دكتر سيد جواد حسيني:
سقف هاي شيشه اي حضور زنان در جامعه بايد فرو ريخته شود
معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: محدوديتها و ممنوعيت ها در حوزه زنان به مثابه سقف هاي شيشه اي است كه به عنوان مانعي براي حضور زنان در عرصه هاي مختلف زده شده است و اين سقف ها چون شيشه شكستني است و بايد آنان را فرو ريخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و بانوان شاغل در حوزه ستادی مراسم گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و تقدیر از بانوان برگزار شد.
دکتر سید جواد حسینی در این مراسم ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر اظهار داشت: پیرو مکتبی هستیم که نمونه های عینی ارزش های انسانی را در این مکتب داریم و وقتی از الگوی زنان صحبت می کنیم حضرت فاطمه، حضرت زینب و خدیجه الگوی زنان اسلام هستند.
وی افزود: پیامبراکرم (ص) می فرماید فاطمه را از آن جهت فاطمه نام نهادم که از همه شرها بریده شد و یکپارچه پاکی شد.
وی با بیان اینکه تعداد کتابهای مربوط به حضرت زهرا(س) در بعد معرفت شناسی کم است اظهار داشت: امید دارم همه انسانها به ویژه زنان و خصوصاً زنان مسلمان و دختران ایرانی ما از این الگوی بی بدیل و کامل انسانی برای ساختن خود و جامعه بهره بگیرند.
معاون وزیر با بیان اینکه مناسبت ها مناسک گذار هستند، اظهار داشت: در گرامیداشت هفته زن باید قدردان زنان باشیم و گامی در جهت اصلاح مشکلات حوزه زنان برداریم.
حسینی با ذکر چند گزاره در خصوص وضعیت زنان افزود: زنان در طول تاریخ بشری به عنوان نیمی از جمعیت جامعه دچار عدم تعادلهای جنسیتی در ابعاد مختلف بوده اند و لذا تردیدی نیست حقوق آنان و فرصتهای مختلف برای ایشان با محدودیت مواجه بوده است.
وی افزود: تردیدی نیست که یکی از اهداف راهبردی انقلاب شکوهمند اسلامی و در راستای انتشار عدالت اجتماعی، عدالت جنسیتی بوده است و نظام جمهوری اسلامی سعی در از بین بردن شکاف ها داشته است.
وی گفت: در اینکه محدودیتها و ممنوعیت برای زنان هر چه قدر به زمان گذشته بر می گردیم بیشتر بوده و روز بروز کمتر می شود هم تردیدی نیست.
معاون وزیر با بیان اینکه هنوز محدودیتها و ممنوعیت ها در حوزه زنان وجود دارد اظهار داشت: موانع و محدودیت ها به مثابه سقف های شیشه ای است که به عنوان مانعی برای حضور زنان در عرصه های مختلف زده شده است و این سقف ها چون شیشه شکستنی است و باید آنان را فرو ریخت.
وی افزود: سقف های شیشه ای برای حضور زنان در جامعه از دو جهت قابل بررسی است اول اینکه چرا این سقف های شیشه ای وجود دارد و در ثانی این سقف های شیشه ای در چه قلمرو ای است و در هر قلمرو زنان و جامعه به چه میزان توانسته اند این سقف های شیشه ای را بشکنند و از جلو راه خود بردارند.
حسینی با بیان چرایی شکل گیری سقف های شیشه ای در حوزه زنان اظهار داشت: یکی از موارد ایجاد سقف های شیشه ای به قرائتی بر می گردد که برخی از نقشهای جنسی و نه جنسیت زن دارند. کسانی که این گونه می اندیشند اعتقاد دارند زنان دارای خصوصیاتی ذاتی نظیر عاطفی بودن و حساس بودن هستند که این خصوصیات ذاتی در مورد زنان به گونه ایست که حضور فعال اینان در بسیاری از عرصه ها خصوصا عرصه های کلیدی و مدیریتی را با محدودیت مواجه می سازد.
معاون وزیر فرآیند اجتماعی شدن و نگرش های قالبی را از دیگر موارد ایجاد سقف های شیشه ای دانست و افزود: هم در فرآیند جامعه پذیری و تربیت اجتماعی و هم نگرش قالبی و کلیشه ای جامعه نسبت به زنان، وضعیتی وجود دارد که به طور سیستماتیک آنها را از برخی از حوزه های اجتماعی و اقتصادی و مدیریتی دور میکند.
وی تصریح کرد :بر اساس این نگاه در فرآیند اجتماعی شدن، برای زنان نقش های کلیشه ای خانوادگی بیشتر از نقش های بیرون از خانه تعریف می شود و همین موضوع برای زنان دو مشکل تضاد نقش و گرانباری نقش ایجاد می کند.
وی اظهار داشت: عدم نظام پاداش دهی جامعه برای زنان در سمت های کلیدی از یک سو و حساسیت بیش از اندازه جامعه برای خطاهای زنان در این مشاغل به نسبت مردان از دیگر سو موضوع فرصت برای زنان دراین حوزه از منظر اجتماعی شدن را با محدودیت مواجه می سازد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: شبکه های غیررسمی مدیریت مردانه، حوزه شناخت مدیران زن را کاهش می دهد زیرا در این شبکه های غیررسمی بیشتر مردان با یکدیگر مراوده دارند و در این دایره غیررسمی زنان حضور ندارند و به طور طبیعی امکان آن که در این حلقه، شبکه های غیررسمی جای گیرند نسبت به مردان کمتر است.
وی افزود: فرهنگ سازمانی جامعه نیز مدیریت زنان را برای دیگر کارکنان سازمان با عدم پذیرش مواجه می سازد.
حسینی تصریح کرد: تجارب کاری مدیریتی یکی از مولفه های مهم برای احراز مشاغل و پست های مدیریتی کلیدی است که این تجارب کمتر برای زنان شکل می گیرد.
معاون وزیر با بیان سه قلمروی که در آن محدودیت هایی به عنوان سقف های شیشه ای برای حضور زنان وجود دارد، اظهار داشت: این سه قلمرو در حوزه توانمندسازی زنان، در حوزه فرصت های شغلی، اقتصادی و اجتماعی و در حوزه فرصتهای نقش های کلیدی و مدیریتی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی زنان در مجموع بعد از انقلاب روند رو به رشدی را طی کرده ایم افزود: بعد از انقلاب تعداد دانشگاه ها از 223 دانشگاه به 2650 دانشگاه افزون شده است، تعداد دانشجویان نیز از 170 هزار به بیش از 4 میلیون افزایش یافته است و بیش از 60 درصد آنان را دختران تشکیل می دهند
وی افزود: نرخ باسوادی از47.2 درصد اول انقلاب به بالای 95 درصد افزایش یافته است و نرخ باسوادی زنان بیشتر از مردان رشد نموده است. همچنین تفاوت نرخ باسوادی زن و مرد از23.8 درصد به کمتر از 7 درصد بعد از انقلاب کاهش یافته است.
حسینی تصریح کرد: زنان در حوزه آموزش و توانمندسازی رشد قابل توجهی داشته اند اما متناسب با این رشد در حوزه های فرصت آفرینی و عرصههای اجتماعی و اقتصادی رشد نداشته اند.
معاون وزیر با بیان اینکه در فرصتهای شغلی، اداری و کاری و در عرصه های اجتماعی و اقتصادی سقف شیشه ای به طور کامل نشکسته است اظهار داشت:زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه تنها 12 درصد از فعالیت های اقتصادی جامعه را بر عهده دارند و نسبت شاغلان زن به کل شاغلان 5 درصد است.
وی افزود: اگر چه نزدیک به ۴۲درصد کارمندان دولت را زنان تشکیل می دهند اما هنوز سهم زنان مدیر به نسبت شاغلین 9.4 درصد است و این در حالی است که این سهم برای مردان خیلی بالاتر است.
وی افزود: سالانه نیم درصدکاهش نرخ بیکاری زنان هدف گذاری شده است و در پایان برنامه ششم باید به 2.5 درصد کاهش برسد
معاون وزیر با بیان اینکه سقف شیشه ای در فرصت آفرینی در خصوص نقشهای کلیدی عمیق تر است، اظهار داشت: ۲۲درصد مدیران جامعه را زنان تشکیل میدهند و سقف شیشه ای در این زمینه عمیق تر است. به همین دلیل دولت واگذاری 30 درصد پستهای مدیریتی در دولت دوازدهم به زنان را هدف گذاری کرده است.
حسینی با بیان اینکه در آموزش و پرورش و در سطح مدیران ستادی و ادارات کل ۴۷مدیر زن داریم اظهار داشت: از 33 مدیر حوزه ستادی تنها دو نفر خانم هستند و یک نفر از مدیران کل آموزش و پرورش استان ها نیز زن است.
وی گفت: از 32 مدیر کل کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان فقط 9 نفر زن هستند. از 242 معاون مدیر کل در استان ها 12 نفر خانم هستند و از 736 رئیس آموزش و پرورش شهرستان و مناطق نیز فقط 21 نفر زن هستند.
وی افزود: 66 درصد شاغلین آموزش و پرورش استثنایی زنان هستند و ۳۲درصد روسای ادارات استثنایی استان ها را نیز زنان تشکیل می دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه 42 درصد دانش آموزان با نیاز های ویژه را دختران تشکیل می دهند اظهار داشت: 38 درصد دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی، 48 درصد دانش آموزان تلفیقی- فراگیر و 32 درصد دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری را دختران تشکیل می دهند
وی افزود: علیرغم تعداد کم دانش آموزان دختر با نیازهای ویژه نسبت به دانش آموزان پسر، 53 درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه پذیرفته شده در دانشگاه را دختران تشکیل می دهند.
معاون وزیر در ادامه گفت: جامعه باید به سمت جامعه قدرتمند حرکت کند و قدرت جامعه در عرصه صرف سیاسی نیست بلکه جامعه قدرتمند جامعه ای است که در حوزه های مختلف صاحب قدرت شود.
وی گفت: جامعه به قدرت های هنری، علمی، اجتماعی و فرهنگی نیز نیاز دارد تا توسعه همه جانبه در این جامعه محقق گردد و دست یافتن به قدرت در همه عرصه ها و دست یازدیدن به جامعه ای با توسعه پایدار و متوازن بدون حضور زنان امکان پذیر نیست و امید است جامعه بتواند با حضور قدرتمند زنان قدرت خود را در ابعاد گوناگون افزایش دهد.
حسینی با بیان اینکه مولفه های سعادت و رشد و توسعه جامعه به حضور زنان وابسته است اظهار داشت: توسعه منبع محور، ذخیره محور و طبیعت محور نیست بلکه توسعه متکی بر انسان هاست و انسان نیز در دامن مادر می تواند رشد داشته باشد.
معاون وزیر با بیان اینکه خانواده و مدرسه جعبه سیاه و میزان الحراره جامعه هستند و رکن اصلی سعادت در خانواده زنان هستند اظهار داشت: برای ساخت جامعه و برداشتن سقف شیشه ای در تمامی حوزه ها بویژه حوزه زنان باید از آموزش و پرورش شروع کرد و این آموزش ها باید از مدارس شروع شود.