برپایی بازارچه خوداشتغالی دانشآموزان با نیازهای ویژه در سنندج
بازارچه خوداشغالی و توانمندیهای دانشآموزان با نیازهای ویژه استان کردستان امروز با حضور مسئولان و خانوادههای آنان در مدرسه متوسطه دخترانه گلها برپا شد
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان، بازارچه خوداشغالی و توانمندیهای دانشآموزان با نیازهای ویژه استان کردستان امروز با حضور مسئولان و خانوادههای آنان در مدرسه متوسطه دخترانه گلها در این شهر برپا شد.
طالب محمدی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در حاشیه این مراسم، اظهار داشت: نمایشگاه توانمندیها و دستسازههای دانشآموزان با نیازهای ویژه با ارائه آثار دانشآموزان با نیاز ویژه دختر جسمی حرکتی، چندمعلولیتی واوتیسم برپا شده است.
وی هدف از برپایی این بازارچه را ارتقای اعتماد به نفس دانشآموزان با نیازهای ویژه و ایجاد پیوند میان دانشآموزان با نیازهای ویژه و عادی عنوان کرد و افزود: این دانشآموزان داری توانمندیهای زیادی هستند که با فراهم شدن امکانات و بستر مناسب میتوانند بر محدودیتهای خود غلبه کنند.
محمدی با تأکید براهمیت آموزش مهارتهای اساسی و ضروری، توانمندسازی و آمادهسازی دانشآموزان با نیاز ویژه برای ورود به دوره حرفهآموزی و محیط کار اعلام کرد: مهارتآموزی موجب میشود تا دانش، نگرش و ارزشهای وجودی دانش آموزان به تواناییهای واقعی و عینی تبدیل شود.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان به نقش مهارتآموزی در بروز خلاقیتهای دانشآموزان اشاره کرد و یادآور شد: اجرای دورههای آموزشی، ارتقای مهارتهای فنی و شایستگیهای شغلی، آموزش کارآفرینی و کسب و کار و برگزاری اردوی یکروزه مشاغل زمینه ورود دانشآموزان مستعد با نیازهای ویژه به بازار کار درآینده را فراهم میکند.
به گفته وی آموزش و پرورش استثنایی مجموعهای منسجم، متشکل و تأثیرگذار به نام مدارس و دانشآموزانی را در اختیار دارد که دارای نیازهای ویژه و متعددی هستند که رفع نیازهای آنان فراتر از وظیفه آموزش و پرورش است، در همین راستا توسعه مشارکتها و بهرهگیری از ظرفیت دستگاههای اجرایی سایر ارگانها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
محمدی عنوان کرد: با کمک به شناسایی استعداد و توانمندی دانشآموزان با نیازهای ویژه، احساس خود ارزشمندی به عنوان عضوی مفید و مولد در بازار کار برای آنان ایجاد میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهارتآموزی است، گفت: پرورش یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت باشد به گونهای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد.
وی با اشاره به پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب مهارتآموزی بهعنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر افزود: مهارت آموزی،استعدادیابی و تقویت مهارتهای پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش وپرورش میتواند برطرف کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانشآموزان باشد.
محمدی با بیان اینکه توجه به حرفه آموزی در نظام آموزش و پرورش میتواند برطرفکننده بسیاری از نیازهای آینده کشور باشد، ابراز داشت: همواره تلاش بر این است که بسترهای لازم برای آموزش مهارتهای حرفهای به دانشآموزان با نیازهای ویژه فراهم شود.
نظر دهید