• انتشار: 1399/07/28 - 12:38
  • تعداد بازدید: 1655
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر حسینی در مصاحبه با شبکه خبر تاکید کرد؛

اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی از طریق تدوین سه بسته تحولی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یکی از دغدغه های اصلی نظام تعلیم و تربیت اجرایی کردن سند تحول بنیادین است و در همین راستا در سال ۱۳۹۹ سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.

3593.mp3 اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی از طریق تدوین سه بسته تحولی

 


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در مصاحبه با شبکه خبر اظهار داشت: بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در ۷ گروه  تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند که از این تعداد ۷۰ هزار نفر در ۱۲۰۰ مدرسه ویژه استثنایی و ۸۲ هزار نفر نیز در بیش از ۲۰ هزار مدرسه عادی تحت عنوان تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.


وی افزود: علاوه بر این مدارس ۷۵۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۳۳ مرکز مشاوره و راهنمایی نیز خدمات به دانش آموزان و اولیای آنان  می دهند.


وی گفت: ۲۲ هزار معلم در کشور به دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات تعلیم و تربیت را ارائه می‌کنند و علاوه بر این تعداد نزدیک به هزار نیروی خارج از آموزش و پرورش نیز خدمات توانبخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می کنند.


معاون وزیر در پاسخ به سوالی در خصوص میزان کمبود فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی گفت: سرانه استاندارد فضای آموزشی در آموزش و پرورش عادی ۸.۳ متر مربع است که این میزان در حال حاضر ۵.۳ متر مربع است اما در آموزش و پرورش استثنایی با توجه به نیازهای دانش آموزان استثنایی سرانه استاندارد باید ۲۸ متر مربع باشد که در حال حاضر ۱۰ متر مربع است.


وی گفت: بر اساس آمایش سرزمینی برای رسیدن به استاندارد مطلوب ۲۱۰ مدرسه استثنایی در سراسر کشور مورد نیاز است که در ۱۰ ماه گذشته و در قالب طرح از خشت تا بهشت با همت خیرین ۱۰۰ مدرسه از این تعداد کلنگ زنی شده است.


معاون وزیر در پاسخ به سوالی در خصوص بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی گفت: یکی از دغدغه های اصلی نظام تعلیم و تربیت اجرایی کردن سند تحول بنیادین است و در همین راستا در سال ۱۳۹۹ سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و « توسعه مشارکت ها و اجتماعی شدن» در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.


وی گفت: بسته تحولی مدرسه تحولی به دنبال تحقق جامعه عادلانه، برابر، در دسترس و بدون محدودیت برای دانش آموزان استثنایی است و  این بسته تحولی به دنبال مناسب سازی فضا، تجهیزات، معلمان، اولیا و جامعه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.


وی افزود: برای تحقق این امر در سال جاری در هر استان یک مدرسه عادی و یک مدرسه اتیسم  در تمامی جوانب به صورت الگویی مناسب سازی خواهند شد.


وی گفت: تاکنون بیش از هزار عنوان کتاب برای گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی تالیف و مناسب سازی شده است و بیش از هزار محتوای مناسب این دانش آموزان نیز در شبکه شاد بارگذاری شده است.


حسینی با اشاره به بسته مداخلات بهنگام طلایی گفت: بسته مداخلات بهنگام طلایی به دنبال شناسایی به موقع  تمامی نوآموزان و کودکان لازم التوجه و انجام مداخلات بهنگام استاندارد است.


وی افزود : در آموزش و پرورش استثنایی مداخلات از بدو تولد است و در حال حاضر نیز ۲ هزار کودک زیر ۳ سال تحت پوشش خدمات آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.


معاون وزیر در ادامه گفت: بسته تحولی توسعه مشارکت ها نیز در پی توسعه مشارکت همه ارکان و اجزای جامعه در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است.


حسینی در پایان در خصوص رشته های تحصیلی دانش آموزان استثنایی گفت: دانش آموزان تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر میتوانند در تمامی رشته ها و درکنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند. دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس ویژه استثنایی نیز در رشته های علوم انسانی، نقاشی، کامپیوتر، مدیریت خانواده، موسیقی در حال تحصیل هستند و توسعه ۳۶ رشته فنی حرفه ای نیز در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.


 


دریافت فیلم مصاحبه


 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3593
کلمات کلیدی