برگزاری میز گفتگوی تخصصی با موضوع "مدیریت یادگیری مبتنی بر حافظه فعال در کلاس"
میز گفتگوی تخصصی سازمان آموزشوپرورش استثنایی با ارائه دکتر اکبر ارجمند نیا، دانشیار دانشگاه تهران با موضوع "مدیریت یادگیری مبتنی بر حافظه فعال در کلاس" بهصورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار شد.
3908.mp3
برگزاری میز گفتگوی تخصصی با موضوع "مدیریت یادگیری مبتنی بر حافظه فعال در کلاس"
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، در این نشست تخصصی که بهصورت مجازی برگزار شد حدود 1500 نفر، اعم از کارشناسان سازمان آموزشوپرورش استثنایی، معلمین، دانشآموزان و اولیاء دانشآموزان با نیازهای ویژه شرکت داشتند.
مهمترین موضوعات این نشست حول محور مدل حافظه فعال برای دانشآموزان کمتوان ذهنی، دیرآموز، اختلال یادگیری، بیشفعالی و اوتیسم بود.
در مورد برجستهترین نشانههای رفتاری قابلمشاهده در مدرسه با حافظه فعال ضعیف مانند فراموشکردن قسمتی از یک تکلیف یا کل یک تکلیف، فراموشکردن تحویل تکالیفی که معلم از او خواسته، گمکردن وسایل در مدرسه، جا گذاشتن وسایل ضروری در خانه یا در مدرسه، فراموشکردن کارهای روزمره و روتین در مدرسه، فراموشکردن راهنماییهای کلامی و غیرکلامی برای تکالیف یا کارهای روزمره صحبت به میان آمد.
همچنین اصول آموزش مبتنی بر حافظه فعال مانند تشخیص شکستهای حافظه فعال، نظارت بر کودک پاییدن و پرسیدن از کودک و بررسی نمونه کار (ارزیابی میزان بار حافظه در فعالیتهای یادگیری، کاهش بارهای) اندوزشی (حافظه فعال، کاهش تلاشهای اضافی) پردازشی حافظه فعال، آمادهشدن برای تکرار، تقویت توجه، حواسپرت کنها، تشویق به استفاده از کمکیهای حافظه، شناسایی نقاط قوت کودک، استفاده از حافظه فعال کلامی یا دیداری فضایی، مرور ذهنی، نکته برداری، استفاده از حافظه بلندمدت و کمکخواهی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
در پایان این نشست تخصصی راهکارهایی در مورد مدیریت حافظه فعال برای تقویت ریاضی و استفاده از حافظه فعال کلامی برای تعریف حجم، چگونگی نوشتن اعداد بهصورت حروف، شمردن تعداد رقمها، کشیدن جدول حروف، آمادهکردن اعداد جدول بهصورت مرتب، رسیدن به مرحله نوشتاری اعداد برای دانشآموزان خصوصاً دانشآموزان با نیازهای ویژه ارائه شد.
نظر دهید