• انتشار: 1401/02/10 - 13:32
  • تعداد بازدید: 973
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مدیر‌کل آموزش و پرورش مازندران در دیدار با کارکنان آموزش و پرورش استثنایی مازندران:

مدارس استثنایی الگویی از مدل مدرسه‌محوری است

مدیر‌کل آموزش و پرورش مازندران که مدرسه‌محوری را به عنوان اصلی‌ترین برنامه عملیاتی خود برای نظام تعلیم و تربیت استان برگزیده است، گفت: این مدل در مدارس استثنایی به شکل بهتری اجرا می‌شود.

5949.mp3 مدارس استثنایی الگویی از مدل مدرسه‌محوری است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نقل از  اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «مصطفی عابدی» در نشست با همکاران اداره آموزش و پرورش استثنایی که صبح امروز برگزار شد، تصریح کرد: همکاران آموزش و پرورش استثنایی جلوه‌های ویژه فداکاری هستند که در دشوارترین شرایط با عزیزترین بندگان خدا کار کرده و با ایثار و از خودگذشتگی به دانش‌آموزان بانیازهای ویژه آموزش‌های لازم برای بهتر زیستن و استفاده از توانمندی هایشان را می‌دهند.

وی با اشاره به بحث مدرسه‌محوری که اصلی‌ترین برنامه عملیاتی آموزش و پرورش مازندران به‌شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: در مدرسه‌محوری به‌دنبال این هستیم که از حجم بخشنامه‌های ستادی کم کرده و کارها را بر عهده خود مدارس و مدیران توانمندی که در مدارس داریم بسپاریم. مدیران مدرسه با توجه به بوم هر مدرسه و ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد می‌توانند بهترین تصمیم و اقدام را برای اجرای درست اهداف آموزشی و پرورشی صورت دهند.

مدیر‌کل آموزش و پرورش مازندران نتیجه‌ی اجرایی‌نشدن مدرسه‌محوری را انباشت هرچه بیشتر مشکلات دانسته و افزود: مسائل آموزش و پرورش به همین دلیل در طی سال‌های متمادی بر روی هم انباشت شده و تبدیل به مشکل و حتی بحران می‌شود. راهکار مقابله با این اتفاق این است که در کنار مدارس قرار بگیریم و مسائل را با آنها زندگی کنیم. اگر به این هم‌افزایی در آموزش و پرورش برسیم مطمئنا بهتر به اهداف عالیه سند تحول بنیادین دست پیدا می‌کنیم.

عابدی تفکر سیستمی را یکی دیگر از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات انباشته آموزش و پرورش دانسته و گفت: نباید هر جزئی برای خودش کار کند. باید همه در قالب یک کلیت معنادار و با هماهنگی کامل اقدامات لازم را به پیش ببریم که این موجب افزایش بهره‌وری و جلوگیری از هدررفت منابع می‌شود. برای مثال در آموزش و پرورش استثنایی که کار سنجش نوآموزان هرساله انجام می‌شود باید ببینیم نتیجه سنجش نوآموزان چه شده و آیا پیگیری شده است؟

وی در همین راستا به برخی از تهدیدها و فرصت‌های تعلیم و تربیت اشاره کرده و افزود: اصلی‌ترین تهدید امروز دانش‌آموزان مدل تربیتی فردگرایانه و بی‌مسئولیتی است. این مدل تربیتی افرادی وابسته و بی‌مسئولیت می‌سازد که نمی‌توانند برای پیشبرد اهداف اجتماعی اعتماد به‌نفس لازم را دارا باشند. با این مدل تربیتی نمی‌توانیم کارآفرین پرورش دهیم و همواره افرادی ضعیف که توانایی ریسک‌پذیری ندارند وارد جامعه شده و کارایی نخواهند داشت.

 
  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 5949
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید