• انتشار: 1400/12/02 - 15:58
  • تعداد بازدید: 1167
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تاکید کرد؛

اجرایی‌سازی برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با رویکرد کار جهادی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نوزدهمین نشست شورای راهبری سازمان گفت: اجرایی‌سازی برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با رویکرد کار جهادی دنبال خواهد شد.

5757.mp3 اجرایی‌سازی برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با رویکرد کار جهادی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها برگزار شد با تبریک  پیشاپیش مبعث پیامبر اکرم (ص) گفت: بزرگ‌ترین نعمت خداوند به انسان‌ها بعثت و در امتداد آن امامت و ولایت است.

وی افزود: هدف از بعثت، هدایت انسان‌ها در مسیر تقرب الهی است که این هدف در نظام تعلیم‌وتربیت نیز دنبال می‌شود و به‌درستی کار معلمان هم‌ردیف کار انبیاء دانسته شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از مناسبت‌های پیش رو روز "امور تربیتی و  هفته تربیت اسلامی" است گفت: نهضت امور تربیتی و تزکیه و تربیت ثمره شهیدان رجایی و باهنر است و ما باید در هر جایگاهی خودمان را مربی تربیتی بدانیم.

معاون وزیر با اشاره به جهاد تبیین در کلام مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) گفت: جهاد تبیین در کلام رهبر معظم انقلاب به معنای آغاز تحولی بنیادین و حرکت جهادی در امور است و با همین رویکرد نهضت کار جهادی در اجرای تمامی برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دنبال خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی زحمات بی‌شماری کشیده شده است و باید این دستاوردها فارغ از همه حواشی و سلیقه‌های مدیریتی تبیین شود.

طریفی حسینی با بیان اینکه با رویکرد کار جهادی در وزارت آموزش‌وپرورش نیز قرارگاه‌های جهادی در حوزه‌های مختلف در حال ایجاد است گفت: هدف غایی همه این قرارگاه‌های جهادی اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است و یکی از قرارگاه‌های مهم، قرارگاه محرومیت‌زدایی با رویکرد توجه به حاشیه مرزها، حواشی شهرها، روستاها و مناطق عشایری و گسترش عدالت تربیتی است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم تحقق عدالت تربیتی میزان توجه به آموزش‌وپرورش استثنایی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است و نیاز است ارتباط نزدیکی بین حوزه ستادی و رؤسای ادارات  آموزش و پرورش استثنایی با قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی برقرار شود.

وی تصریح کرد: کارهای جهادی و نهضتی فارغ از سلسله‌مراتب اداری و با جدیت دنبال خواهد شد.

معاون وزیر در ادامه نشست به تشریح «برنامه تدوینی چهارساله تحول و تعالی نظام آموزش‌وپرورش استثنایی» پرداخت و گفت: در برنامه چهارساله تحول و تعالی نظام آموزش‌وپرورش استثنایی سه بسته تحولی شامل ده هدف عملیاتی، ۲۳ راهبرد و ۸۱ با رویکرد حکمرانی، عدالت و کیفیت پیش‌بینی‌شده است.

وی با بیان اینکه «کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش‌وپرورش استثنایی» یکی از بسته‌های تحولی برنامه چهارساله تحول و تعالی آموزش‌وپرورش استثنایی است، گفت: مردمی‌سازی، مدرسه محوری، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، بازمهندسی ساختار و فرایندها، هوشمندسازی، چابک‌سازی، شفاف‌سازی امور، کارآمدسازی نظام مدیریت منابع انسانی، متنوع‌سازی منابع مالی، کارآمدسازی و بهینه‌سازی نظام تخصیص منابع مالی، یکپارچه‌سازی سامانه‌های اداری و مالی، ساماندهی و جانمایی متوازن و متعادل مراکز آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی، استفاده از ظرفیت مؤثر مراکز علمی و دانشگاهی و تسهیل ورود فناوری‌های نوین به مراکز آموزش‌وپرورش استثنایی از جمله راهبردهای اصلی این بسته تحولی است

وی دومین بسته تحولی را «توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» دانست و گفت: افزایش سطح دسترسی و پوشش تحصیلی، افزایش پوشش خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی به گروه‌های جدید، توسعه کمی و کیفی خدمات حمایتی، توان‌بخشی، مددکاری و مشاوره‌ای و اجتماعی سازی آموزش‌وپرورش استثنایی از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.

طریفی با بیان اینکه بسته سوم تحولی «روزآمدسازی، کیفیت‌بخشی و اثربخشی نظام آموزش‌وپرورش استثنایی» است، گفت: توسعه مدل‌های پیشگیری، مراقبتی و توان‌بخشی با رویکرد مداخله بهنگام، تغییر و اصلاح مداوم روش‌های ارزیابی، غربالگری و تشخیص، توسعه رویکرد خانواده محوری در آموزش‌وپرورش استثنایی، هدایت نظام برنامه‌ریزی در جهت تعلیم‌وتربیت چند ساحتی و برنامه‌های آموزشی فردی شده، توسعه و کیفیت‌بخشی به رویکرد فراگیر سازی، توسعه فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و بازآرایی رشته‌های تحصیلی و توانمندسازی و خوداتکایی فردی، اجتماعی و اقتصادی فارغ‌التحصیلان از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.

معاون وزیر در پایان نشست با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی گفت: استفاده از ابزارهای هوشمند ارتباطی در دوران کرونا در بین دانش‌آموزان جهت استفاده از شبکه شاد و آموزش‌های مجازی گسترش یافت و نیاز است توانمندسازی والدین برای آشنایی با آسیب‌های فضای مجازی و جلوگیری از گسترش این آسیب‌ها در دستور کار قرار گیرد.

شایان‌ذکر است در بخشی از این نشست گزارش فعالیت‌های اداره آموزش‌وپرورش استثنایی شهرستان‌های استان تهران ارائه شد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5757
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید