دکتر حسینی تاکید کرد؛
تکریم معلمین در تمامی ایام سال از طریق قشر بندی حرفه ای معلمان
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و پرسنل سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست بزرگداشت مقام معلم در مجل سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.
دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه تکریم معلم نباید به یک هفته خلاصه شود، اظهار داشت: قشر بندی معلمان آموزش و پرورش استثنایی به ۱۳ قشر از جمله معلمین ورزشکار، هنرمند، کارآفرین و فن آور و تکریم این اقشار در مناسب های مختلف سال از جمله برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در راستای تکریم و بزرگداشت مقام معلمین است.
معاون وزیر با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهار داشت: شهید مطهری به تعبیر امام (ره) پاره تن امام بود و اندیشه های ناب و مطهر این شهید گرانقدر موجب شد تا لقب معلم شهید انقلاب را بگیرد
وی افزود: در این ایام یاد و خاطره پنج هزار شهید معلم بویژه شهیدان چمران، رجایی و باهنر و دکتر علی شریعتی که در کسوت معلمی منشا اثر و ثمر بودند را نیز باید گرامی بداریم.
وی با تاکید بر برگزاری مراسم کیفی ارزشمند برای تکریم معلمان اظهار داشت: تقدیر از تمامی معلمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تقدیر ویژه از ۳۲۰ معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی و تماس روزانه اعضای شورای معاونین با ده معلم در سطح کشوراز جمله برنامه های تکریمی آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: برگزاری نشست هم اندیشی با روسای ادواری و پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر برنامه ها می باشد که با فراهم شدن شرایط این نشست ها برگزار خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه دومین روز هفته معلم با عنوان "نقش و جایگاه معلم در گام دوم انقلاب" نامگذاری شده است اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب بر فتح قله های علم ودانش و فناوری، به روز رسانی دانش و بومی سازی آن، چرخش های تحول آفرین برای پاسخگو کردن نظام های آموزشی در راستای رفع مشکلات جامعه، ساختن انسان های متعالی و بالنده و مشارکت جو کردن آحاد مردم تاکید داشته اند.
وی افزود: ساخت انسان متعالی که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند بر اساس آموزهای سند تحول بنیادین در واقع تربیت انسان تمام ساحتی است که این وظیفه بر عهده آموزش و پرورش است.
وی افزود: همچنین رهبر انقلاب بر مشارکت جو کردن آحاد مردم تاکید دارند که بستر سازی برای حضور آحاد مخاطبین سازمان آموزش و پرورش استثنایی از طریق مشارکت واقعی نظام مند و در قالب بسته تحولی توسعه مشارکت ها دیده شده است.
معانون وزیر با تاکید بر اینکه محبط اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است افزود: آنجایی که تعلیم و تربیت نمود دارد مدرسه است، محصول و خروجی آموزش و پرورش نیز از دل از مدرسه است، مدرسه جعبه سیاه جامعه است و فردای جامعه نتیجه امروز مدرسه است.
وی افزود: آموزش و پرورش نهاد تحول است، مدرسه سازمان اصلی تحول، کلاس درس واحد تحول و معلم نیز عامل تحول است و باید مدرسه که سازمان اصلی تحول است را دریابیم.
حسینی مهمترین بعد اصلی مدرسه را نیروی انسانی شامل دانش آموزان و معلمان دانست و افزود: ۶۶ درصد اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین بر منابع انسانی تاکید دارد و مدیریت و رهبری در مدرسه عامل اصلی تحول در مدرسه است.
وی با تاکید بر اینکه مدیر مدرسه کلید تحول در مدرسه است اظهار داشت: مدرسه مانا و تجدید حیات شونده نیاز به ارتقای مدیریت آموزشگاهی دارد و مدیر مدرسه بر اساس سند تحول بنیادین باید راهبر آموزشی باشد
وی با بیان اینکه قدرت، اقتدار و نفوذ ازارکان مدیریت است افزود: مدیر از قدرت خود برای پیشبرد اهداف استفاده می کند اما راهبر از اقتدار و نفوذ خود برای پیاده سازی برنامه ها استفاده می کند و رسیدن به مدرسه تمام ساحتی نیازمند راهبر آموزشی بجای مدیر در مدرسه است.
وی گفت: مدرسه کانون تحول محله است و رسیدن به این مدرسه مشارکتی از طریق راهبر آموزشی در مدرسه امکان پذیر است.
حسینی تصریح کرد: ایجاد کارگروه بهبود مدیریت آموزشگاهی و پارلمان مشورتی مدیران مدارس از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقا مدیریت آموزشگاهی است.
حسینی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا با تمام مشکلاتی که برای جامعه ایجاد کرد، فرصت هابی نیز ایجاد کرد و یکی از این فرصت ها استفاده از فناوری های نوین در آموزش است افزود: استفاده از فناوری های نوین علیرغم تمامی مزایا، مشکلاتی خصوصا برای برخی از طیف های دانش آموزان با نیاز های ویژه دارد که باید به مرور این مشکلات حل شود.
وی گفت: ایجاد بانک جامع آموزش های مجازی از طریق جمع آوری آموزش های همکاران و تولید محتوای آموزشی از جمله برنامه های ارتقای آموزش های مجازی است.
وی تصریح کرد: در بسته تحولی مدرسه انطباقی نیز طراحی اپلیکیشن جامع آموزشی دیده شده است که گامی در راستای اسنفاده از فناوری های نوین آموزشی است.
حسینی با بیان اینکه ورزش تربیتی اولویت اصلی آموزش و پرورش استثنایی در حوزه تربیت بدنی است افزود: استاندارد سازی ورزش ها متناسب با گروه های هفتگانه و ایجاد سالن های ورزشی درون مدرسه ای از جمله برنامه های سازمان در حوزه تربیت بدنی است.
حسینی با تاکید بر توسعه مشارکت ها در تمامی ابعاد اظهار داشت: شناسایی ظرفیتهای برون، درون و میان سازمانی، جذب مشارکت خیرین و جلب مشارکت معلمان و کادر اداری، گامی در راستای توسعه مشارکت ها و اجتماعی شدن آموزش و پرورش استثنایی است.