با محوریت برنامه تحولی سازمان در خصوص برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان
نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد
دکتر طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اعلام جزئیات اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان دانش آموزان، سه محور برنامه تحولی سازمان و همچنین مسائل مهم آموزش و پرورش استثنایی را بیان کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزشوپرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در نشست خبری که امروز در سازمان آموزشوپرورش استثنایی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد امام (ره) و شهدا، اظهار کرد: یک برنامه تحولی را در ابتدای کارمان پیشبینی کردیم که ۳ محور دارد؛ محور اول کارآمد سازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزشوپرورش استثنایی مانند بازمهندسی فرآیندهای مرتبط با نیروی انسانی و مدیریتی است و سعی کردیم یک ریلگذاری جدیدی اتفاق بیفتد و تغییر در ضوابط و مقررات صورت گیرد تا بتوانیم برنامههایمان را اجرا کنیم.
وی ادامه داد: محور بعدی توسعه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر است که بتوانیم دانشآموزانی که واجد شرایط حضور در مدرسه هستند را شناسایی کنیم؛ سال گذشته ۸۰ هزار و ۸۵۷ نفر در مدارس خاص استثنایی تحصیل میکردند که امسال ۸۲ هزار و ۸۲۷ نفر ثبتنام کردند و با افزایش ۲.۵ درصدی دانشآموزان مواجه بودیم.
طریفی حسینی افزود: امسال بخشنامهای فرستادیم تا دانشآموزانی که در مناطق کم برخوردار هستند و دسترسی به مدارس استثنایی ندارند از برنامه آموزشی خاص خودشان بهرهمند شوند.
وی از افزایش فضای آموزشی برای دانشآموزان استثنایی خبر داد و گفت: ۴۰ فضای آموزشی به بهرهبرداری رسید و سرانه فضای آموزشی افزایش یافت و توانستیم ۱۰۵ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری راهاندازی کنیم، همچنین پیشبینیشده است که در هر منطقه یک مرکز ایجاد شود.
معاون وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: این مراکز آموزشی و توانبخشی ارتقا یافته و عنوان مراکز جامع، سنجش، آموزش توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی نام گرفتند که اختلالات یادگیری، مشکلات هیجانی و رفتاری، مشاوره خانواده و سنجش بدو ورود و انواع سنجشها برای هوش در این مراکز انجام میشود و شناسنامه رشدی و تربیتی برای دانشآموزان خواهیم داشت. البته برای تمام کودکان از بدو تولد چنین شناسنامه الکترونیکی ایجاد میشود.
وی ادامه داد: ۴۵ فضای ورزشی درون مدرسهای برای دانشآموزان طی یک سال اخیر فراهم کردیم و ۳۵ فضای ورزشی درون مدرسهای نیز پیشبینی کردیم که در دهه مبارک فجر به بهرهبرداری میرسد. همچنین ۱۵ اتاق حسی یا اتاق تاریک برای دانشآموزان اوتیسم طراحی کردیم و ۱۵ فضا برای دانشآموزان نابینا ایجاد کردیم.
طریفی حسینی بابیان اینکه ۱۰۰ کلاس درس در استانهای کم برخوردار هوشمند سازی شد و کتابخانه کلاسی ایجاد کردیم، افزود: ۱۰۲ عنوان کتاب درسی برای دانشآموزان نابینا متناسبسازی شد که ۳۸ عنوان کتاب را درشت خط کرده ایم و ۲۸ هزار کتاب برای دانشآموزان نابینا چاپ شد همچنین طرح جبران و تثبیت یادگیری برگزار شد که ۹۳۰۰ دانشآموز در این طرح شرکت کردند و ۹ هزار نفر در پایگاه تابستانی حضور یافتند.
وی اضافه کرد: ۳۵ مدرسه دوره دوم متوسطه کاردانش تاسیس و همچنین ۲۳ رشته محل جدید را در مدارسمان ایجاد کردیم که بابت ایجاد هر رشته ۱۰۰ میلیون به هر مدرسه کمک کردیم تا مواد مصرفی کارگاهی را فراهم کنند.
طریفی حسینی بابیان اینکه عمده مشکل ما در حوزه توانبخشی است، افزود: نسبت دانشآموز به نیروی توانبخشی، یک به ۱۸۲ است؛ میانگین نسبت دانشآموز به معلم. یک به ۶ است البته در استانهای محروم دو دانشآموز به یک معلم است. البته در بخش مربی پرورشی مشکل داریم چراکه میانگین تعداد دانشآموزان در مدرسه استثنایی ۴۸ نفر است؛ ۱۷۳۶ مدرسه استثنایی داریم که عمدتاً بهصورت مجتمع اداره میشود.
وی درباره ارائه خدمات به دانشآموزان دیرآموز گفت: در گذشته به دانشآموزان دیرآموز خدمات جدی داده نمیشد و خانوادهها یک مقدار دچار مشکل میشدند که در سامانه یکپارچه رشد و تربیت (سیرت)، بر اساس نوع مشکلات، محتوای درمانی داده میشد؛ ۱۳ درصد افراد جامعه در حوزه دانشآموز دیرآموز قرار میگیرند و نیاز به حمایت مستمر در طول دوران تحصیل دارند؛ در این راستا برای ۳۰۰ هزار معلم دوره ابتدایی با موضوع اختلالات یادگیری، برنامه گذاشتیم.
طریفی حسینی درباره سنوات ارفاقی معلمان استثنایی گفت: موضوع سنوات ارفاقی از سالهای قبل بوده است و مشکل با سازمان تأمین اجتماعی است. از ۲۱ هزار و ۵۰۰ نیروی آموزشوپرورش استثنایی حدود ۱۵، ۱۶ هزار نفر عضو صندوق بازنشستگی کشوری هستند که مشکلی وجود ندارد اما در تأمین اجتماعی علاوه بر حق بیمه باید مستمری پرداخت شود.
وی با بیان اینکه حدود ۵ هزار نیروی آموزشوپرورش استثنایی عضو صندوق تأمین اجتماعی هستند، گفت: یک بخش مشکل حل شده است یعنی نیرویی که 30 سال کار کرده و در حکمش سابقه ۳۵ ساله درجشده است، بابت ۵ سال اضافه، به ازای هر سال ۲.۵ درصد به حقوق بازنشستگی اضافه میشود که تأمین اجتماعی میگفت باید مستمری هم برای آنها پرداخت شود اما اکنون موضوع مستمری برای کسی که ۳۰ سال کار کرده و 35 سال سابقه دارد پذیرفته شده است. در حال رایزنی هستیم تا سازمان برنامهوبودجه منابعی را تأمین کرده و یا خودشان با تأمین اجتماعی تفاهم کنند.
معاون وزیر آموزشوپرورش درباره جهش تحصیلی نیز گفت: ۱۳ هزار ۷۱۳ نفر درخواست جهش تحصیلی داشتند که ۷۵۲۱ نفر واجد جهش بودند که باید آزمون سال تحصیلی مربوطه را میدادند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور اضافه کرد: در حوزه توانبخشی تفاهم خوبی با سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی داشتیم تا دانشآموزان استثنایی ۵۹ خدمت را با ۷۰ درصد تعرفه در بخش خصوصی دریافت کنند. همچنین امسال ۱۰ میلیارد تومان بابت توانبخشی خارج از مدرسه مثل عینک و عصا در اختیار استانها قراردادیم.
طریفی حسینی درباره سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار کرد: سال گذشته در اوایل تابستان فراخوان ثبتنام انجام میشد و نوبتگیری پایگاه سنجش از طریق مدرسه انجام میشد یعنی در سامانه سیدا پیش ثبتنام انجام میشد و مدیر کار نوبتگیری را انجام میداد اما از امروز خانوادهها با ورود به سامانه my.medu.ir، بدون مراجعه به مدرسه میتوانند ثبتنام سنجش را انجام دهند که از طریق وارد شدن به سامانه مربوطه، احراز هویت انجام میشود و ثبتنام بهصورت الکترونیکی صورت میگیرد؛ در حقیقت دانشآموز، اول سنجش را انجام میدهد و بعد ثبتنام کلاس اولیها انجام میشود.
وی با تأکید بر اینکه فرایند ثبتنام ساده است و میتوان از طریق تلفن همراه نیز انجام داد، گفت: مدیران مدارس و کودکستانها نیز میتوانند که در مناطقی که امکان ثبتنام الکترونیکی برای خانوادهها فراهم نیست یا سخت است، این همکاری را انجام دهند.
معاون وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: ستاد ثبتنام آموزشوپرورش برنامهریزی کرده است تا سنجش ثبتنام کلاس اولیها را زودتر و قبل از تابستان بهصورت الکترونیک انجام دهد البته هنوز این موضوع نهایی نشده است اما درهرحال شرط ثبتنام در کلاس اول، گواهی سنجش سلامت است که ثبتنام سنجش کلاس اولیها نیز از امروز آغاز شد.
وی بابیان اینکه فرایند ثبتنام سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان الکترونیکی است، گفت: یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز را در سال گذشته موردسنجش قرار دادیم که نحوه پرداخت هزینه سنجش در سال گذشته در پایگاهها از طریق دستگاه پوز بود اما در حال حاضر از طریق درگاه الکترونیکی است؛ در صورت هماهنگی با وزارت رفاه برای کسب اطلاعات، نوآموزان سه دهک اول را به صورت رایگان ثبت میکنیم.
طریفی حسینی با اشاره به اینکه شایستگیهای حرکتی نیز از امسال در قالب سنجش سلامت، آزموده میشود، اضافه کرد: همانطور که گفتم مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی داریم که امر سنجش را انجام میدهند که این پایگاهها ثابت خواهند بود و از سال آینده به صورت روتین از اول مهرماه سنجش سلامت در این مراکز انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: قبلاً خانوادهها در جریان نتایج سنجش قرار نمیگرفتند و اگر مشکلی بود اطلاع داده میشد اما در این سامانه برای خانوادهها دسترسی به پروفایل دانشآموزی ایجاد شده است؛ همچنین یک نظرسنجی در سامانه گذاشته میشود تا بتوانیم مشکلات و پیشنهادها را بررسی کرده و سامانه را اصلاح کنیم.
معاون وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: این سامانه از امروز فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه ما از ۴ سالگی یعنی پیشدبستانی یک و دو است اما کودکانی که ۵ ساله هستند و مهر ۱۴۰۲ وارد مدرسه میشوند در اولویت ما قرار دارند.
وی افزود: رویکرد ما تشخیص و مداخله به هنگام است و اگر الآن یعنی وقتیکه حدود ۷، ۸ ماه تا شروع سال تحصیلی زمان است، مشکل یک دانشآموز شناسایی شود میتوانیم مداخله به هنگام انجام دهیم. از سوی دیگر افزایش بهرهوری داریم و مراکز ما بهصورت چندجانبه فعالیت میکنند؛ درواقع کیفیت آموزش و تحصیل را دنبال میکنیم و سالانه جامع یکپارچه، هوشمند و چند سطحی داریم که خدمات توانبخشی و حمایتی در سامانه ثبت میشود و بخشی از پرونده الکترونیکی و تحصیلی دانشآموزان خواهد بود.
وی بابیان اینکه امسال ۶۰۰ هزار دانشآموز پیشدبستانی در سامانه سیدا ثبتنام کردند و امیدواریم از مراکز پیشدبستانی به خانوادهها اطلاعرسانی انجام شود، افزود: ۴۴۰ پایگاه فعال در نوبت صبح داریم که با ایجاد مراکز جدید، تعداد ۶۵۰ مرکز خواهد شد که همین مراکز در نوبت عصر فعال خواهند شد یعنی ۱۲۰۰ پایگاه در نوبت صبح و بعدازظهر فعالیت میکنند؛ همچنین در نظر داریم پایگاههای سیار را هم در سال بعد فعال میکنیم و در صورت لزوم برای پایگاه موقت هم مجوز داده میشود.
طریفی حسینی درباره سنجش دانشآموزان اتباع افغانستانی، گفت: ۹۰ هزار دانشآموز اتباع خارجی سال گذشته در طرح سنجش تحت پوشش بودند که ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر اتباع افغانستانی بودند که بهطور رایگان کار سنجش آنها را انجام دهیم و امسال هم با کد شناسایی وزارت کشور مشکل حل میشود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور بابیان اینکه ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی داریم، افزود: اکثر کسانی که استخدام کردیم آموزگار استثنایی بوده است و دبیر و هنرآموز نداشتیم که برای اولین بار توانستیم شرایطی را فراهم کنیم نیروی توانبخشی را جذب کنیم.
وی با اشاره به اینکه در آزمون استخدامی جدید آموزشوپرورش که فرایند آن تغییر کرده است، ۹۵۰ نیروی توانبخشی جذب خواهیم کرد، گفت: سال گذشته ۸۶۸ سهمیه استخدامی داشتیم که توانستیم ۴۴۰ نفر را جذب کنیم ولی نیاز و مشکل اصلی ما، توانبخشی بوده است.
طریفی حسینی درباره بودجه سازمان آموزشوپرورش استثنایی نیز بیان کرد: بودجه پیشنهادی این سازمان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، ۱۷ درصد افزایش داشته است. در سال گذشته مبلغی را از ردیف هدفمندی یارانهها برای خدمات توانبخشی داده بودند که به بخش تملک و دارایی ما منتقلشده است؛ همچنین تخصیص سال گذشته ردیف هدفمندی یارانهها برای آموزشوپرورش استثنایی ۱۶ میلیارد تومان از ۵۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین تاکنون تخصیص ۸۰ درصدی در بودجه سازمان آموزشوپرورش داشتیم.
معاون وزیر آموزشوپرورش درباره تعداد دانشآموزان استثنایی گفت: آمار ثبتنام ۸۲ هزار و ۷۴۵ نفر است که ۱۳ هزار و ۱۲۰ نفر در دوره پیشدبستانی، ۴۹ هزار و ۲۸۴ نفر در دوره ابتدایی، است. ۲۷۴۸ نفر در دوره اول متوسطه و دوم متوسطه، ۹ هزار نفر در دوره اول متوسطه پیش حرفهای و ۷۵۸۲ نفر در دوره متوسطه کاردانش تحصیل میکنند. همچنین ۲۱ هزار و ۸۵۰ نفر در قالب طرح فراگیر درس میخوانند.
وی درباره تعداد کارکنان آموزشوپرورش استثنایی اظهار کرد: ۲۱ هزار و ۴۴۷ نیروی انسانی داریم که ۱۴ هزار و ۲۵۰ نفر را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل میدهند که مشکل توزیع جنسیتی در مدارس داریم و تعادل در جذب باید صورت گیرد.
نظر دهید