دکتر قاسمی در نشست مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها: آموزش و پرورش استثنایی باید در صدر اولویتهای آموزش و پرورش قرار گیرد
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در نشست مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها به تشریح برنامهها و اولویتهای سازمان در راستای بهبود کیفیت آموزش کودکان با نیازهای ویژه پرداخت. وی در این نشست به نکات اساسی و مهمی اشاره کرد و از مدیران کل استانها خواست تا با اهتمام بیشتر، به سیاستهای این حوزه توجه نمایند.
اهمیت آموزش و پرورش استثنایی در توسعه کشور
دکتر قاسمی با بیان اینکه آموزش بهعنوان یکی از محورهای اساسی توسعه هر کشور محسوب میشود، تصریح کرد که آموزش و پرورش استثنایی باید در صدر اولویتهای آموزشی قرار گیرد. وی افزود که در ارزیابی توسعهیافتگی آموزش، معیارهای مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه از اهمیت ویژهای برخوردار است و تأکید کرد که توجه به این قشر میتواند به ارتقاء کلی نظام آموزشی کشور کمک کند.
تاکید بر سنجش بدو ورود نوآموزان
یکی از موارد کلیدی که دکتر قاسمی در این جلسه به آن پرداخت، لزوم سنجش و ارزیابی بدو ورود نوآموزان به سیستم آموزشی بود. او به اهمیت اطلاعرسانی به والدین نوآموزان پیشدبستانی و ترغیب آنان برای شرکت در برنامههای سنجش اشاره کرد و خواستار توجه جدی مدیران استانها به این موضوع شد. وی خاطرنشان کرد که این سنجشها شامل ارزیابیهای هیجانی، رفتاری، و شناسایی اختلالات یادگیری و تأخیرهای یادگیری است که باید بهطور جدی توسط مدیران استانی پیگیری شوند.
توجه به مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخلات بهنگام رشدی-تربیتی
در ادامه این نشست، دکتر قاسمی به موضوع مراکز جامع اختلالات یادگیری پرداخت و بر لزوم تقویت و تجهیز این مراکز در استانها تأکید کرد. او با اشاره به شیوهنامهای که در سال ۱۴۰۱ صادر شده بود، بیان کرد که بر اساس این دستورالعمل، مسئولیت نظارت بر اجرای این مراکز به عهده مدیران کل استانهاست و آنها باید تلاش کنند تا از امکانات و تجهیزاتی که ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات شهرستانها ارائه میکنند، بهرهمند شوند. دکتر قاسمی همچنین از برنامهریزیهای سازمان برای اختصاص بودجه در سال ۱۴۰۴ به این مراکز بهعنوان بخشی از هزینههای تامین تجهیزات سلامت خبر داد.
تامین بودجه و رفع مشکلات ایاب و ذهاب
دکتر قاسمی به موضوع ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی نیز اشاره و اظهار داشت که تامین بودجه برای سرویس حمل و نقل این دانشآموزان، یکی از مهمترین اولویتهای سازمان است. وی در این زمینه به رایزنیهایی که با معاون عمرانی وزیر کشور انجام شده، اشاره کرد و گفت که تلاشها بر این است که با همکاری شهرداریها، امکان استفاده رایگان از حمل و نقل برای دانشآموزان استثنایی فراهم شود تا نرخ پوشش تحصیلی آنان افزایش یابد.
برنامههای ویژه به مناسبت روز جهانی معلولین
دکتر قاسمی با اشاره به نزدیک شدن روز جهانی معلولین، از مدیران کل استانها خواست که برنامههای ویژه و گستردهای را به این مناسبت ترتیب دهند. وی تاکید کرد که این مناسبت فرصت مناسبی است تا مسائل و مشکلات حوزه آموزش استثنایی بیش از پیش به مسئولین و عموم جامعه معرفی شود و توجه بیشتری به این حوزه مهم جلب گردد. دکتر قاسمی همچنین از سازمانهای مرتبط مانند بهزیستی و سازمان فنی و حرفهای خواست تا در این روز همکاریهای ویژهای داشته باشند.
حمایت از آموزش تلفیقی و توانمندسازی معلمان
دکتر قاسمی به اهمیت حمایت از آموزش تلفیقی نیز اشاره کرد و اظهار داشت که این رویکرد بهعنوان یک سیاست مهم در سالهای اخیر اجرا شده است و باید حمایت بیشتری از آن صورت گیرد. وی افزود که توانمندسازی نیروی انسانی، بهویژه معلمان جدید و متخصص برای تدریس در مدارس عادی، از جمله اولویتهای سازمان است و برنامههایی برای تخصیص اعتبار جهت این هدف در دست اجراست.
ضرورت هماهنگی با نهادهای مرتبط
دکتر قاسمی همچنین بر اهمیت همکاری و هماهنگی با نهادهای مرتبط تاکید کرد و بیان داشت که تفاهمنامههایی با سازمانهای مختلف از جمله سازمان بهزیستی و سازمان فنی و حرفهای منعقد شده است. وی افزود که مدیران کل استانها نیز باید متناظر با این تفاهمنامهها در استان خود عمل کرده و برنامههای مرتبط را عملیاتی کنند.
اختصاص سهمیه ویژه برای دانشآموزان استثنایی
در بخش پایانی این جلسه، دکتر قاسمی از مدیران کل استانها خواست تا برای حضور بیشتر دانشآموزان استثنایی در برنامههای پرورشی، اردوها و تشکلها، سهمیههای ویژهای را اختصاص دهند. وی تاکید کرد که حضور فعال این دانشآموزان در برنامههای تربیتی میتواند به توسعه اجتماعی و فرهنگی آنها کمک کند و آنان را برای مشارکت بیشتر در جامعه آماده سازد.
تاکید بر برگزاری برنامههای استانی در مدارس استثنایی
دکتر قاسمی با بیان اینکه برخی برنامههای استانی باید در مدارس استثنایی برگزار شوند، از مسئولین خواست تا به جای تمرکز صرف بر مدارس عادی، برنامههای تربیتی و پرورشی خود را به گونهای تنظیم کنند که این مدارس نیز از این برنامهها بهرهمند شوند. وی اظهار امیدواری کرد که این توجه خاص به مدارس استثنایی، انگیزهای برای کارکنان و دانشآموزان این مدارس ایجاد کند و به ارتقاء سطح آموزش و پرورش استثنایی کشور کمک نماید.
نظر دهید