به مناسبت هفته آگاهی بخشی اختلال اتیسم صورت گرفت
بازدید مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی از مدرسه اتیسم پویش
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی، سعادتی مدیر کل آموزش وپرورش استان آذربایجان شرقی، ظهر یکشنبه، نوزدهم فروردین ماه در این بازدید با بیان اینکه نامگذاری هفتهای به نام اختلال اوتیسم، فرصتی برای یادآوری مشکلاتی است که خانوادههای این کودکان، متحمل میشوند از زحمات و اقدامات ایثارگرانه اولیا و عوامل اجرایی مدرسه اوتیسم، قدردانی کرد. در نتیجه تلاشها و روشنگریهای صورت گرفته، امروزه اختلال اوتیسم در کشور شناخته شده و امید است شاهد آشنایی بیش از پیش آحاد مردم با نیازهای این کودکان باشیم.
وی با اشاره به وجود نزدیک به ۵۵ دانشآموز مبتلا به اختلال اوتیسم در استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: ۱۵ نفر از این دانشآموزان در شهرستانهای استان و ۴۰ نفر نیز در تبریز هستند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از مشکلات مدارس استثنائی اطلاع داریم و تمامی تلاشمان بر این است تا مدرسه تخصصی اوتیسم نوساز با امکانات جدید در مرکز یاغچیان به زودی افتتاح شود؛ بخش زیادی از کارهای این پروژه آموزشی انجام و مقرر شده است تا سایر مشکلات نیز در اسرع وقت رفع شود تا بزودی شاهد کیفیت آموزشی خوب و شایسته برای این دانشآموزان باشیم.
وی در ادامه با اشاره به افزایش جذب نیروی انسانی در حوزه آموزش استثنائی، گفت: بزرگترین استخدامهای تاریخ آموزش و پرورش در کل کشور در طول دو سال گذشته انجام گرفته است و سال قبل ۶۰ هزار نفر پذیرفته شده و امسال ۷۲ هزار نفر پذیرفته خواهند شد که آموزش استثنائی نیز، سهم قابل توجهی در آزمونهای استخدامی دارند؛
وی افزود: ۲۵ هزار نفر در حوزه استثنائی جذب شده بودند که دو نفر از این تعداد به این مدرسه فرستاده شدند و این حداقل کاری است که میتوان در این خصوص انجام داد. وزارت آموزش و پرورش، مصمم است با استخدامها و تربیت نیروهای جدید، نیازهای مدارس اوتیسم را برطرف کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: برخی از مشکلات و مسائل این مدارس مانند تهیه کتاب، تجهیزات و ابزارهای آموزشی به سادگی قابل حل هستند و سایر مسائل نیز طی جلسه مشترک با اداره استثنائی، مدیریت و عوامل مرکز و مکاتبه با وزارتخانه، قابل حل و مباحثه هستند.
وی با اشاره به شرایط خاص مدارس اوتیسم، اظهار کرد: جنب و جوش بچهها و صحنههایی که طی این جلسه شاهد آن بودیم، نشاندهنده زحمات و سختی کار اولیا و معلمان این دانشآموزان است. در مدارس عادی هم اگر معلمان نباشند؛ اقدام اساسی در حوزه تربیتی از دست خانوادهها ساخته نیست و غیر حضوری شدن فعالیت مدارس در دوران همهگیری کرونا این موضوع را به شکل کامل مشخص کرد.
وی نقش معلمان در تربیت دانشآموزان را مورد تاکید قرار داد و افزود: دوری از فضای مدرسه و عدم حضور فیزیکی معلمان در دوران کرونا تبعات زیانبار و جبرانناپذیری به بارآورد و خانوادهها به تنهایی نتوانستند کاری کنند.
سعادتی در پایان بر لزوم همکاری متقابل اولیا و معلمان در مدارس آموزش استثنائی تاکید کرد و گفت: اگر اقداماتی در جهت بهبود وضعیت دانشآموزان اتفاق میافتد، در منزل هم باید به توصیههای معلمان عمل شود و این مهم نیازمند همکاری متقابل اولیا و معلمان است.
شفائیه رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ضمن قدردانی از توجه مدیر کل محترم آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به مسئله دانش آموزان طیف اتیسم و آموزش و پرورش استثنایی ، را موجب تسلی خاطر اولیا دانش آموزان و همکاران این مجموعه دانست .
در ادامه این مراسم تعدادی از اولیای حاضر در جلسه نیز به گفتوگو در خصوص مسائل و مشکلات آموزشی و نگهداری دانشآموزان مبتلا به اوتیسم پرداختند و بخشهای مختلف مدرسه تخصصی اوتیسم از جمله اتاق حسی که یکی از مجهزترین اتاقهای حسی در بین مدارس اوتیسم کشور به شمار میآید، مورد بازدید مدیرکل آموزش و پرورش استان، قرار گرفت.
کلمه اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال رشدی شدید است که با نابهنجاریهایی در کارکردهای اجتماعی، زبان، ارتباط و رفتارها و یا علایق غیرعادی که ما در کودک مشاهده میکنیم مشخص میشود، این اختلال در تمامی جنبههای تعامل کودک با دنیای اطراف او اثرگذار است و بخشهای زیادی از مغز را در برمیگیرد.