مرکز ارائه محصولات تولیدی مدارس استثنایی از دیگر تعهدات سازمان آموزشوپرورش استثنایی به استان بوشهر میباشد.
نظر دهید