دکتر حسینی خبر داد؛
تهیه بانک اطلاعاتی معلمان زن و دانش آموزان دختر آموزش و پرورش استثنایی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای شناسایی مدیران توانمند، دانش آموزان و معلمان موفق زن در آموزش و پرورش استثنایی بانک اطلاعاتی معلمان زن و دانش آموزان دختر در دست تهیه است.
دکتر سید جواد حسینی در جلسه شورای سیاستگذاری امور بانوان سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه 7 اصل به عنوان اصول نظری در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبنای کار و عمل قرار دارد، اظهار داشت: دو اصل توسعه انسان مبنا و نظریه دارایی محور از جمله اصولی است که به حوزه بانوان مرتبط است
وی با بیان اینکه مولفه های سعادت، رشد و توسعه جامعه به حضور زنان وابسته است اظهار داشت: توسعه، منبع محور، ذخیره محور و طبیعت محور نیست بلکه توسعه متکی بر انسان هاست و زنان نیمی از جامعه هستند و همه به ویژه زنان باید از مواهب توسعه بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: در نگاه دارایی محور زنان و مردان منابع انسانی هستند که با نگاه تفاوت فردی باید به آنان نگاه کرد تا به سرمایه اجتماعی تبدیل شوند
معاون وزیر با بیان اینکه در دنیا دو رویکرد افراطی و تفریطی در خصوص زنان وجود دارد اظهار داشت: در یک رویکرد برای زنان نقش های کلیشه ای خانوادگی بیشتر از نقش های بیرون از خانه تعریف می شود و در این نگاه معتقدند زنان باید در خانه همسرداری و امور منزل و در واقع نقش های نمایشی به جای نقش های کلیدی را برعهده گیرند.
وی افزود: برخی در دنیا نگاه جنسیتی و همچنین نگاه فمینیستی به زنان دارند که این دیدگاه نیز دیدگاهی تفریطی است.
حسینی با بیان رویکرد جمهوری اسلامی به زنان گفت: درمکتب دینی و نظام جمهوری اسلامی نگاه به زنان پرهیز از افراط و تفریط و نگاه توانمند سازانه با رویکرد فرصت آفرینی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی زنان در مجموع بعد از انقلاب روند رو به رشدی را طی کرده ایم افزود: زنان در حوزه آموزش و توانمندسازی رشد قابل توجهی داشته اند اما متناسب با این رشد در حوزه های فرصت آفرینی و عرصههای اجتماعی و اقتصادی رشد نداشته اند.
وی افزود: اگر چه نزدیک به ۴۲درصد کارمندان دولت را زنان تشکیل می دهند اما هنوز سهم زنان مدیر به نسبت شاغلین 9.4 درصد است و این در حالی است که این سهم برای مردان خیلی بالاتر است.
حسینی با بیان اینکه در سطح مدیران ستادی و ادارات کل آموزش و پرورش ۴۷مدیر زن داریم اظهار داشت: از 33 مدیر حوزه ستادی تنها دو نفر خانم هستند
وی گفت: از 32 مدیر کل کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان فقط 9 نفر زن هستند. از 242 معاون مدیر کل در استان ها 12 نفر خانم هستند و از 736 رئیس آموزش و پرورش شهرستان و مناطق نیز فقط 21 نفر زن هستند.
وی افزود: 66 درصد شاغلین آموزش و پرورش استثنایی زنان هستند و ۳۲درصد روسای ادارات استثنایی استان ها را نیز زنان تشکیل می دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه 42 درصد دانش آموزان با نیاز های ویژه را دختران تشکیل می دهند اظهار داشت: 38 درصد دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی، 48 درصد دانش آموزان تلفیقی- فراگیر و 32 درصد دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری را دختران تشکیل می دهند
وی افزود: علیرغم تعداد کم دانش آموزان دختر با نیازهای ویژه نسبت به دانش آموزان پسر، 53 درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه پذیرفته شده در دانشگاه را دختران تشکیل می دهند.
معاون وزیر با بیان اینکه در اموزش و پرورش استثنایی، توانبخشی هم در رکنی از آموزش و پرورش است، اظهار داشت: در آموزش و پرورش استثنایی آموزش های منزل محور و والد محور نقش ویژه ای دارد که این آموزش ها بیشتر متکی بر مادران است.
وی افزود: در جامعه امروزی خانواده ها از سنگینی بار در رنج هستند و بخشی از بار جامعه بر عهده خانواده ها و بویژه مادران است و این بار اضافی در خانواده های دارای دانش آموز استثنایی بیشتر است.
حسینی با تاکید بر اینکه مشارکت برون سازمانی، میان سازمانی و درون سازمانی در حوزه زنان آموزش و پرورش استثنایی باید افزایش یابد اظهار داشت: در حوزه ستادی و استانی آموزش و پرورش استثنایی، شورای اجرایی و سیاست گذاری امور بانوان و شورای عمومی بانوان تشکیل خواهد شد و راهبری این ستاد ها با مشاور امور بانوان ادارات آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون وزیر با اشاره به موضوعات قابل طرح در شورای سیاست گذاری امور بانوان اظهار داشت: بومی سازی سند راهبردی حوزه زنان برای آموزش و پرورش استثنایی، تهیه بانک اطلاعات زنان و دانش آموزان و مدیران توانمند آموزش و پرورش استثنایی، پیشگیری از خشونت های خانوادگی، مدرسه ای و پیرا مدرسه ای از جمله اموری است که می تواند در دستور کار حوزه امور بانوان قرار گیرد.
وی افزود: پیگیری محرم سازی مدارس استثنایی دخترانه، برگزاری جشنواره ویژه دانش آموزان دختر که فعالیت ویژه ای داشته اند، شناسایی معلمان زن ورزشکار، هنرمند، خیر، نمونه، کارآفرین و برگزاری کارگاه مدیریت تربیت جنسی با لحاظ تمامی مبنای شرعی از جمله مواردی است که شورای سیاست گذاری امور بانوان سازمان باید پیگیری کند.
وی در پایان گفت: پیگیری راه اندازی پارلمان زنان آموزش و پرورش استثنایی و شناسایی و حمایت از زنان سرپرست خانوار و دانش آموزان دختر یتیم از دیگر موارد قابل پیگیری است