• انتشار: 1400/01/08 - 13:23
  • تعداد بازدید: 2123
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
با حضور دکتر حسینی و در آستانه روز جهانی آگاه‌سازی از اتیسم صورت گرفت؛

افتتاح اتاق تاریک چند حسی و پارک بازی مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اتیسم در مشهد

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و در آستانه 13 فروردین روز جهانی آگاه‌سازی از اتیسم اتاق تاریک چند حسی و پارک بازی مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اتیسم در مدرسه ویژه اتیسم تبسم مشهد افتتاح شد.

4289.mp3 افتتاح اتاق تاریک چند حسی و پارک بازی مناسب‌سازی شده ویژه دانش‌آموزان اتیسم در مشهد

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در مراسم افتتاح این پروژه‌ها ضمن تبریک سال جدید و نیمه شعبان به تشریح 4 اصل راهبردی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اتیسم پرداخت و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی از سال 1370 و با مصوبه مجلس شورای اسلامی آغاز به کارکرده است و دو هدف اصلی ایجاد این سازمان، افزایش پوشش تحصیلی از طریق پوشش حداکثری تمامی طیف‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ایجاد عدالت آموزشی است.

وی گفت: مدارس استثنایی موجب شکوفایی استعداد دانش‌آموزان استثنایی می‌شوند و این دقیقاً در راستای عدالت آموزشی است

وی افزود: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال 1382 نوآموزان و دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم را جزء گروه‌های دانش‌آموزان تحت پوشش قرارداد و بر همین اساس اقدام به تدوین برنامه‌های تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی برای این گروه نمود.

معاون وزیر با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۸ مدرسه خاص اتیسم و ۳۲۷ کلاس ضمیمه اتیسم در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴ مدرسه اتیسم نیز در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسب‌سازی خواهد شد.

 وی افزود: در مجموع ۲ هزار و 800 دانش‌آموز اتیسم در مدارس خاص و 200 دانش‌آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند و ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی کار تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اتیسم را برعهده دارند.

حسینی تصریح کرد: از سال ۸2 تاکنون که نظام آموزش‌وپرورش اتیسم شکل گرفت تاکنون پوشش تحصیلی این دانش‌آموزان ۲۵۰۰ درصد رشد داشته است.

 معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در موضوع دانش‌آموزان مبتلا به اتیسم از 4 اصل کلیدی پیروی می‌کند اظهار کرد: نخستین اصل آن است که در آموزش‌وپرورش کودکان دارای اتسیم، مخاطب و خدمت گیرنده، فقط کودک نیست بلکه مخاطب نظام آموزشی در این گروه از دانش‌آموزان علاوه بر کودک به طور ویژه خانواده کودک مبتلا به اتیسم نیز می‌باشد و براین‌اساس با نگاه ویژه به خانواده کودک مبتلا به اتیسم محتواهای مناسب آنان در حال تولید است.

وی گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به‌صورت آزمایشی در مدرسة پیامبر اعظم (ص) به‌صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت‌گرفته در زمینه نقش دادن به اولیاء در نظام تعلیم‌وتربیت است.

وی افزود: هم چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد برگزار شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش‌آموزان طیف اتیسم تدوین شده است.

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای اولیاء، ارائه آموزش‌های مجازی و آموزش‌های معکوس است اظهار کرد: برای اولین‌بار در کشور پایگاه آموزش مجازی ویژه آموزش والدین طیف اتیسم کل کشور در مدرسه تبسم مشهد راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی اصل اساسی دوم در حوزه تعلیم‌وتربیت کودکان طیف اتیسم را طراحی برنامه‌های آموزشی و توان‌بخشی با رویکرد آموزش فردی شده (IEP) دانست و گفت: یکی از آرمان‌های نظام تعلیم تربیت، آموزش‌های فردی شده در مدارس ترکیبی است و این نوع آموزش‌ها در حال حاضر در مدارس تلفیقی فراگیر برای دانش‌آموزان استثنایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی از جمله موارد مهم در تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اتیسم است اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه ۷0 درصد همکاران، دوره‌های تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذرانده‌اند لذا نقشه راه آموزش تدوین شده است و تاکنون ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزار شده است.

وی افزود: ۵ کارگاه تخصصی جهت تربیت‌مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده‌های تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزار شده است.

حسینی با بیان اینکه اصل سوم ارائه خدمات توان‌بخشی به این دانش‌آموزان علاوه بر خدمات آموزشی و پرورشی است اظهار کرد: آموزش‌وپرورش استثنایی مینیاتوری از تمام فعالیت‌های آموزش‌وپرورش عادی است و علاوه بر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توان‌بخشی این دانش‌آموزان را نیز برعهده دارد.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی خدمات توان‌بخشی را از سه طریق خدمات درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای و خدمات توان‌بخشی در مراکز مشاوره و راهنمایی ارائه می‌نماید و خدمات توان‌بخشی دانش‌آموزان طیف اتیسم در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

معاون وزیر چهارمین اصل در حوزه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان طیف اتیسم را مناسب‌سازی ارکان مختلف نظام تعلیم‌وتربیت برای این دانش‌آموزان دانست و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هر استان یک مدرسه اتیسم به‌صورت الگویی مناسب‌سازی خواهد شد و با نگاه ویژه مجلس 5 میلیارد  تومان اعتبار در سال جاری برای تأمین تجهیزات آموزش و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی اختصاص‌یافته است که بخشی از آن ویژه دانش‌آموزان اتیسم است.

وی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، مناسب‌سازی پودمان ها در ۲ رشته باغبانی و کمک خدمات اداری و تدوین پودمان رشته موسیقی برای دانش‌آموزان طیف اتیسم از دیگر فعالیت‌ها در حوزه اتیسم است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 4289
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید