• انتشار: 1400/06/07 - 14:11
  • تعداد بازدید: 1515
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
از سوی مشاور سازمان تشریح شد؛

10 توصیه کاربردی به والدین برای بهبود فرایند خواندن کودکان

مشاور آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح 10 توصیه کاربردی به والدین برای بهبود فرایند خواندن کودکان پرداخت.

4997.mp3 10 توصیه کاربردی به والدین برای بهبود فرایند خواندن کودکان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ساجد یعقوب نژاد با بیان اینکه والدین نقش بسیار مهمی در کمک به کودکان  خود برای رسیدن به موفقیت در خواندن، هجی کردن و نوشتن دارند و برای موفقیت در این مسیر برخی از نکات مفید به والدین  و فرزندشان کمک می کند اظهار کرد: والدین  هنگام خواندن برای فرزند خود، به الگوهایی که در کلمات رخ می‌دهد اشاره‌کنند به‌عنوان‌مثال به کودک بگویند اینجا را ببین، حرف"ها" در انتهای "گربه‌ها" معنی کلمه را از یک گربه به بیش از یک گربه تغییر می‌دهد و فرزند خود را تشویق کنند تا به دنبال کلمات دیگری با همان الگو باشد.

وی افزود: وقتی فرزند با صدای بلند می‌خواند، والدین او را تشویق کنند طوری بخواند که انگار داستان را برای یک کودک بسیار خردسال تعریف می‌کند. این تکنیک به کودکان کمک می‌کند تا با بیان طبیعی و روان بخوانند و صحبت کنند.

یعقوب نژاد با بیان اینکه والدین نباید به فرزند خود اجازه دهند "حدس بزند و برود" افزود: این بدین معنی است که کودک  هویت یک کلمه را پس از به صدا درآوردن فقط اولین حرف یا حرف­های کلمه حدس بزند. وقتی این اتفاق می‌افتد، به او گفته شود تمام حروف کلمه را نگاه کند.

وی گفت: وقتی فرزند می‌گوید، نمی‌داند یک کلمه چیست، والدین  فورا کلمه را برای او نخوانند بلکه از او بخواهند در کلمه‌ای که نمی‌داند به دنبال الگوهای املایی متداول باشد: به‌عنوان‌مثال، نگاه کن! حروف انتهای این کلمه ("باران") همان حروف انتهایی "ایمان" هستند.

وی ادامه داد: والدین در فرایند خواندن، از شمرده خواندن و ترکیب یک‌صدا با صدای دیگر بدون وقفه بین صداها کمک بگیرند. به‌عنوان‌مثال، کلمه مادر را به‌صورت"ممممماااااددددررررر" بخوانند و کودک وقتی صداها را می‌گویید به حروف مربوطه اشاره‌کنند و پس از آن، کلمه را به‌طور طبیعی تلفظ کنند.

مشاور سازمان گفت: والدین کتاب‌هایی را انتخاب کنند که با توانایی خواندن فرزند شان مطابقت داشته باشد. خواندن مطالب بسیار سخت باعث می‌شود که کودک کلمات را حدس بزند. اگر کودک به‌طور عادی مطالبی را انتخاب می‌کند که بسیار آسان است یا دوست ندارد بخواند، این ممکن است نشانه مشکل خواندن باشد.

وی با تاکید بر اینکه والدین از تمرکز بر سریع خواندن توسط کودک اجتناب کنند، گفت:  بسیاری از مدارس اهمیت میزان مطالعه را که معمولاً با تعداد کلمات خوانده‌شده در دقیقه سنجیده می‌شود اندازه‌گیری و بر آن تأکید می‌کنند.والدین باید  در عوض، فرزند خود را تشویق کنند که روی خواندن دقیق تمرکز کند. زمانی که کودکان خوانندگان دقیق‌تری می‌شوند، خوانندگان روان‌تری نیز می‌شوند.

وی افزود: اگر کودک از کلمات عبور می‌کند، او را تشویق کنند که هنگام خواندن با انگشت اشاره کلمات را دنبال کند و هنگامی‌که کودک  نیاز به خواندن یک کلمه طولانی دارد، او را تشویق کنند تا کلمه را به هجا تبدیل کند و بعد از خواندن هجاها، آن‌ها را ترکیب کند.

یعقوب نژاد در پایان گفت: درباره کلمات جدیدی که کودک می‌خواند والدین  با او گفتگو کنند و کودک  را تشویق کنند تا با استفاده از کلمات جدید جمله بسازد. والدین  به یاد داشته باشند که استفاده از کلمات جدیدی که کودک شان فراگرفته در موقعیت‌های مختلف در طول روز به بهبود واژگان، درک و شناخت کودک از جهان اطراف او کمک می‌کند.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 4997
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید