رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان خبر داد:
بهره مندی 123 دانش آموز اتیسم از خدمات آموزش وپرورش استثنایی کردستان
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: 123 دانش آموز دارای اختلال اتیسم در دوره های مختلف تحصیلی از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی وتوانبخشی دریافت می کنند.
به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان ، طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه 14 فروردین (دوم آوریل) به عنوان روز جهانی آگاه سازی اتیسم در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، گفت: روز جهانی آگاهی از اتیسم، روز افزایش آگاهی آحاد جامعه در مورد این اختلال است، زیرا تنها آگاهی می تواند منجر به پذیرش آن شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: از این تعداد 35 نفر دانش آموز دختر و88 نفر دانش آموز پسر می باشند که در 13 مدرسه استثنایی ویک مدرسه مستقل اتیسم در دوره های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه دوره اول پیش حرفه ای ومتوسطه دوره دوم کار دانش خاص در حال تحصیل می باشند.
وی افزود: در شهرستان های مریوان، سقز، قروه، بانه، بیجار، کامیاران، دیواندره، دهگلان مدارس استثنایی ودر شهرستان سنندج، مدرسه مستقل اتیسم به این طیف از دانش آموزان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی وتوانبخشی ارائه می کنند.
محمدی با اشاره به اینکه افراد دارای اختلال اتیسم دنیا را متفاوتتر از دیگران میبینند، میشنوند و احساس میکنند و دو خصوصیت اصلی اختلال در ارتباط کلامی و تعاملات اجتماعی دررفتار وعلایق آنان مشهود است، گفت: دانشآموزان اتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و حداکثر تراکم در یک کلاس دارای دانش آموزان اتیسم 3 نفر می باشد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: در سال جاری، شعار "اتیسم ورسالت اجتماعی همگان" از سوی سازمان بهزیستی کشور برای روز آگاهسازی در زمینه اختلال طیف اوتیسم انتخاب شده است.
محمدی با اشاره به آمار رو به افزایش اتیسم در استان، گفت: اتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانوادهها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع رسانی مناسب در این زمینه موجب شده است تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.
به گفته وی با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودکان که از سنین زیر سه سال آغاز میشود میتوان از برنامههای درمانی موثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: خدمات آموزشی بر اساس روشهای جدید آموزش این کودکان مانند روش تیچ (TEACCH) و خدمات غیردارویی از قبیل خدمات روانشناسی، کار درمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، ماساژ درمانی، سفالگری به دانش آموزان اختلال طیف اتیسم در مدارس با نیازهای ویژه استان ارایه می شود.
وی با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری یک در هشتاد یا یک درصد است وابتلا به آن در پسران چهار برابر دختران است، افزود: ژنتیک مهمترین عامل در ابتلا به این اختلال است.
محمدی افزود: در اجرای تفاهمنامه منعقده با انجمن اتیسم استان و با همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد، تمام دانش آموزان طیف اتیسم استان به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی قدس سنندج مورد درمان و ویزیت قرار گیرند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه گفت: اولین مدرسه آموزشی و توانبخشی خیرسازویژه دانش آموزان اتیسم در سه هزار و ۶۰۰ متر مربع دارای۱۰ کلاس درس، اتاقهای کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن درمانی و فضاهای مناسب فعالیتهای هنری و ورزشی در سنندج کلنگ زنی شده است.
وی با بیان اینکه هزینه ساخت مدارس اتیسم ۱۰ برابر مدارس عادی است، افزود: از مسئولان و خیرین انتظار میرود که همواره دانشآموزان با نیازهای ویژه را مورد توجه و حمایت خود قرار بدهند.