• انتشار: 1402/04/07 - 10:27
  • تعداد بازدید: 851
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مدارس استثنایی در هر شهری نماد عدالت آموزشی و تربیتی هستند

اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان بجستان با حضور جواد روحانی رییس آموزش‌وپرورش استثنایی، کفاش مدیر آموزش و پرورش بجستان، معاونین و جمعی از کارشناسان دو اداره ، مدیر دبستان طلوع و مرکز مشکلات ویژه یادگیری ادیب در دفتر مدیریت اموزش و پرورش بجستان برگزار شد

7071.mp3 مدارس استثنایی در هر شهری نماد عدالت آموزشی و تربیتی هستند

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی افزود: ۱۹هزار دانش اموز بانیازهای ویژه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند که از این تعداد نه هزار نفر در مدارس ویژه مشغول به تحصیل می باشند

وی بیان داشت ۴۵ دانش اموز بانیاز ویژه در دبستان طلوع بجستان تحصیل می کنند و طبق تاکید سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مبنی بر مداخله بهنگام رشدی و تربیتی این دانش آموزان از بدو تشخیص در تمامی گروه های استثنایی در مدرسه استثنایی بجستان پذیرش می شوند تا از طریق اموزش همراه با والد از پیشرفت معلولیت جلوگیری شود

روحانی با بیان اینکه ساختار ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سطح شهرستانها و مناطق تعریف نشده و این امر، گسستگی بین ستاد استان و مناطق و عدم پیگیری برخی از تصمیمات و سیاستها را سبب می شود، اظهار داشت: ضرورت دارد متناظر با کمیته استانی، با مشارکت فعال ادارات آموزش و پرورش شهرستان و سایر دستگاههای مرتبط، کمیته ای تشکیل شود تا زمینه گسترش اقدامات حمایتی و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه از این رهگذر میسر گردد از اینرو لازم است مدیر مدارس استثنایی به عنوان نماینده در جلسات شورای آموزش و پرورش حضور داشته باشد تا مشکلات دانش اموزان بانیازهای ویژه بررسی شود

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به چهار سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات  ‌‌نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی دومین شاخص را فراگیر سازی عنوان نمود و گفت: ۲۴۰۰ دانش اموز با هوشبهر عادی  که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش اموزان عادی تحصیل میکنند اما سایر دانش اموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص  و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند از اینرو  فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا،  ‌‌محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد

روحانی در ادامه سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش ، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات بهنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرح تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان  خواهند کرد

وی گفت شناسایی دانش اموزان دارای نقص گفتار و زبان،  اختلالات هیجانی رفتاری،  دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را از ماموریت های مراکز جامع عنوان نمود و اظهار داشت همراه با تغییر ساختار، این مراکز به مراکز  درجه یک ، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی شده است که به مراکز درجه یک ۱۲ نیرو، درجه دو ۱۱نیرو و درجه سه ۱۰ نیرو تعلق خواهد گرفت

وی یکی از مهمترین مأموریتهای آموزش و پرورش را  فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان نمود و گفت : هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های  اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با  همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم

روحانی بیان داشت  دانش اموزانی هستند که دسترسی به امکانات اموزشی ندارند  و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی  جلوگیری میکنند که لازم است این اسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی  به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود

این مقام مسئول گفت  با کسب اموزش و مهارت به دانش اموزان بانیازهای ویژه بسیاری از توانمندی ها و استعدادهای این عزیزان شکوفا می شود چرا که این دانش آموزان علی رغم داشتن معلولیت از توانمندی های بسیاری برخوردارند همچون کسب ۱۲۰ کقام کشوری در مسابقات فرهنگی هنری سال گذشته

رییس آموزش و پرورش استثنایی بیان داشت این کمیته در راستای ارتقای کیفیت وگسترش عدالت آموزشی و با هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستانها ، مناطق و بخشهای برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه تشکیل گردیده است و باید بین ادارات آموزش و پرورش عادی با اداره استثنایی در جهت ساماندهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، انتخاب و انتصاب مدیران مدارس استثنایی و ... تعامل بین بخشی و درون سازمانی وجود داشته باشد

در ادامه کفاش مدیر آموزش و پرورش بجستان ضمن تشکر از اداره آموزش و پرورش استثنایی در اجرای مطلوب طرح سنجش در این شهرستان گفت  با توجه به ارتقای مرکز مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع  می توان دانش آموزان دارای مشکل را شناسایی و با مداخله بهنگام از تشدید معلولیت ها جلوگیری کرد
وی با بیان اینکه شاکله وجودی افراد از دوران ابتدایی شکل می گیرد گفت آمار و اعداد نباید مورد توجه باشد و لازم است در  اموزش فراگیر دوره های آموزشی برای معلمان مدارس عادی برگزار شود چرا که عدم توجه به دانش اموزان بانیازهای ویژه می تواند منجر به تغییر سرنوشت  این عزیزان در آینده شود.

در این جلسه روحانی رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ابلاغ رئیس کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه شهرستان بجستان با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان را به مدیر آموزش و پرورش این شهرستان تقدیم کرد

شایان ذکر است حضور یکی از مدیران مدارس استثنایی در شورای آموزش و پرورش استان،  مساعدت در تامین نیرو مراکز جامع توسط اداره آموزش و پرورش بجستان ، شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل ، همکاری در جهت توسعه فضا در مرکز جامع ادیب و دبستان طلوع وتامین تجهیزات سرمایشی از مصوبات این جلسه بود

  • گروه خبری : اخبار استان ها,خراسان رضوی
  • کد خبر : 7071
کلمات کلیدی
درخشان قنبری

درخشان قنبری

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید