• انتشار: 1399/05/20 - 18:51
  • تعداد بازدید: 1219
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دکتر حسینی تشریح کرد؛

سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش وپرورش استثنایی که با حضور اعضای شورای راهبری و ارتباط ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی استان ها برگزار شد به تشریح ویژگی های مدرسه صالح و مدرسه مانا پرداخت و گام های اصلی فرآیند ارتقای بهبود مدیریت آموزشگاهی را تشریح کرد.

3418.mp3 سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی

 


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش و کیلد واژه "ساعت" اظهار داشت:  ساعت مخفف "ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی"، "ارتقای مدیریت آموزشگاهی"، "عملیاتی نمودن بودجه مدارس"، "تمرکززدایی و توسعه مشارکت ها" است و  این موضوعات باید به صورت جدی در آموزش و پرورش به آنها پرداخته شود.


وی افزود:  خود ساعت نیز نشانگر حرکت رو به جلو، مدیریت زمان، ادارک مشترک، شفافیت، هماهنگی اجزا، دقت، همراه بودن و قابل برنامه ریزی  بودن است.


معاون وزیر به تشریح چرایی بحث ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت و اظهار داشت: از منظر نظری و راهبردی ۴۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر رهبری و مدیریت، ۲۰ درصد منابع انسانی و ۶ درصد منابع مالی است و در واقع ۶۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبانی بر مدیریت، رهبری و منابع انسانی است.


وی افزود: بر مبنای آموزه های راهبردی سند تحول بنیادین، سیاست های مدیریتی و اجرایی مقام عالی وزارت، تجارب علمی داخلی و بین المللی و نظریات علمی و پژوهشی پیرامون ارتقاء تعلیم و تربیت،  ارتقای مدیریت آموزشگاهی از جمله نکاتی است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.


وی تصریح کرد: نهاد تحول آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه، واحد تحول کلاس درس  و عامل و کارگزار تحول معلمان و راهبران آموزشی هستند.


معاون وزیر در ادامه به ویژگی های مدرسه از منظر سند تحول بنیادین پرداخت و افزود: مدرسه در سند تحول بنیادین برخوردار از قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری، یادگیرنده و کمال جو، خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو، بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت و دارای تعامل اثربخش با نهادهای محلی است


 حسینی در ادامه به تشریح مدرسه صالح از منظر سند تحول بنیادین پرداخت و اظهار داشت: مدرسه صالح مدرسه ای است که تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی برای دانش آموزان در روابط و مناسبات با خالق، خود ، دیگران و خلقت، دارای ظرفیت پذیرش تفاوتهای فردی،کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری، برخوردار از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه های عملیاتی در چارچوب سیاست های محلی، منطقه ای و ملی، نقطه اتکای دولت و ملت در رشد تعالی و پیشرفت کشور و نقش آفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه و اختیاری فرایند زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان است.


وی افزود: مدرسه صالح مدرسه است که یادگیرنده، کمال جو، خواستار تعالی مستمرفرصت های تربیتی، خودارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، تامین کننده محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم با نشاط، مهرورز و برخوردار از هویت جمعی و نقدپذیر و مشارکت جو است.


وی گفت: مدرسه صالح برخوردار از معلمان دارای فضایل اخلاقی و شایستگی های حرفه ای است، این مدرسه متکی بر ارکان تعلیم و تربیت و بهره مند ازمشارکت ذینفعان با تاکید بر معلمان، دانش آموزان و خانواده است و دارای ظرفیت تصمیم سازی برای نظام تعلیم تربیت رسمی و عمومی است.


وی تصریح کرد: مدرسه صالح بهره مند از فناوری های نوین آموزشی در سطح معیار است، دارای پیوند موثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقیاس محلی، منطقه ای و ملی است و دارای تعامل اثر بخش با مساجد، نهادها، مراکز مدهبی و کانون های محلی و ارتباط مستمر و موثر با عالمان دینی، صاحبنظران و متخصصان است.


معاون وزیر با بیان اینکه مدرسه استاندارد وکیفی مدرسه ایست که مانا باشد افزود: در  مدرسه مانا مدیر مدرسه راهبر آموزشی است که  با اقتدار و نفوذ می تواند مدیریت کند و  مدرسه مانا مبتنی بر برنامه ریزی بجای برنامه روزی است.


وی افزود: مدرسه مانا مبتنی بر دانش بجای اطلاعات است، این مدرسه مدرسه پژوهنده و مدرسه زندگی است.


 حسینی با تشریح  سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی  اظهار داشت: تشکیل کمیته بهبود و ارتقاء مدیریت آموزشگاهی  با ترکیب نیروهای صاحب نظر دانشگاهی، مدیران ستادی و مدیران آموزشگاه ها و نیز نمایندگان معلمان و دانش آموزان  اولین گام در ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.


وی افزود: توانمند سازی مدیران آموزشگاهی، ارزیابی، نظارت و انتصاب مدیران آموزشگاهی، جلب مشارکت مدیران مدارس و کیفیت بخشی به مدارس در بعد آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و توانبخشی از جمله  حیطه های فعالیت کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.


وی گفت: ذیل این کمیته چهار کارگروه توانمند سازی وکیفیت بخشی مدیران آموزشگاهی در بعد آموزشی و توان بخشی، کارگروه توانمند سازی وکیفیت بخشی مدیران آموزشگاهی در بعد سنجش تشخیص تربیت بدنی و پرورشی، کارگروه ارزیابی و نظارت برانتصاب  مدیران آموزشگاهی وکارگروه مشارکت مدیران آموزشگاهی تشکیل خواهد شد.


حسینی با بیان اینکه کمیته بهبود و ارتقاء مدیریت آموزشگاهی باید 6 اقدام اساسی را در دستور کار  خود قرار دهد اظهار داشت: در گام اول باید  این کمیته با مطالعات بین المللی، ملی و اسناد فرا دستی شاخص های مدرسه کیفی را استخراج و این شاخص ها  در 5 بعد عمومی، آموزش و پرورش، پژوهش، تربیت بدنی و سلامت و توان بخشی تدوین و تصویب کند.


وی افزود: تدوین شاخص های مدیران کیفی، ارزیابی و سنجش مدیران بر اساس این شاخص ها، تغییر یا تثبیت مدیران آموزشگاهی، تدوین راهکارهای مشارکتی مدیران و ارائه این برنامه ها به مدارس گام های بعدی کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.


 حسینی یکی از راه های تحقق اهداف کارگروه های ارتقای مدیریت آموزشگاهی را  تشکیل شبکه ارتباطی مدیران دانست و افزود: استان های کشور به چهار قطب تقسیم بندی شده و با نظارت دو معاون سازمان، مدیر کل پشتیبانی و رئیس حوزه ریاست سازمان، هر قطب،  مدیریت یکی از کارگروه های چهارگانه را بر عهده خواهند گرفت.


 معاون وزیر با بیان برخی پیشنهادات در راستای ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی اظهار داشت:  ۲۰۰‌مدرسه استثنایی مجری طرح تعالی مدیریت هستند  و با استفاده از مدل اجرای طرح ملی تعالی مدیریت  تمامی مدارس استثنایی  تحت پوشش  طرح  ارتقای  مدیریت آموزشگاهی قرار خواهند گرفت.


وی افزود: اجرای طرح نظارت همتا، اجرای طرح 100 دبیرخانه  100 مدرسه، طرح مستند سازی تجارب برتر مدیران، تشکیل بانک اطلاعات مدیران توانمند جوان و زن، طرح راهنمای بالینی مدیران، طرح گنجینه مدیریتی، ساخت کلیپ های آموزشی از تجارب برتر مدیران آموزشگاهی، برگزاری هفته مدیریت آموزشگاهی در شهریورماه، انتشار نشریه الکترونیکی و کاغذی ارتقاء مدیریت آموزشگاهی و تدوین برنامه آموزش ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی از جمله پیشنهادات در راستای ارتقا و بهبود مدیریت آموزشگاهی است.



 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3418
کلمات کلیدی