رییس آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی خبر داد:
تدوین و تالیف کتب ویژه آموزش نوآموزان آسیب دیده شنوایی در آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی
در جلسه ای که با حضور کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور،کارشناس مسئولان، کارشناسان آموزش، همکاران توانبخشی و مربیان گروه آسیب دیده شنوایی از سراسر کشور و همچنین اعضای کارگروه تولید و تألیف محتوای پیش دبستانی آسیب دیده شنوایی آموزش وپرورش استثنایی خراسان رضوی به صورت ویدئوکنفرانس و به میزبانی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی برگزار شد اهداف و برنامه تالیف کتاب کار ویژه مربیان نوآموزان آسیب دیده شنوایی تببین شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، مهدی قاسمی پور رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در جلسه تبیین اهداف و برنامه تالیف کتاب کار ویژه مربیان نوآموزان آسیب دیده شنوایی گفت : در سیستم آموزش و پرورش استثنایی باید از نگاه های خلاقانه و نو استقبال شود تا بتوانیم کار جدید ونوآورانه خلق کنیم. وی با اشاره بر لزوم توجه به مداخلات بهنگام که از سیاست های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بوده و هست بر تولید بسته های یادگیری و محتوای آموزشی ویژه گروه های مختلف با نیاز ویژه تاکید کرد و افزود: تجربه نشان داده است آموزش های والد محور نوآموزان در دوره طلایی تشخیص چنان اثرگذار است که مسیر زندگی و آینده فرد را تعیین می نماید.
وی افزود: روش های آموزش به نوآموزان آسیب دیده شنوایی ازجمله (avt و ...) برای اولین بار از استان خراسان رضوی آغاز شد و به صورت یک ایده در سراسر کشور گسترش یافت و محتوایی با همین مضمون چندین سال قبل به سازمان ارائه گردید که در حال حاضر نیز در اختیار همکاران محترم سراسر کشور می باشد و در کارگروه فعلی به عنوان یکی از منابع مورد استفاده قرار می گیرد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان تصریح کرد : نمونه کار تیمی را می توان در مدارس پیش دبستانی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مشاهده نمود به گونه ای که حضور و فعالیت مدیر، معاون ،گفتار درمان ،شنوایی شناس ، مربی و آموزگار،مشاورین و اولیا نماد یککار تیمی موفق در آموزش هستند.
این مقام مسئول با تاکید بر بهره مندی از تجربیات نسل طلایی گذشته گفت: باید تجربیات همکاران به نگارش درآید و با استفاده از فناوری های نوین و ساخت نرم افزار با همراهی وحمایت سازمان استثنایی کشور و ادارات کل استان ها خدمات علمی همکاران را مستند و قابل دسترس تر کنیم.
وی در پایان از تلاش های کارگروه تدوین و تالیف نوآموزان آسیب دیده شنوایی استان تقدیر و تشکر نمود.
در ادامه انصاری کارشناس برنامه ریزی درسی و آموزشی دانش آموزان با آسیب شنوایی سازمان استثنایی کشور گفت: علاوه بر برنامه ریزی، اجرایی نمودن برنامه ها حایز اهمیت است که لازم می دانم از تمامی معلمان دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و همکاران استان خراسان رضوی تشکر کنم چرا که در کار با دانش آموزان آسیب دیده شنوایی باید از ویژگیهایی همچون استقامت، صبوری و مهارت برخوردار بود.
کارشناس برنامه ریزی درسی و آموزشی دانش آموزان با آسیب شنوایی سازمان استثنایی کشور بیان داشت: علاوه بر تالیف کتب، دوره های آموزشی در راستای محتوای کتب تالیف شده برای مربیان برگزار خواهد شد.
انصاری گفت: محتوای کتب در حال تالیف، تمامی رویکردهای آموزشی وتوانبخشی را پوشش میدهد و در آن صرفا به روش avt اشاره ندارد بلکه محتوای کتب، رویکردی ترکیبی می باشد که پس از ارزیابی نوآموز و تعیین رویکرد از اینمحتوا جهت آموزش وی استفاده می شود.
وی با تاکید بر جذب نوآموز در نوبت کاشت و انجام آموزش های زبانی تا زمان انجام کاشت بیان داشت: وقتی مشکل شنوایی نوآموزی تشخیص داده شد باید با مراجعه به مراکز ،مشاوره های لازم به خانواده وی داده شود حتی اگر در نوبت کاشت حلزون باشد .
وکیلی کارشناس آموزش دانش آموزان آسیب دیده شنوایی استثنایی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه رویکرد ما در تهیه این کتب استفاده از تمامی روش هاست افزود: امسال با همت و تلاش اعضای کارگروه تلاش میکنیم دو یا سه کتاب کار را جهت نظرسنجی و اعتبارسنجی آماده ارائه کنیم.
وی گفت: یکی از اهداف تدوین و تالیف محتوای ویژه نو آموزان آسیب دیده شنوایی این است که محتوا برای تمامی مربیان و نیروهای توانبخشی استان یکسان سازی شود و تمامی روش ها و رویکردها در این محتوا گنجانده شود تا نوآموزان پس از ارزیابی به روش مناسب آموزش ببینند و یا حتی از ترکیب روشها که همه حس های نوآموز را درگیر کند استفاده شود.
کارشناس آموزش دانش آموزان آسیب دیده شنوایی استان پراکندگی مدارس خاص و نوآموزان آسیب دیده شنوایی را دلیلی بر یکسان نبودن منابع آموزش و رویکردها دانست که با تدوین این کتاب های کار مربیان علاوه بر اتکا به دانش و تجربه خود و استفاده از منابع تخصصی در صورت عدم تامین نیروی توان بخشی در مدارس نیز تا حدی این خلا را با اتکا به این کتب پوشش دهند.
وی افزود : آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی ویژه نوآموزان آسیب دیده شنوایی نیز از برنامه های استمراری خواهد بود که به تبع تهیه محتوای یکسان صورت خواهد پذیرفت و البته با نظر مساعد و حمایت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به صورت کشوری ارائه خواهد شد.
وی جذب حداکثری نواموزان در مراکز خصوصی را یکی از دغدغههای همکاران در مراکز پیش دبستانی عنوان نمود و گفت با توجه به اینکه پس از طی آموزش ها ، بالای نود درصد از نوآموزان به مدارس عمومی (تلفیقی-فراگیر) ارجاع می شوند که نشان دهنده اثربخشی آموزش ها می باشد پیشنهاد می گردد سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رایزنی و مذاکراتی در خصوص هدایت نوآموزان به مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش استثنایی صورت دهد.
نظر دهید