• انتشار: 1402/07/09 - 22:33
  • تعداد بازدید: 623
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در گفتگو با مادر دارای فرزند با آسیب شنوایی ؛

همراهی والدین در کنار مربیان ، گامی موثر در جهت توانمندسازی و شکوفایی استعدادهای فرزندان بانیازهای ویژه است

7991.mp3 همراهی والدین در کنار مربیان ، گامی موثر در جهت توانمندسازی و شکوفایی استعدادهای فرزندان بانیازهای ویژه است

شوق مادر شدن برای اولین بار و به آغوش کشیدن دخترش و شروع بخش شگفت انگیز زندگی‌اش با یک خبر، ناگهان دگرگون شده بود، فرزندی که حالا به او گفته بودند، مشکلی دارد و آن اینکه خیلی «نمی‌شنود».

این مادر با بحرانی در زندگی‌اش، رو به رو شد که برایش دردناک ترین اتفاق بود. حالا او مادر یک کودک کم شنواست و سالها، مسیری را طی کرده که دوست دارد، تجربیاتش را با دیگران به اشتراک بگذارد تا اگر مادری در موقعیتی شبیه او، قرار گرفت، بتواند انتخاب درستی داشته باشد.

« محیا برات زاده» متولد ۱۳۹۵ و کلاس اول است، او کم شنوا به دنیا آمده است، هفت سال سختی را زندگی کرده اما یک دختر موفق است و مثال خوبی برای شعار «معلولیت، محدودیت نیست.»، محسوب می شود. او، ورزش ژیمناستیک را به صورت حرفه‌ای، دنبال می کند و پیشرفت های زیادی را در آموختن داشته است، دختری که ممکن بود حتی نتواند درست به زبان مادری، صحبت کند حالا یک دختر موفق، نسبت به هم سن و سالانش است و علاوه بر فارسی به زبان انگلیسی هم می تواند صحبت کند.

محیا از طریق آموزش AVT در  پیش دبستانی امام رضا علیه السلام توانست بر مشکل شنوایی خود غلبه کند و  پایه اول ابتدایی را در مدرسه عادی آعاز کند

مادر محیا در گفتگو با روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی می گوید: زمانی که فرزندم در بیمارستان متولد شد به ما اعلام کردند که مشکل شنوایی دارد.  هر دوماه تست شنوایی اش تکرار شد تا ۸ ماهگی که مشکل کم شنوایی وی تشخیص قطعی داده شد دخترم به سن یک سالگی رسیده بود که با معرفی دختر عمو ی همسرم با پیش دبستانی امام رضا آشنا شدم و از همان زمان در پیش دبستانی امام رضا تحت آموزش قرار گرفت

وی ادامه می دهد : از نقاط قوت مدرسه امام رضا این بود که بچه همراه با مادر در یک  کلاس حضور دارد و مادر همه آموزش ها را یاد می گیرد و می تواند مثل معلم با فرزندنش کار کند اما مراکز خصوصی این گونه نبود فرزندم تنها سر کلاس می رفت و بعدا در یک دفتر، برای من می نوشتند چه کارهایی را انجام دهم  و من  که تازه وارد این مسیر  شده بودم و هیچ شناختی از تمرین با کودک کم شنوا نداشتم کار کردن با فرزندم خیلی برایم سخت بود .

مادر محیا، ضمن تتشکر از تمام مربیانی که در این راه، او و فرزندش را یاری کردند، ادامه می دهد: مسیر سخت و دشواری بود، زمان طولانی از شبانه روز را صرف تلاش برای یادگیری دخترم سپری کردم  و در این مسیر، مربی‌ها در کنار ما بودند، نمی خواستم فرزندم نسبت به بچه های دیگر عقب باشد و آنقدر تلاش کردم تا حالا او از خیلی از همسن و سالانش جلوتر است،
وی به موفقیت فرزندش اشاره می کند و می گوید : دخترم در سن ۶ سالگی ساز بلز را تمام کرد و الان  فلوت میزند و کاملا نت خوانی میکند ، در  سن ۵ سالگی چند  کمربند کاراته را دریافت کرد ، با کمک سی دی های آموزشی و نرم افزار توانست  با زبان  انگلیسی آشنا شود  و در آزمون ورودی مدرسه که خیلی از بچه های عادی موفق نشدن قبول شوند به لطف خدا  قبول شد.

او، به مادرانی که در شرایط مشابه قرار دارند، توصیه می کند: بی تفاوت از کنار مشکل فرزندتان نگذرید، او هم مثل سایر بچه ها است و فقط نیازمند تلاش بیشتری است و تنها کسی که می تواند او را تبدیل به یک فرد توانمند کند همراهی والدین است .

من و پدرش تلاش کردیم تا شرایط را برای محیا فراهم کنیم . هر روز  مسیر ۵۰ کیلومتری چناران و مشهد را طی می کردیم و در نهایت محیا با کمک مربیان خوب مدرسه امام رضا  و با استفاده از روش آموزش AVT، توانست پایه اول ابتدایی اش را به جای مدارس خاص ناشنوایان در مدرسه عادی و در کنار دانش آموزان عادی آغاز کند

وی در مورد آموزش AVT برایمان می گوید : آموزش AVT یک روش گفتاری_شنیداری است و والد محور می باشد به گونه ای که ابتدا والدین آموزش می بینند و موازی با آن به کودک آموزش داده می شود. دراین روش سعی بر آن است که با استفاده از وسایل کمک شنیداری مانند سمعک وکاشت حلزون از باقیمانده شنوایی کودک استفاده شده و تربیت شنیداری صورت گیرد تا کودک به درک گفتاری شنیداری برسد وبتواند مانند یک فرد عادی در بین همسن وسالهایش از امکانات مدرسه عادی برخوردار باشد ودر جامعه کاملا مثل یک فرد عادی با وی برخورد شود.

از همان زمانی که کودک سمعک دریافت می کند که همان بدو تولد وتقریبا تا ۳ماهگی است می تواند از این روش بهره مند شود .این روش یک روش بسیار موثر برای مداخله بهنگام است ودر کودکان از بدو تولد تا بدو ورود به مدرسه استفاده می شود و بهترین زمانش در هنگام زبان آموزی کودک یعنی زیر۴ و ۵سال می باشد.

  • گروه خبری : اخبار ,اخبار استان ها,خراسان رضوی
  • کد خبر : 7991
کلمات کلیدی
روابط عمومی  خراسان رضوی

روابط عمومی خراسان رضوی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید