دکتر حسینی تشریح کرد؛
سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با مدیران مدارس مجری برنامه نظارت همتا به تشریح سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست که از شبکه شاد پخش شد، با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش و کلید واژه "ساعت" اظهار داشت : ساعت مخفف "ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی"، "ارتقای مدیریت آموزشگاهی"، "عملیاتی نمودن بودجه مدارس"، "تمرکززدایی و توسعه مشارکت ها" است و این موضوعات باید به صورت جدی در آموزش و پرورش به آن ها پرداخته شود.
وی افزود: خود ساعت نیز نشانگر حرکت رو به جلو، مدیریت زمان، ادراک مشترک، شفافیت، هماهنگی اجزا، دقت، همراه بودن و قابل برنامه ریزی بودن است.
معاون وزیر به تشریح چرایی بحث ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت و اظهار داشت: از منظر نظری و راهبردی ۴۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر رهبری و مدیریت، ۲۰ درصد منابع انسانی، 6 درصد منابع مالی، 5 درصد تامین فناوری و تجهیزات، 6 درصد تامین پژوهش و برنامه ریزی و ارزیابی و 15 درصد تامین برنامه درس ملی است.
وی افزود: همچنین در بند 7-1 و بند 22 از قسمت راهبردهای عملی سند تحول بنیادین به مبحث مدیریت آموزشگاهی اشاره شده است.
حسینی با بیان اینکه مدرسه جعبه سیاه جامعه است و حد میزان و دیوار توسعه هیچ جامعه ای ازحد میزان و تو سعه معلمان ومدارس آن بالاتر نخواهد رفت ، تصریح کرد: نهاد تحول آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه، واحد تحول کلاس درس و عامل و کارگزار تحول معلمان و راهبران آموزشی هستند.
حسینی در ادامه به بیان نگاه سند تحول بنیادین به مدرسه صالح پرداخت و اظهار کرد: مدرسه صالح در سند تحول بنیادین برخوردار از قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری، یادگیرنده و کمال جو، خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو، بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت و دارای تعامل اثربخش با نهادهای محلی است.
معاون وزیر با بیان اینکه مدرسه استاندارد وکیفی مدرسه ای است که مانا باشد به تشریح ویژگی های مدرسه مانا پرداخت و گفت: در مدرسه مانا مدیر مدرسه راهبر آموزشی است که با اقتدار و نفوذ می تواند مدیریت کند و مدرسه مانا مدرسه ای است که فعالیت ها و مشارکت های فراسازمانی داشته باشد.
وی افزود: ویژگی دیگر مدرسه مانا این است که مبتنی بر چرخش های تحول آفرین تعلیم و تربیت تمام ساحتی یعنی شامل ساحت های اعتقادی، علمی وفناوری، اقتصادی و حرفه ای، زیبا شناختی و هنری، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه ویژگی دیگر مدرسه مانا مشارکت پذیری در برابر مشارکت گزیزی یا مقاوت گزینی است، گفت: مدرسه مانا کیفیت نگر، برنامه ریز، نوآور، سیاست ورز ، پروسه ای، کنش آموز، توده گرا و دارای آموزش و پرورش است.
حسینی با تشریح سیاست های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی اظهار داشت: تشکیل کمیته بهبود و ارتقاء مدیریت آموزشگاهی با ترکیب نیروهای صاحب نظر دانشگاهی، مدیران ستادی و مدیران آموزشگاه ها و نیز نمایندگان معلمان و دانش آموزان اولین گام در ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.
وی افزود: توانمند سازی مدیران آموزشگاهی، ارزیابی، نظارت و انتصاب مدیران آموزشگاهی، جلب مشارکت مدیران مدارس و کیفیت بخشی به مدارس در بعد آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و توانبخشی از جمله حیطه های فعالیت کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.
حسینی یکی از راه های تحقق اهداف کارگروه های ارتقای مدیریت آموزشگاهی را تشکیل شبکه ارتباطی مدیران دانست و افزود: برنامه اول در این هدف ایجاد قطب های چهارگانه معاونین و مدیران استانی بود.
معاون وزیر با بیان اینکه برنامه دوم نظام سبتا ( سیاست، برنامه، اهداف و تجربه گردانی) است، گفت: این نظام در دوسطح سازمان با روسای ادارات استان ها و سطح روسای ادارات با مدیران آموزشگاه تشکیل شد.
وی افزود: برنامه سوم با عنوان سبتا گردانی یا چهارشنبه توانمند سازی مدیریتی بود که درستاد با مدیران استان ها و در استان های با مدیران مدارس این برنامه اجرا شد.
حسینی در ادامه به ارائه دستاوردها و فعالیتهای انجام شده در خصوص بسته تحولی توسعه مشارکتها و اجتماعی شدن پرداخت و گفت: فعالیتهای این بسته تحولی در چهار حوزه معلمان، اولیا، دانشآموزان و تشکلهای مردمی و پیشکسوتان تدوین و اجرایی شد.
وی افزود: طرح جمعآوری ایدههای مطلوب با جمعآوری ۶۲ ایده، گروهبندی حرفهای معلمان با مشارکت ۵ هزار و ۲۵۳ معلم و تحقق ۲۵ درصدی نظارت همتا با هدف تجربه گردانی از جمله فعالیتهای بسته تحولی توسعه مشارکتها در حوزه معلمان برای سال ۹۹ بود.
حسینی ادامه داد: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا در سطح استانی و سطح ملی، طرح مدرسه یاری اولیا با مشارکت ۴ هزار و ۲۹۶ ولی متخصص دانشآموزان و اجراییسازی طرح اولیای همیار معلم ویژه شرایط کرونایی از جمله فعالیتهای انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکتها در حوزه اولیا برای سال ۹۹ بود.
وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ بسته تحولی آموزش، پرورش، تربیت بدنی و توانبخشی خانواده محور تدوین شده است و بهزودی اجرایی میشود.
معاون وزیر با اشاره به فعالیتهای انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکتها در حوزه دانشآموزان گفت: ایجاد مجلس دانشآموزی مستقل دانشآموزان با نیازهای ویژه در سطح منطقهای و ملی، تحقق ۷۰ درصدی برنامه هر دانش حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۴۶ درصد مدارس در برنامه هر مدرسه یک سرود و تحقق ۴۱.۷ درصدی طرح مدام از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته توسعه مشارکتها در حوزه دانشآموزان است.
حسینی در پایان گفت: تحقق ۶۵.۱ درصدی برنامه گنجینه مدیریتی، ایجاد ۲۱۰ باشگاه پیشکسوتان با تحقق ۶۵.۱ درصدی و اجرای برنامه ۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبیرخانه در ۵۰۰ مدرسه استثنایی از جمله دستاوردهای بسته توسعه مشارکتها در حوزه پیشکسوتان بود.
ویدئوی این نشست را از پایین همین صفحه دریافت کنید.
نظر دهید