معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
رسانه های فعال در عرصه تعلیم و تربیت را از شرکای راهبردی خود و از ارکان مهم تعلیم و تربیت می دانیم
7437.mp3
رسانه های فعال در عرصه تعلیم و تربیت را از شرکای راهبردی خود و از ارکان مهم تعلیم و تربیت می دانیم
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در آیین نکوداشت اصحاب رسانه و خبرنگاران در مشهد ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رسانه، در کنار حاکمیت، خانواده و سازمان های مردم نهاد یکی از ارکان مهم تربیتی است. نقش اصحاب رسانه در حوزه آموزش و پرورش محدود به اطلاع رسانی و خبر رسانی نیست بلکه رسانه های فعال در عرصه آموزش و پرورش دارای نقش و کارکرد تربیتی هستند. لذا اصحاب رسانه در عرصه تعلیم و تربیت را شرکای راهبردی خود به عنوان یک رکن تربیتی می دانیم و معتقدیم رسانه ها باید در جریان اولویت ها، برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش باشند تا جریان تربیت به درستی محقق شود.
وی در ادامه به تبیین برخی دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته پرداخت و گفت: از سال گذشته با یک نگاه نظام مند و منظومه ای، به ریل گذاری برای اجرای برنامه های تحولی از سطح ستاد تا مدرسه پرداخته شده است.
وی از دو عنصر معلم و دانش آموز به عنوان محور برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش نام برد و برای نمونه در ذیل محور معلم به تشریح سیاست های کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده پرداخت و خبر از ایجاد نظام اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجومعلم و برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم از سال آینده داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به تغییرات فرایند آزمون استخدامی اشاره کرد و گفت: از فرایند آزمون تا مصاحبه و گزینش افراد متقاضی حرفه معلمی تغییرات جدی داشته است و همه این ها در راستای تربیت معلم مطلوب است چرا که نگاه به معلم و تاثیرگذاری او تغییر کرده است.
وی در تبیین دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر عنصر دانش آموز در سال تحصیلی گذشته به موارد دیگری نیز اشاره کرد و گفت: کاهش ۱۱ درصدی کلاس های با تراکم بالاتر از 40 دانش آموز، راه اندازی ۲۰ مدرسه سمپاد جدید، رشد حدود 6 درصدی دانش آموزان عشایری، افزایش یک درصدی پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی و بازگشت ۴۰ هزار بازمانده از تحصیل ابتدایی به چرخه آموزش، رشد حدود 3 درصدی دانش آموزان استثنایی و جذب ۲۷ هزار بی سواد مطلق و ۱۹هزار نوسواد به چرخه آموزش از جمله دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته و بعد از دوره کرونا بوده اند.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: روند کاهشی ورود دانش آموزان به رشته ریاضی که در طی 9 سال گذشته به صورت مستمر تا ۱۳ درصد کاهش یافته بود متوقف شده و در سال گذشته شاهد افزایش حدود 2 درصدی دانش اموزان ریاضی در پایه دهم بوده ایم که این امر به تقویت علوم پایه در سال های آتی کمک خواهد کرد.
طریفی حسینی همچنین از افزایش 2 درصدی تعداد دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش و راه اندازی 46 هنرستان های فنی و حرفه ای جدید در کشور با مشارکت سایر دستگاه ها و بخش ها و برنامه ریزی برای توسعه متوازن و مبتنی بر آمایش آموزش های فنی و حرفه ای در کشور خبر داد.
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه به بیان نکاتی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور پرداخت و گفت:
حدود 106 هزار دانش آموز با نیاز ویژه در کشور وجود دارند که حدود ۸۴ هزار دانش آموز در مدارس خاص استثنایی و ۲۲ هزار دانش آموز در مدارس عادی به صورت تلفیقی و فراگیر در حال تحصیل هستند.
وی خاطرنشان کرد: ۳۶ رشته مهارتی برای دانش آموزان با نیاز ویژه در دوره کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی درنظر گرفته شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سنجش سلامت جسمانی نوآموزان بدو ورود را از دیگر وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد و گفت: برخلاف سالیان گذشته که این اقدام در تابستان انجام می شد برای دانش آموزان ورودی مهر ۱۴۰۲ سنجش سلامت جسمانی از آذرماه 1401 آغاز شده و در تیرماه امسال به اتمام رسیده است و موارد باقی مانده به صورت موردی در حال ارزیابی هستند.
وی یادآور شد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از منظر ابعاد و مولفه های مختلف همچون زمان اجرا، سن شروع سنجش نوآموزان، مکان اجرا، عوامل اجرایی، مولفه های مورد سنجش و موارد دیگر مورد بازنگریی جدی قرار گرفته است که فقط با تغییرعنصر زمان شروع این برنامه و اجرای فرایندی آن در طول سال تحصیلی علاوه بر فراهم کردن امکان مداخله بهنگام برای نوآموزان دارای مشکل، اموری همچون ثبت نام به موقع دانش آموزان پایه اول، ثبت سفارش کتاب های درسی و توزیع آن ها در سطح استان ها و مناطق، ساماندهی نیروی انسانی، صدور ابلاغ و کلاس بندی دانش آموزان دوره ابتدایی را تسریع و تسهیل کرده است.
وی افزود: برای اولین بار «مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشد -تربیتی» با ارتقای کارکردی و ماموریتی «مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری» ایجاد شده اند که گستره خدمات بیشتری دارند و اجرای برنامه ملی سنجش در ۷۵۰ مرکز موجود کشور باعث کاهش حدود ۵۰ درصدی ارجاعات تخصصی سنجش شده است.
وی همچنین از اخذ مجوز جذب ۱۳۰۰ نیروی توانبخشی کاردرمان و گفتاردرمان و انجام تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون استخدامی آن خبر داد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی به ویژه در دوره پیش دبستانی و دبستان تاکید کرد و گفت: در این راستا طرح پیگیری بازماندگان از تحصیل افراد لازم التعلیم دارای معلولیت را با استفاده از سامانه شهید محمودوند و با همکاری معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دنبال می کنیم و در دوره متوسطه نیز توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، ایجاد رشته های جدید، توزیع متوازن و مبتنی بر آمایش رشته های موجود، تامین نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کارگاهی مورد نیاز هنرستان های استثنایی را خواهیم داشت.
معاون وزیر در خصوص توفیقات و اقدامات حوزه های پرورشی و تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه با یادآوری موضوع احیای امور تربیتی به عنوان یکی از اولویت های مهم دولت و وزارت آموزش و پرورش، به برگزاری هجدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز و بیست و سومین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مسابقات فرهنگی و هنری آنان درگروه های مختلف معلولیت با حضور بیش از 3 هزار دانش آموز اشاره کرد.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از دیگر برنامه های پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تقویت نیروهای تخصصی پرورشی و امور تربیتی مدارس، تقویت زیرساخت نمازخانه های مدارس و حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت و سفرها و اردوهای تربیتی برای دانش آموزان اشاره کرد.
نظر دهید