• انتشار: 1399/12/04 - 12:11
  • تعداد بازدید: 803
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی :

همیارمعلم همکاری معلمان برای آموزش خانگی دانش‌آموزان استثنایی است

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش اسثتنایی درباره انواع برنامه‌های آموزشی این سازمان شامل همیارمعلم، بسته آموزشی خانواده‌محور و پارلمان مشورتی اولیا برای تداوم آموزش دانش‌آموزان بانیازهای ویژه توضیح داد.

4141.mp3 همیارمعلم همکاری معلمان برای آموزش خانگی دانش‌آموزان استثنایی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ مجید هداوند درباره آموزش‌های حضوری و غیرحضوری سازمان استثنایی در زیست بوم کرونا اظهار کرد: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی مانند همه بخش‌های نظام تعلیم و تربیت کشور به محض تعطیلی آموزش‌های حضوری در روزهای آغازین شیوه پاندمی کرونا به راه‌اندازی آموزش‌های مجازی اقدام کرده است؛ اما این دانش‌آموزان، با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، قطعاً در آموزش‌های مجازی با مشکلاتی مواجه خواهند بود؛ مثلاً گروهی از دانش‌آموزان ما کم‌توان ذهنی هستند، بنابراین استفاده از موبایل و تبلت برای آنها سخت خواهد بود. اینجاست که نقش خانواده‌ها تبدیل به نقش محوری در آموزش می‌شود.»

وی با اشاره به آموزش‌های والدمحور در این دوره اظهار کرد: «همزمان با آغاز آموزش‌های مجازی، کانال‌ها و گروه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان بانیازهای ویژه در پیام‌رسان‌ها و خصوصا در شبکه شاد برای گروه‌های مختلف استثنایی تشکیل شد. ما طی سال گذشته ۸۵۰۰ ساعت محتوای آموزشی برای خانواده‌ها تولید کردیم تا آموزش‌های مجازی را تسهیل کند. مضاف بر آن، دستورالعمل‌هایی تهیه کردیم که برخی از آنها در بخش توانبخشی و مشاوره با هدف اطلاع‌رسانی به اولیا درمورد ویروس کرونا و مسائل مربوط به آن است. ما مشاوران را ملزم کردیم تا کار آگاهی و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها را به جدیت پیگیر شوند.»

انتخاب یک همیارمعلم در هر خانواده برای تداوم آموزش کودکان استثنایی در محیط خانه

هداوند درباره استفاده از «همیارمعلم» برای ارائه آموزش‌های دوره کرونا گفت: «از ابتدای سال تحصیلی فعلی، دستورالعملی را به عنوان دستورالعمل اولیای همیارمعلم به همه استان‌ها ابلاغ کردیم که براساس آن از خانواده‌ها خواسته شد یکی از اعضای خانواده را که از سواد لازم و انگیزه کافی در زمینه همکاری با سازمان در ارتباط با عضو کم‌توان خانواده خود برخوردار باشد، به ما معرفی کنند تا آموزش‌های لازم به آن فرد داده شود و آن فرد بتواند، با انتقال آموزش‌ها، خانه را تبدیل به مدرسه کند.»

وی ادامه داد: «همچنین بسته‌ای به عنوان «بسته خانواده‌محور» آماده شده که در آن 7 فعالیت پیش‌بینی شده است که یکی از آنها «پارلمان مشورتی اولیا» است.»

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره کمک این پارلمان به آموزش‌های دوره کرونا گفت: «این پارلمان الان دایر است و ۶۴ نفر منتخب انجمن اولیاومربیان هر استان از سراسر کشور در این پارلمان حضور دارند. هم ما برنامه‌های خود را با آنها به اشتراک می‌گذاریم و هم آنها نقطه نظرات خود را در خصوص آموزش‌های استثنایی در اختیار ما قرار می‌دهند.»

وی در ادامه به سایر اقدامات آموزشی زیست بوم کرونا در سازمان استثنایی اشاره کرد و گفت: «در کنار پارلمان مشورتی، ایجاد شبکه جامع اطلاع‌رسانی در دستور کار قرار گرفت. اپلیکیشن‌های مختلفی برای گروه‌های مختلف کم‌توان طراحی شده‌اند که این اپلیکیشن‌ها قابلیت نصب روی شبکه شاد را نیز دارند.»

همه محتواهای آموزش استثنایی در پایگاه آموزش مجازی

هداوند همچنین از راه‌اندازی «پایگاه آموزش مجازی» برای تحت پوشش قراردادن همه محتواهای آموزشی گروه‌های مختلف استثنایی خبر داد و گفت: «همه محتواهای آموزشی‌های تولیدشده اعم از برخط و غیربرخط در این پایگاه در ترس گروه‌ها قرار می‌گیرد. مثلاً دانش‌آموزان نابینا می‌توانند با مراجعه به این پایگاه به انواع فایل‌های صوتی تدریس‌ها دسترسی داشته باشند و آنها را بارگیری و استفاده کنند. مجموعه‌های راهنمای معلم و راهنماهای اولیا نیز در این پایگاه آموزش مجازی موجود است.»

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تولیدمحتوای آموزشی در دوره کرونا گفت: «ما در شبکه شاد ۸۵۰ کانال ویژه گروه‌های مختلف استثنایی ایجاد کردیم. همچنین نزدیک به 5000 سرفصل درسی تعریف شده و برای تولید محتوای آموزشی بین استان‌ها توزیع شده است. از این میزان حدود ۳۵۰۰ محتوا تولید شده است که محتوای تولیدشده برای بازبینی و داوری به مرکز ارسال شده است. این محتواها بعد از داوری‌های نهایی در شبکه شاد بارگذاری می‌شوند.»

وی افزود: «این منابع حکم بانک اطلاعاتی را برای گروه‌های مختلف استثنایی دارند و دانش‌آموزان و خانواده‌ها و معلمان می‌توانند با ورود به بخش محتواها مثلاً به محتوای کتاب عربی پایه دوم دسترسی پیدا کنند.»

هداوند در ادامه به «پایگاه جامع آموزش مجازی» اشاره کرد و گفت: « پایگاه جامع آموزش مجازی به زودی در پورتال آموزش و پرورش استثنایی بارگذاری می‌شود که ۳۲ استان کشور به آن دسترسی دارند. همچنین در هر استان یک پایگاه آموزش مجازی در یک مدرسه تاسیس می‌شود که می‌تواند حدود 2 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دهد.»

تا جایی که در توان داشته باشیم به ظرفیت شبکه شاد اضافه خواهیم کرد

وی افزود: «در آینده بعد از اتمام مشکل کرونا، چنانچه با مشکلاتی مانند بلایای طبیعی یا هر حادثه غیرمترقبه روبرو شویم، که مدارس را با خطر تعطیلی مواجه می‌کند، پایگاه آموزش مجازی استان علاوه بر اینکه به محتواهای آموزشی بارگذاری شده در مرکز دسترسی دارد، می‌تواند با استفاده از معلمان بومی، دانش‌آموزان استان خود را تحت پوشش آموزشی قرار دهند.»

معاون برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره نرم‌افزارهای آموزشی مورد استفاده در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «اولویت اول ما استفاده از ظرفیت شبکه آموزشی شاد است. ما تا جایی که در توان داشته باشیم به ظرفیت شبکه شاد اضافه خواهیم کرد. البته طبق گزارشی که از استان‌ها داشتیم برخی از گروه‌های ما در استان‌ها از سایر پیام‌رسان‌ها نیز برای آموزش استفاده می‌کنند، اما فعلا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ قراردادی با شرکت‌های خصوصی در بهره برداری از نرم‌افزارهای تخصصی آموزشی نداریم.»

  • گروه خبری : اسلایدر
  • کد خبر : 4141
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید