• انتشار: 1402/07/21 - 20:17
  • تعداد بازدید: 602
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

برگزاری اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان های داورزن و ششتمد

اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان های داورزن و ششتمد با حضور جواد روحانی رییس آموزش‌وپرورش استثنایی، نامنی مدیر آموزش و پرورش داورزن، فروزنده مدیر آموزش و پرورش ششتمد، معاونین و جمعی از کارشناسان دو اداره ، مدیران مدارس استثنایی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ذو شهرستان در دفاتر مدیریت آموزش و پرورش هر یک از شهرستان ها برگزار شد

8031.mp3 برگزاری اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان های داورزن و ششتمد

 

 به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی هدف از برگزاری این جلسه را هم اندیشی و هم افزایی ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی عنوان نمود و  افزود: در سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و نصیب های برابر آموزشی تاکید شده است و مدارس استثنایی نماد عدالت آموزشی هستند و در کشورهای توسعه یافته نیز نگاه خاصی  به افراد بانیازهای ویژه می گردد که این امر نشان دهنده رعایت عدالت آموزشی است از اینرو با راه اندازی قرارگاهی جهادی درصدد این هستیم که دانش آموز بازمانده از تخصیل نداشته باشیم و از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم

وی گفت : هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های  اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با  همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم

روحانی بیان داشت: استقاده از فرصت های برابر آموزشی برای کودکان واجب التعلیم از اهداف قرارگاه جهادی است  تا با شناسایی این کودکان به ویژه کودکانی که به دلیل معلولیت در خانواده پنهان  هستند بتوانیم  این دانش اموزان  را وارد چرخه تعلیم و تربیت  نماییم لذا کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با حضور دیگر نهادها همچون بهزیستی و ... گلوگاهی برای شناسایی دانش اموزان بازمانده از تحصیل خواهد بود

این مفام مسئول بیان داشت: این جلسات بر مبنای دستورالعمل اجرایی کمیته توسعه و هماهنگی است و رییس اداره به عنوان رییس این کمیته با حضور معاونین و مدیران مدارس استثنایی و با دعوت از مسئولین بهزیستی ، دانشگاه، علوم پرشکی ، کمیته امداد، فرمانداری و امام جمعه می تواند چالش ها و مشکلات حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه را بررسی  نمایند و از این طریق سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی مسولیت اجتماعی خود را نیز ایفا نمایند

وی بر پوشش تحصیلی به عنوان شاخص مهم تاکید کرد و گفت : رویکرد ما مداخله بهنگام و استفاد از فرصت های طلایی است تا اگر دانش آموزی دارای معلولیت است سریعتر تشخیص داده شود و از پیشرفت معلولیت وی جلوگیری شود .

روحانی با اشاره به اینکه باید ادارات عادی در جهت تامین نیروی انسانی  مراکز  جامع اقدام نمایند چرا که این مراکز به دانش آموزان عادی خدمات ارایه می دهد و منجر به کاهش نرخ تکرار پایه می شود  بیان داشت: دانش آموزانی هستند که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند  و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی  جلوگیری می کنند که لازم است این آسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی  به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به چهار سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات  ‌‌نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی دومین شاخص را فراگیر سازی عنوان نمود و گفت: ۲۴۰۰ دانش اموز با هوشبهر عادی  که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش اموزان عادی تحصیل میکنند اما سایر دانش اموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص  و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند از اینرو  فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا،  ‌‌محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد

روحانی در ادامه سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش ، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات بهنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرح تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان  خواهند کرد

وی شناسایی دانش اموزان دارای نقص گفتار و زبان،  اختلالات هیجانی رفتاری،  دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را از ماموریت های مراکز جامع عنوان نمود و  اظهار داشت : سن سنجش در این مراکز به ۴ سال رسیده است همچنین برای افراد زیر ۴ سال  ابزار تشخیص در حال فراهم شدن است

شایان ذکر است حضوریک نفر از مدیران مدارس استثنایی یا مراکز جامع در شورای آموزش و پرورش شهرستان ها، تشکیل کمیته هماهنگی در هر یک از شهرستان هر سه ماه یکبار ، پیگیری سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزن بانیازهای ویژه با همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری در هر دو شهرستان ،تامین تجهیزات و کیت های آموزشی برای مدارس استثنایی و تحهیزات سنجش  برای مرکز جامع مهرگان در ششتمد توسط اداره استثنایی استان ، تامین نیروی انسانی و  فضای مناسب برای مرکز جامع شهرستان داورزن و جذب و پوشش تحصیلی دانش آموزان بانیازهای ویژه در هر دو شهرستان از اهم مصوبات این دو جلسه بود .

در پایان این جلسه حکم صادره از سوی "سید امیر شوشتری" مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی،مبنی بر ریاست کمیته توسعه،هماهنگی و پشنیبانی شهرستان داورزن،توسط جواد روحانی رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش خراسان رضوی به "حسین نامنی" مدیر آموزش و پرورش شهرستان داورزن اهدا گردید.

  • گروه خبری : اخبار ,اخبار استان ها,خراسان رضوی
  • کد خبر : 8031
کلمات کلیدی
روابط عمومی  خراسان رضوی

روابط عمومی خراسان رضوی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید