• انتشار: 1399/07/28 - 16:35
  • تعداد بازدید: 714
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
از سوی دکتر حسینی مطرح شد؛

10 چرخش تحول آفرین در حوزه دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی / تالیف 53 عنوان کتاب ویژه دانش آموزان پیش دبستانی و دوره ابتدایی كم توان ذهني و چند معلولیتی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست بررسی برنامه های گروه دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی برگزار شد

3598.mp3 10 چرخش تحول آفرین در حوزه دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی / تالیف 53 عنوان کتاب ویژه دانش آموزان پیش دبستانی و دوره ابتدایی كم توان ذهني و چند معلولیتی


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با ارائه آماری از دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اظهار کرد: 4 هزار و 589 دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، 35 هزار و 577 دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و  بیش از 9 هزار نوآموز پیش دبستانی  کم توان و جند معلولیتی  در 1200 مدرسه و 5500 کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت  قرار دارند.


وی با بیان اینکه  نزدیک به نیم درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی کشورمان در گروه دانش آموزان کم توان ذهنی هستند اظهار کرد: بیش از  55 درصد از دانش آموزان مدارس استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ابتدایی هستند و بیش از  29 درصد از کل دانش آموزان استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی هستند.


معاون وزیر با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی 4 تا 6 سال در 10 سال اخير، 346 درصد رشد داشته است. اظهار کرد:  بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز  در 10 سال اخير، 156 درصد رشد داشته است.


حسینی به بیان آماری از دانش آموزان چند معلولیتی پرداخت و افزود: تعداد کل دانش آموزان چندمعلولیتی در سال تحصیلی جاری 7 هزار و 939 نفر است که از این تعداد  4 هزار و 589 نفر در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.


معاون وزیر با بیان اینکه 53 عنوان کتاب در قالب 615 سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی كم توان ذهني و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار کرد: علاوه بر تالیف این کتب در سال جاری  57 عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب سازی شده است.


وی افزود: همچنین  برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی 0 تا 2 و  2 تا 4 سال نیز تاکنون چند عنوان  محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است.


وی تصریح کرد: تالیف 22 عنوان کتاب راهنمای معلم  برای استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و  طراحي و توليد 21 کیت آموزشی  و 2 درس افزار آموزشي از دیگر فعالیت های انجام شده در این حوزه است.


 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان 10 چرخش تحول آفرین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی پرداخت و گفت: چرخش از محتواسازی به ارائه سرفصل های بوم محور ، چرخش از آموزش کلاسیک به آموزش مبتنی بر توانبخشی شناختی، چرخش از آموزش متن محور به آموزش های مبتنی بر زندگی، چرخش از تالیف کتاب درسی به طراحی مداخلات و پروتکل های کلیدی و چرخش از تغییر بی ضابطه کتب درسی به تغییر مبتنی بر ارزشیابی از جمله چرخش های تحول آفرین در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی است.


وی افزود: چرخش از آموزش های ضمن خدمت سنتی به توسعه صلاحیت های حرفه ای کارکردی، چرخش از ارزشيابي كمي به ارزشيابي كيفي الكترونيكي، چرخش از خريد و ارايه وسايل كمك آموزشي به طراحي وتوليد وسايل كمك آموزشي ارزان، ساده و كاربردي توسط معلمان، توجه به آموزش به دانش آموزان مناطق صعب العبور و تولید  فیلم های آموزشی دوره ابتدایی و بارگذاری در شاد از دیگر جرخش های تحول آفرین در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان كم توان ذهني و چند معلولیتی است.


 حسینی در ادامه با تاکید بر شناسایی به موقع دانش آموزان لازم التوجه اظهار کرد: در مداخلات بهنگام طلایی، شناسایی باید تحول پیدا کرده و سن شناسایی تا حد ممکن کمتر شود و در این خصوص لازم است  ارتباط ارگانیک با بهزیستی و وزارت بهداشت برقرار شود.


وی در پایان گفت: ارتباط مدام گروه كم توان ذهني و چند معلولیتی در سازمان با تمامی گروه های سازمان و بویژه گروه های  اتیسم، پیش حرفه ای و حرفه ای باید برقرار باشد.


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3598
کلمات کلیدی