در مراسم روز جهانی معلولین اعلام شد؛
بهره مندی 2000 دانش آموز از خدمات آموزشی وپرورشی استثنایی در کردستان
دو هزار و121دانش آموز با نیازهای ویژه از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی وحمایتی آموزش وپرورش استثنایی استان بهره مند شدند.
به گزارش ر وابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان ، به مناسبت 12 آذر ماه (سوم دسامبر) مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین با حضور جمعی از مسئولین استانی، توانخواهان، دانش آموزان و خانوادههای آنان در کانون امام خمینی(ره) اداره کل آموزش وپرورش استان برگزار شد.
در این مراسم رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با گرامیداشت هفته تکریم معلولین و نام گذاری سوم دسامبر به همین مناسبت، گفت:معلولیت مشکل فردی نیست بلکه چالشی اجتماعی است و کل جامعه وظیفه دارند به حل مشکلات این قشر توجه ویژه داشته باشند.
محمدی با بیان اینکه معلولین نیز مانند سایر افراد جامعه از حقوقی برخوردار هستند که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: آموزش از بدیهی ترین حقوق انسانهاست ودر این بین دانش آموزان استثنایی محقق ترین قشر جامعه برای برخورداری از این حق می باشند ووظیفه آموزش وپرورش در سطوح مختلف این است که زمینه ورود همه کودکان با هر استعداد، توانایی و محدودیتی که دارند را فراهم نماید.
وی یکی از مقولات مورد توجه در آموزش و پرورش را شاخص توجه به تفاوتهای فردی عنوان کرد و گفت: هر چه نظام آموزشی انعطاف داشته باشد و سطح آموزشی مخاطبان را افزایش دهد دارای کیفیت است .
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولین "باور توانمندی ها نوید بخش دنیای دسترس پذیر" اظهار داشت: باید برای یک هزار و 532 نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی و589 دانش آموز تلفیقی فراگیر در مدارس عادی، این امکانات و پتانسیل فراهم شود که هرکس به اندازه توان خود، در عرصه تعلیم و تربیت رشد و ترقی پیدا کند.
محمدی با تأکید بر اهمیت فراهم آوردن زمینه حضورپررنگ، شناساندن توانمندی وظرفیتهای افراد معلول در سطح جامعه، ضرورت اصلاح نگرشهای نامناسب حاکم بر جامعه و تحقق انتظارات بر حق این قشر را مهم عنوان کرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به توانمندی های معلولین اظهار کرد: آنان با موفقیتها و پیشرفت های خود درعرصههای مختلف، در تمام مراحل زندگی ثابت کردهاند که معلولیت، محدودیت نیست زیرا محدودیت اصلی در جسم یک انسان نیست بلکه در روح و باور اوست.
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش وپروش نهاد تعلیم وتربیت وبخش مهم وتاثیر گذار در آماده سازی معلولین (دانش آموزان) برای ورود به جامعه است یادآور شد ما متکفل آموزش وپرورش رسمی این قشر هستیم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: 77 مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی در ۲44 کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی به داارائه میدهند.
محمدی افزود: در سال تحصیلی جاری ۴۷ نیروی آموزشی به مجموعه آموزش وپرورش استثنایی استان اضافه شده است که شانزده نفر از آنها مربی آموزش معلولین،۱۲ نفر دانش آموخته تربیت معلم، سه نفر سرباز معلم وشانزده نفر از آنها نیروهای استخدام آزاد می باشند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: آموزش و پرورش استثنایی در عین حال که تخصصیترین بخش آموزش وپرورش است از مستحق ترین مخاطب و جامعه هدف که دانش آموزان استثنایی میباشند برخوردار است.
وی با بیان اینکه صحبت از دانش آموزان استثنایی صحبت از تفاوت ها، صحبت از ایفای مسئولیت واحیای انسانهاست،گفت: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
محمدی تعلیم وتربیت را جزو حقوقه حقه انسانها برشمرد و افزود: این حق در مورد دانش آموزان استثنایی ویژه تر است چون استعداد وتوانمندی در دانش آموز با نیاز ویژه خاص ونهفته تر است.
وی با بیان اینکه این دانش آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است، افزود : این مهم وتکلیف سنگین کار متولیان جامعه است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش وپرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درس ها ومهارتهای زندگی وافزایش آگاهی است .
محمدی پوشش تحصیلی، اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان، ارائه طرح ها وبرنامه های کیفیت بخشی، فراگیر سازی وتوسعه مدارس پذیرا، برنامه محوری، برگزاری جشنواره های علمی وپژوهشی، ایجاد تسهیلات جهت ایاب وذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه و فراهم آوردن زمینه جلب مشارکت نهاد های مرتبط را ازجمله خدمات اصلی درون سازمانی وفراسازمانی این اداره برشمرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان استاندارد نبودن فضا وتجهیزات، کمبود نیروی تخصصی وعدم فرهنگ سازی مناسب را مهم ترین چالش های آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد.
نظر دهید