• انتشار: 1399/07/24 - 18:33
  • تعداد بازدید: 1175
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان :

118 دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس استان تحصیل می کنند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری 118 دانش آموز آسیب دیده بینایی از خدمات آموزشی، پرورشی ، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان استفاده می کنند

3586.mp3 118 دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس استان تحصیل می کنند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثتایی به نقل از روابط عمومی اداره آموزش وپرورش کردستان، خلیل رنجبر با تبریک فرارسیدن 24 مهرماه(15 اکتبر) روز جهانی عصای سفید، گفت: 63 نفر دانش آموز پسر و 55 نفر دانش آموز دختر آسیب دیده بینایی خفیف تا شدید در مدارس با نیازهای ویژه یا تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی وتوانبخشی آموزش وپرورش با نیازهای ویژه استان استفاده می کنند.


رنجبر با اشاره به دوران کودکی به عنوان زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی اظهار کرد: در برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان سال جاری 1263 نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که از این تعداد 534 نفر بدون مشکل و729 نفر نیاز به مداخلات درمانی داشتند .


وی افزود: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند 541 نفر نیاز به عینک ،137 نفر تحت درمان آمبلیوپی ،41 نفر تحت درمان دارویی و جراحی ،8 نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط وکتاب درشت خط و2 نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند .


رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: آن چه انسان را به اوج موفقیت می رساند، گوهر اراده، خواستن و تلاش است ومعلولیت های ظاهری و بدنی، مانع جدی برای رشد و ترقی به شمار نمی آید و نمی تواند انسان را از پیشرفت بازدارد. 


وی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود :مهم ترین مسئله و مشکل افراد نابینا چگونگی سازگاری آنان است، کسانی که نابینا به دنیا می آیند یا در دوره ای از زندگی  بینایی خود را از دست داده اند باید این واقعیت را بپذیرند وجهت انطباق و سازگاری با محیط و اجتماع سعی کنند.


رنجبر گفت: آموزش وپرورش با نیازهای ویژه تلاش می کند که دانش‌آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند چرا که این افراد به لحاظ بهره هوشی مشکلی ندارندوجزو موفق ترین گروههای دانش آموزی می باشند.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از شاخص های بهداشت روان میزان رضایت از زندگی است که برکیفیت زندگی افراد تأثیر می گذارد و از آنجایی که دانش آموزان با نیازهای ویژه ویژگی ها و تواناییهای متفاوتی با دانش آموزان عادی دارند ممکن است رضایت از زندگی آنها تحت تأثیر نوع و میزان محدودیت آنها باشد.


رنجبر گفت :محرومیت همراه با معلولیت، بحران استقلال، ارتباطات اجتماعی، سلامت جسمانی - روانی از مهم تری چالش های است که فرد دارای آسیب بینایی در جامعه با آن روبه می شود،از این رو با درک صحیح از آن ها و خواسته های منطقی شان می توان زندگی مستقلی را برای آنها فراهم آورد .

  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 3586
کلمات کلیدی