• انتشار: 1399/01/24 - 11:42
  • تعداد بازدید: 274
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
مجید هداوند معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

شیوع کرونا و شرایط ناپایداری برای دانش آموزان و اولیا مدارس

گفتگوی خبرگزاری ایران سپید با مجید هداوند معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره آموزش مجازی دانش آموزان استثنایی

2722.mp3 شیوع کرونا و شرایط ناپایداری برای دانش آموزان و اولیا مدارس

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:گزارش خبرگزاری ایران سپید در خصوص شیوع کرونا و شرایط ناپایداری برای دانش آموزان و اولیا مدارس ایجاد شده ، در گفتگو با مجید هداوند معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره آموزش مجازی دانش آموزان استثنایی سوالات خوانندگان روزنامه را مطرح کردیم.

س:تعطیلی مدارس تا چه زمانی ادامه دارد؟

ج:تصمیم گیری در مورد ادامه کلاسها و مدارس با ستاد ملی مبارزه با کرونا است، در واقع آموزش و پرورش و مراکز استثنایی تصمیم گیرنده نیستند. ما اجرا کننده مصوبات این ستاد هستیم. با شیوع کرونا ویروس جدید و از زمانی که مدارس تعطیل شدند، ما چند دستورالعمل آموزشی- پرورشی و توانبخشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه صادر کردیم تا متناسب با شرایط و ویژگیهایی که این دانش آموزان دارند با استفاده از فضای مجازی،صدا و سیما و رسانه های تصویری بتوانند آموزش را ادامه دهند و وقفه ای در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به دانش آموزان بوجود نیاید. اقدامات ما شامل:

- اطلاع رسانی به والدین و دانش آموزان با نیاز های ویژه برای استفاده از برنامه های آموزشی صدا و سیما.

 -بهره گیری از درس افزارها و لوح های فشرده که از طرف سازمان آموزش و پرورش برای مدارس ارسال شده است.

- تشکیل گروه های مجازی در شبکه های پیام رسان داخلی به منظور ارسال فایل های صوتی و تصویری از خدمات آموزشی و توانبخشی که این گروهها توسط همکاران بعد از تایید مدیر مدارس تشکیل میشوند.

 س:  - دانش آموزان ناشنوا گلایه دارند که چرا از رابط زبان اشاره در شبکه آموزش استفاده نشده است؟

ج:البته ما  هم تاکید کرده بودیم انتقال مفاهیم آموزشی از طرف شبکه آموزش حتماً با زبان اشاره باشد و رییس آموزش و پرورش استثنایی نیز دو و سه مکاتبه با رییس سازمان صدا و سیما داشتند که حتما از رابط آموزش ناشنوایان در کلاس های آموزشی شبکه آموزش استفاده شود که متاسفانه تاکنون انجام نشده است.

 س:چرا  این اتفاق نیفتاد؟

ج:صدا و سیما علت  این امر را مشکلات فنی اعلام کرده است.

 س:و سایر اقدامات انجام گرفته کدامند؟

ج:اقدامات دیگر ما عبارت است از: -استفاده از فایلهای کتب صوتی که در پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی و معلولین جسمی و حرکتی بارگذاری شده است،

-ارائه فایل pdf راهنمای معلمان دانش آموزان با آسیب شنوایی ،معلولان جسمی حرکتی و آسیب دیده بینایی به والدین از طریق گروه های مجازی تا بتوانند به دانش آموزان کمک کنند

-، به معلمان مراکز مشکلات یادگیری توصیه شده که برای استمرار برنامه آموزشی و توانبخشی مداخله ای، که براساس پروتکلهایی که قبلا از طریق سازمان طراحی شده، فعالیت هایی را در قالب بازی در بستر فضای مجازی در اختیار والدین قرار دهند.

-. تاکید بر اینکه والدین در زمان پخش برنامه ها  از شبکه آموزش همراه با فرزندانشان باشند تا بتوانند  آموزشها را به سهولت انتقال دهند.

-توصیه به اینکه اگر امکان داشته باشد برنامه های آموزشی شبکه آموزش جهت استفاده مجدد توسط والدین ضبط شود.

-توصیه به ارائه درس افزار زبان اشاره فارسی پایه اول جهت دانش آموزان با آسیب شنوایی که از بستر شبکه های پیام رسان داخلی و گروه های مجازی برای انتقال اطلاعات استفاده شود،

در مورد دانشآموزان کم توان باید به تثبیت و تعمیق آموزشها توجه شود که در این مورد، به استفاده از فیلمهای کوتاه اثر بخش از فرایند تدریس مفاهیم آموزشی و ارائه به والدین با نظر و تایید مدارس توصیه شده است. همچنین بر تکالیف مهارت محور و نمونه تمرین بر اساس برنامه درسی مصوب توسط معلمان تاکید شده است و اینکه pdf کتاب های راهنمای معلم و جزوات بارگذاری شده  گروه کم توان را از پایگاه اطلاع رسانی سازمان به تمام والدین گروه های دانش آموزان کم توان ذهنی ارائه دهند دو هم استفاده از نرم افزار تعاملی آمادگی مقدماتی و تکمیلی که قبلا از طریق سازمان ارسال شده است.

 س:  پیام رسانهای داخلی برای معلمان و دانش آموزان نابینا دسترس پذیر نیستند با توجه به تاکید آموزش و پرورش برای استفاده از پیام رسان داخلی این مشکل چگونه حل میشود؟

ج:بله این مسئله از طرف مدیران مدارس به ما اعلام شده و آن را به بخش فنی آموزش وپرورش اعلام کرده ایم تا حد امکان برای استفاده نابینایان مناسب سازی شود.

 س: برای دانش آموزانی که به اینترنت و تلفن همراه دسترسی ندارند چه تمهیداتی دارید؟

ج:سعی داریم آموزشهای مکتوبی که معلمان این گروه تهیه میکنند یا لوح های فشرده آمورشی را از طریق مدرسه در اختیار این گروه قرار دهیم وبه هر طریق اجازه نمیدهیم به آموزش این گروه لطمه ای وارد شود.

  • گروه خبری : اسلایدر
  • کد خبر : 2722
کلمات کلیدی