• انتشار: 1397/03/02 - 09:12
  • تعداد بازدید: 3460
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در همايش استان ايلام بررسي شد

نظر پروفسور آلماني درباره اوتيسم

همایش اوتیسم؛ علل، نشانه ها و توانمندسازی با حضور خانواده های دارای فرزند مبتلا و پروفسور اخلاقی از آلمان و با همت خانه مشارکت مردمی و معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام برگزار شد.

973.mp3 نظر پروفسور آلماني درباره اوتيسم

به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، در ابتدای این همایش دکتر پرویز کریمی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام ضمن خیرمقدم به مدعوین و مهمانان اظهار کرد: اوتیسم یک نماد مظلومیت در تمامی جهاد است که در سه سطح شامل اجتماعی، درمان و سیاستگذاری مبتلایان به اوتیسم مظلوم واقع شده اند.


وی افزود: اجتماع و خانواده آگاهی کافی از در زمینه اختلال اوتیسم ندارند و تشخیص آن نیز بسیار سخت است.


دکتر کریمی ادامه داد: آگاهی داشتن مردم از راه تشخیص و اقدامات بعدی در مورد اوتیسم بسیار موثر باشد که اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه باید اصلی‌ترین هدف و اولویت باشد تا مردم حساسیت بالاتری نسبت به این بیماری داشته باشند.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام ابراز داشت: اگر در سطح مقدماتی که تشخیص و آگاهی از اختلال اتیسم است، مشکلاتی وجود داشته باشد در درمان نیز تاثیر منفی خود را به جا خواهد گذاشت.


وی بیان کرد: اگر حمایت‌های اجتماعی از مبتلایان به اختلال اتیسم بیشتر شود و همه اقشار از این مبتلایان بالاترین حمایت را داشته باشد، می توان به خدمات دهی به آنان امیدوار بود.


در ادامه پروفسور اخلاقی کوهپایی دکترای روانشناسی کودکان استثنایی و تحصیل کرده آلمان به عنوان مهمان این همایش ضمن تقدیر از برگزارکنندگان اظهار کرد: تشخیص و شناسایی مهمترین راهکاری است که در کمک  به مبتلایان اختلال اوتیسم موثر است.


وی افزود: اگر از ادراک و حس های پنجگانه یکی یا دو و یا چند حس به خوبی عمل نکند، زمینه‌های ایجاد اختلال اتیسم محسوب می‌شوند.


وی بیان داشت:اختلال گفتاری، عاطفی و بیش فعالی از جمله اختلالاتی هستند که روی طیف اوتیسم قرار می‌گیرند که بنده به والدین توصیه می کنم کودکان خود را در زیر سن ۴ سال برای اطمینان خاطر از عدم وجود اختلالات ادراکی به متخصصین این عرصه نشان دهند.


اخلاقی با بیان اینکه اوتیسم، اختلالات نافذ رشدی است که از سوی سازمان جهانی بهداشت بعنوان تعریف آن مطرح شده، ابراز داشت: اولین اشتباهی که در دنیا صورت می‌گیرد، این است که از طرفی می‌گویند اوتیسم اختلال است نه بیماری و از طرفی دیگر شناسایی افراد دارای اختلال اوتیسم را به پزشک اطفال واگذار کرده‌اند.


 وی اضافه کرد: اختلال اوتیسم یک صدمه مغزی است که می تواند مربوط به ژنتیک، زمان بارداری، زمان تولد و بعد از تولد باشد که هر یک از این صدمات مغزی درجه بندی خاصی دارد.


 وی با بیان اینکه تفاوت صدمه مغزی با سایر صدمات این است که مربوط به ادراک فرد می باشد، اظهارداشت: در اوتیسم مشکل اصلی این است که ادراک های پنجگانه که ما را با محیط سازگار می کنند، در حد تعادل قرار ندارند.


این دکترای روانشناسی کودکان استثنایی گفت: مشکل بزرگی که در رابطه با درمان افراد دارای اختلال اوتیسم وجود دارد این است که برای هر فرد دارای اوتیسم یک راه تشخیص و راهکار جداگانه وجود دارد.


وی افزود: اختلال اوتیسم طبق تجارب بنده در دو مرحله از زندگی فرد در دوران نوزادی و ورود به ۳ سالگی اتفاق می افتد. گاهی آنچنان حس ها و ادراک در فرد اوتیسم بالاست که می‌تواند به یک نکته مثبت در وی تبدیل شود که در این راستا برخی از شخصیت‌های علمی و هنری دنیا به دلیل بالا بودن گرایش هایی از  موفقیت‌هایی بوده اند.


وی با اشاره به اینکه تمام حرکاتی که کودکان انجام می‌دهند، نشان دهنده مراحل تکامل رشد مغزی آنان است ابراز کرد: اگر این حرکات و ادراک توسط اختلالات اوتیسم کند و متوقف شوند باعث خلاء ادراکی خواهند شد.


اخلاقی گفت: وقتی یک کودک حرکات ادراکی را نداشته باشد، سیستم عصب مرکزی وی درست رشد نکرده و به همین دلیل طولانی بودن دوران طفولیت در انسان باعث شده سیستم اعصاب مرکزی کودک را به انجام حرکات مختلف از همان دوران وادار کند.


وی بیان کرد: احساس گفتار و تفکر و رشد سیستم عصبی مرکزی، راست دستی و یا چپ دستی ما را مشخص می کند اما افرادی که دارای اختلال اتیسم باشند، برتری نیمکره بر نیمکره دیگر مغز در آنات وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که اختلال یادگیری در آنان به وجود آید.


این دکترای روانشناسی کودکان استثنایی ادامه داد: اختلال مغزی باعث می‌شود که کودکان در جهت رشد سیستم عصبی مرکزی هیچ گونه فعالیتی نداشته باشند و در نتیجه به عدم رشد کافی این سیستم منجر می‌شود.


وی گفت: اولین کاری که در افراد اوتیسمی باید مورد ارزیابی قرار گیرد، این است که باید ببینیم کدام یک از ادراک ها به صورت مطلوب رشد نکرده است. گام دیگر در این راستا در جهت شناسایی علائم اوتیسم، از رشد و با عدم رشد سیستم عصب مرکزی است.


این دکترای روانشناسی تصریح نمود: گام سوم بعد از طی این مراحل نوبت به خلاء ادراکی می‌رسد که کودک از آن محروم بوده است.


وی ابراز کرد: بالابردن ادراک های مختلف در فرد دارای اختلال اوتیسم نیاز به زمان و تلاش و کاردرمانی و گفتاری لازم دارد.تنها کسی که می‌تواند روی کودکان اوتیسمی تاثیر مستقیم و مثبت بگذارد، والدین است و هر جایی که این تلاش بخوبی انجام گرفته، نتیجه مطلوب حاصل شده است.


وی بیان داشت: بازی لی‌لی کردن در تمام دنیا وجود دارد و از هیچ فرهنگی به فرهنگ دیگر سرایت نکرده بلکه کار  سیستم عصبی مرکزی برای رشد و تکامل خود است.


در ادامه نیز حاضران در همایش به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات و سوالات خود در رابطه با موضوع کودکان اوتیسمی مطرح كردند.

  • گروه خبری : اخبار ,اخبار استان ها
  • کد خبر : 973
کلمات کلیدی