از سوی دکتر حسینی مطرح شد؛
10 چرخش تحول آفرین در حوزه دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی / تالیف 53 عنوان کتاب ویژه دانش آموزان پیش دبستانی و دوره ابتدایی كم توان ذهني و چند معلولیتی
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست بررسی برنامه های گروه دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با ارائه آماری از دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اظهار کرد: 4 هزار و 589 دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، 35 هزار و 577 دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و بیش از 9 هزار نوآموز پیش دبستانی کم توان و جند معلولیتی در 1200 مدرسه و 5500 کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند.
وی با بیان اینکه نزدیک به نیم درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی کشورمان در گروه دانش آموزان کم توان ذهنی هستند اظهار کرد: بیش از 55 درصد از دانش آموزان مدارس استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ابتدایی هستند و بیش از 29 درصد از کل دانش آموزان استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی 4 تا 6 سال در 10 سال اخير، 346 درصد رشد داشته است. اظهار کرد: بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز در 10 سال اخير، 156 درصد رشد داشته است.
حسینی به بیان آماری از دانش آموزان چند معلولیتی پرداخت و افزود: تعداد کل دانش آموزان چندمعلولیتی در سال تحصیلی جاری 7 هزار و 939 نفر است که از این تعداد 4 هزار و 589 نفر در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه 53 عنوان کتاب در قالب 615 سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی كم توان ذهني و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار کرد: علاوه بر تالیف این کتب در سال جاری 57 عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب سازی شده است.
وی افزود: همچنین برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی 0 تا 2 و 2 تا 4 سال نیز تاکنون چند عنوان محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است.
وی تصریح کرد: تالیف 22 عنوان کتاب راهنمای معلم برای استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و طراحي و توليد 21 کیت آموزشی و 2 درس افزار آموزشي از دیگر فعالیت های انجام شده در این حوزه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان 10 چرخش تحول آفرین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی پرداخت و گفت: چرخش از محتواسازی به ارائه سرفصل های بوم محور ، چرخش از آموزش کلاسیک به آموزش مبتنی بر توانبخشی شناختی، چرخش از آموزش متن محور به آموزش های مبتنی بر زندگی، چرخش از تالیف کتاب درسی به طراحی مداخلات و پروتکل های کلیدی و چرخش از تغییر بی ضابطه کتب درسی به تغییر مبتنی بر ارزشیابی از جمله چرخش های تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی است.
وی افزود: چرخش از آموزش های ضمن خدمت سنتی به توسعه صلاحیت های حرفه ای کارکردی، چرخش از ارزشيابي كمي به ارزشيابي كيفي الكترونيكي، چرخش از خريد و ارايه وسايل كمك آموزشي به طراحي وتوليد وسايل كمك آموزشي ارزان، ساده و كاربردي توسط معلمان، توجه به آموزش به دانش آموزان مناطق صعب العبور و تولید فیلم های آموزشی دوره ابتدایی و بارگذاری در شاد از دیگر جرخش های تحول آفرین در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی است.
حسینی در ادامه با تاکید بر شناسایی به موقع دانش آموزان لازم التوجه اظهار کرد: در مداخلات بهنگام طلایی، شناسایی باید تحول پیدا کرده و سن شناسایی تا حد ممکن کمتر شود و در این خصوص لازم است ارتباط ارگانیک با بهزیستی و وزارت بهداشت برقرار شود.
وی در پایان گفت: ارتباط مدام گروه كم توان ذهني و چند معلولیتی در سازمان با تمامی گروه های سازمان و بویژه گروه های اتیسم، پیش حرفه ای و حرفه ای باید برقرار باشد.