• انتشار: 1402/07/14 - 22:58
  • تعداد بازدید: 1236
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

حضور دکتر صحرایی مقام عالی وزارت و دکتر طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش صدا و سیما به صورت زنده

حضور دکتر صحرایی مقام عالی وزارت همراه با دکتر طریفی حسینی معاون محترم وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در گفتگوی زنده برنامه پرسشگر شبکه آموزش صدا و سیما

7996.mp3 حضور دکتر صحرایی مقام عالی وزارت و دکتر طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش صدا و سیما به صورت زنده

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در یک برنامه پرسشگر شبکه آموزش صداوسیما، اظهار کرد: 105 هزار دانش‌آموز تحت پوشش این سازمان داریم که در 6 گروه معلولیت حدود 105 هزار دانش‌آموز استثنایی داریم که شامل دانش‌آموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلولان جسمی ـ حرکتی، دانش‌آموزان طیف اوتیسم، دانش‌آموزان چند معلولیتی و کم‌توان ذهنی هستند.

وی ادامه داد: بعضی از دانش‌آموزان را هم داریم که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند اما دارای اختلالاتی مانند اختلالات ویژه یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار، دیرآموز یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند.

طریفی حسینی افزود: بزرگ‌ترین دستاورد ما ایجاد یکپارچگی و وحدت ارکان آموزش‌وپرورش استثنایی با آموزش‌وپرورش عادی و حتی فراتر با شرکای این سازمان مثل سازمان بهزیستی بوده است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش از طراحی و استقرار نظام «سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی» با رویکرد تخصص گرایی و مأموریت گرایی خبر داد و گفت: در این راستا ساختار سازمان را بازمهندسی کردیم.

وی با بیان اینکه 1750 مدرسه استثنایی در کشور دایر است، اظهار کرد: 25 هزار معلم استثنایی داریم. در آزمون آموزگاری 2332 سهمیه از 28 هزار نفر داشتیم که 700 نفر جذب کردیم و سالانه 700 نفر نیز از دانشگاه فرهنگیان به این سازمان نیرو تزریق می‌شود.

طریفی حسینی از تخصیص یک هزار ردیف استخدامی برای جذب نیروی کاردرمان و گفتاردرمان خبر داد و گفت: بودجه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی 300 میلیارد تومان است و به ازای هر 4 دانش‌آموز، یک معلم داریم. همچنین خیرین به ما کمک می‌کنند و 80 درصد مدارس ما را آن‌ها می‌سازند.

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان استثنایی‌ از استعداد زیادی برخوردارند، افزود: امسال 12 نفر از دانش‌آموزان استثنایی رتبه زیر 1000 را کسب کردند و یک دانش‌آموز معلول جسمی - حرکتی در کنکور انسانی رتبه 25 را کسب کرد. همچنین دانش‌آموزان ناشنوا چندین مدال طلا کسب کردند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه از بدو تشخیص معلولیت، دوره‌هایی پیش‌بینی‌شده است، ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی در آموزش‌وپرورش استثنایی اجباری است.

وی بابیان اینکه 490 هنرستان داریم، خطاب به مدیران این هنرستان‌ها گفت: هر مدیری که متناسب با شرایط منطقه و دانش‌آموزان خود، رشته جدید ایجاد کند، 70 تا 100 میلیون تومان کمک‌هزینه کارگاه مستقیم به‌حساب مدرسه واریز می‌کنیم.

طریفی حسینی از تأمین سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی توسط برخی شهرداری‌ها خبر داد و اظهار کرد: در ماده 5 قانون حمایت از حقوق معلولان و تبصره‌های ذیل آن، تکالیفی درباره ایاب‌وذهاب افراد دارای معلولیت برای شهرداری‌ها ذکرشده است. به صحن شورای شهر استان‌ها رفتم و این موضوع را پیگیری کردم که به‌جاهای خوبی هم رسیدیم.

 وی اضافه کرد: همچنین در قانون بودجه 1402 برای اولین بار یک ردیف بودجه 18 هزار میلیارد تومانی با استفاده از فروش اوراق مشارکت در اختیار شهرداری‌ها قرار داده‌شده که خیلی از شهرداری‌ها پای‌کار آمدند.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش از مردم خیر کشور خواست که به مدرسه استثنایی شهر  مراجعه کنند و با این دانش‌آموزان از نزدیک آشنا شده و اگر تمایل داشتند کمک کنند.

وی ادامه داد: 800 مرکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله به هنگام داریم که فرایند سنجش کودکان از 5 سالگی توسط سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در این مراکز انجام می‌شود.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست,سازمان در نگاه رسانه,گزارش تصویری
  • کد خبر : 7996
کلمات کلیدی
حسین محمدی

حسین محمدی

فیلم ها

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید