دکتر حسینی در آستانه روز جهانی اتیسم خبر داد؛
روﻧﻣﺎﯾﯽ از 5 عنوان کتاب راهنمای ویژه والدین دارای دانش آموز اتیسم
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: هر ساله دوم آوریل از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی اتیسم نامگذاری شده است و ﯾﮑﯽ از اقداﻣﺎت ﺳﺎزﻣﺎن در راستای آﻣوزش به والدﯾن دانش آموزان با طیف اتیسم روﻧﻣﺎﯾﯽ از 5 ﻋﻧوان ﮐﺗﺎب راهنمای واﻟدﯾن در ﻓروردﯾن 99 می باشد.
دکتر سید جواد حسینی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: این کتاب ها شامل آﺷﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎ اتیسم، رﻓﺗن ﺑﺎ آرایشگاه، ﻋوض ﮐردن ﻣﻧزل، رﻓﺗن به ﻣطب ﭘزﺷﮏ و نحوه ﺑرﺧورد ﺑﺎ ﭼﺎﻟش های رفتاری ﻣﻌﻣول درﮐودﮐﺎن ﺑﺎاﺧﺗﻼل طیف اتیسم ﻣﯽ ﺑﺎﺷد.
معاون وزیر با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکلگیری سیستم عصبی است افزود: اتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل میکند و بر شکلگیری تعامل اجتماعی، ارتباطگیری و رفتارهای انسانی اثر میگذارد.
وی افزود: علایم اوتیسم که تا پیش از سهسالگی آشکار میشوند در سه عرصه مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط گیری و تکرار رفتارهای کلیشهای و ماشینی قابل مشاهده است.
وی گفت: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دستها، بیقراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانههای عمومی اوتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه ابتلاء، شدت و ضعف و طیف دارد.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفکیک پراکندگی در تکتک کشورهای جهان موجود نیست اظهار داشت: تحقیقات کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نشان میدهد که در هر ۱۰۰۰ تولد، شش الی هفت مورد طیف اوتیسم وجود دارد.
حسینی گفت: افراد اوتیستیک دنیا را متفاوتتر از بقیه میبینند، میشنوند و حس میکنند. جهان آنها با دیگران فرق دارد. آنها حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بیتوجهند. حواس پنجگانه اوتیستها بسیار حساستر از سایرین است. مثلا صدای ضعیف جارو یا همزن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، میتواند برای یک اوتیست ده برابر قویتر از صدای فردی باشد که دارد با او گفتوگو میکند.
معاون وزیر با بیان اینکه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش میتواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیک باشد افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال 1384 تاکنون با استفاده از آزمون های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جایدهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه ای را دارند نموده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به 2 هزار و 524 نوآموز و دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و 222 نفر دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می نماید.
معاون وزیر با تاکید بر نقش موثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز های ویژه اظهارداشت: برگزاری دوره های ضمن خدمت کشوری ویژه مدیران، معلمان، نیروهای توانبخشی و مشاوران در خصوص آشنایی با اتیسم، موجب ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به این گروه از نوآموزان ودانش آموزان شده است.
وی افزود: استفاده از نظرات متخصصین حوزه اتیسم در قالب طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی و برگزاری نشست های تخصصی با وزاتخانه ها، دانشگاه ها و سازمان های مردم نهادمرتبط با اتیسم از دیگر برنامه های سازمان اموزش و پرورش استثنایی است که اجرایی شده است.
حسینی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان در راستای توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش آموزان اتییسم اظهار داشت: در سال گذشته 9 جلد کتاب مهارت آموزی تصویری پایه اول ششم با تاکید بر مهارت های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش آموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش آموزان شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه از سال ۲۰۰۸ سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی درباره اوتیسم نامیده است اظهار داشت: در این سال، مجمع عمومی سازمان با تصویب یک قطعنامه، از جامعه جهانی خواست برای افزایش آگاهی مردم درباره اوتیسم تلاش کنند. مهمترین هدف این نامگذاری، آشنایی با مشکلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرایند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است.
رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه شعار جهانی روز اتیسم در سال 2020 " انتقال به بزرگسالی" است اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال 1390 توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم را در دستور کار خود قرار داده است و از جمله اقدامات صورت گرفته شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارت های باغبانی و کمک خدمات اداری و ارائه درس های مبتنی بر مهارت های روزمره زندگی می باشد.
وی افزود: البته لازم به ذکر است این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در 36 رشته مهارتی دانش آموزان با نیازهای ویزه نیز ادامه تحصیل دهند.
وی تصریح کرد: در سال گذشته پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان بااختلال طیف اتیسم در دوره دوم متوسطه حرفه ای تدوین شده است که پس از تصویب این پودمان در شورای عالی آموزش و پرورش از مهر 1400 در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند اجرا خواهد شد.
حسینی با اشاره به نیاز کشور به 14 مدرسه استاندارد ویژه دانش آموزان اتیسم اظهارداشت: در سال جاری و با کمک سازمان تجهیز و نوسازی مدارس 14 مدرسه ویژه دانش آموزان با طیف اتیسم در استان هایی که نیاز به این مدارس دارند ساخته خواهد شد.
وی افزود: تنظیم و اجرایی کردن سند توسعه استانی در حوزه اتیسم با محوریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور در سال جاری می باشد.
وی تصریح کرد: از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان، الگو سازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگو سازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر به ویژه دانش آموزان طیف اتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی وبهنگام می باشد.
معاون وزیر با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین افزود: ایجادپارلمان مشورتی اولیاء دانش آموزان با نیاز های ویژه در راستای بهره گیری از نظرات آنان و رونمایی از 5 عنوان کتاب راهنمای والدین داررای دانش آموز اتیسم در فروردین 99 از اقدامات صورت گرفته شده در حوزه والدین می باشد.