• انتشار: 1397/06/07 - 12:27
  • تعداد بازدید: 729
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی :

150 هزار دانش آموز با نیاز ویژه داریم

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: هم اکنون حدود 150 هزار دانش آموز با نیاز ویژه در کشور داریم که 75 هزار نفر آنها در مدارس خاص تحصیل می کنند.

1200.mp3 150 هزار دانش آموز با نیاز ویژه داریم

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دکتر مجید قدمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه داریم که ۷۵ هزار نفرشان در مدارس خاص تحصیل می‌کنند و مابقی دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش تلفیقی و فراگیر هستند گفت: هدف ما شناسایی به موقع دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. به دنبال این هستیم که به سرعت تشخیص و مداخله‌ کنیم و به همین علت سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را به یک سال زودتر برای پیش دبستانی‌ها انجام دادیم و سال قبل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پیش‌دبستانی در سنجش شرکت کردند.


به گفته وی در مدارس استثنایی، بیش از ۵۵ هزار دانش‌آموز آسیب‌دیده ذهنی و  بیش از ۶۰۰۰ دانش‌آموز دو معلولیتی حضور دارند.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اینکه آیا مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود یا خیر؟ گفت: بنده هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه مطالعات هستم و این قانون مشمول بنده و همکاران شبیه من نمی‌شود.


دکترقدمی به خروج سالانه ۶۰۰ نفر نیرو از سیستم و ورود و جایگزینی یک سوم آنها از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و  درباره دانش آموزان دیرآموز گفت: سال قبل حدود ۶۸هزار دانش آموز دیرآموز شناسایی کردیم که از کم توان‌های ذهنی ۱۵ نمره بالاتر و از دانش آموزان عادی ۱۵ نمره هوشی کمتر هستند. اینها به مدارس عادی هدایت می‌شوند اما به معلمان آموزش می‌دهیم چگونه با آنها کار کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تا کنون یک میلیون نفر در طرح سنجش سلامت نوآموزان سنجش شده‌اند گفت: برآورد ما این است ۴۰۰ هزار نفر باقی مانده‌اند و در این یک ماه باید مراجعه کنند. تا کنون ۳۲۰۰ نفر به مدارس استثنایی ارجاع شده‌اند و این پایگاهها تا پایان شهریور فعال هستند.


وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دانش آموزان دارای معلولیت را به مدارس عادی هدایت می‌کنیم گفت: یعنی به خانواده‌ها می‌گوییم فرزند شما مشکل بینایی دارد و می‌تواند در مدرسه عادی درس بخواند اما خانواده خودش انتخاب می‌کند.


وی در پاسخ به شبهاتی پیرامون آزمون "ریون" که برای آزمون ورودی مدارس سمپاد درنظر گرفته شده بود گفت: مسئولیت طراحی سوال بر عهده ما نبود. قبلا آزمون ها روایی و اعتبار نداشت. بنده هم در گروه جمعی از متخصصان طراحی سوالات و شیوه گزینش بودیم که به سازمان ما نسبت داده شد. گفته شد تست ریون در بیرون وجود داشته و برخی آن را بلد بوده و کار کرده بودند در حالی که تست های هوشی همه در بازار وجود دارد.ضمن آنکه تست درست کردن هم به سادگی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: ریون تنها تست استاندارد هوشی گروهی فارسی و در زمره ۱۰ تست برتر هوشی دنیاست. ریون دومین تست گروهی معتبر دنیاست. به هیچ وجه وابستگی به فرد ندارد و حافظه قبلی در آن تاثیرگذار نیست و ماتریس پیش رونده است. خانه روانشناسان و مشاوران این تست را تایید کرده اند.جهش تحصیلی هم تست وکسلر است که آن هم در بیرون و در بازار موجود است. فکر نکنید چون تست در بیرون هست قابلیت اجرایی‌اش را از دست می‌دهد. این تست وابستگی به دانش قبلی فرد ندارد.
دکتر قدمی تاکید کرد: انتخاب این تست یک گام به جلو بوده و نتایح اولیه هم کاملا نشان می‌دهد شرایط، شرایط علمی بوده است. همه انتظار داشتند از همین کتب موجود مجددا سوالاتی طرح شود که این اتفاق نیفتاد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سال قبل ۹۵۹۱ نفر درخواست جهش داشتند که از این تعداد حدود ۴۸۲۴ نفر پذیرش شدند.
وی با بیان اینکه شدیدا با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم عنوان کرد: ابتدا در ساماندهی، معلمان مدارس استثنایی تامین می‌شوند و بعد سیستم تلفیق و پشتیبانی. از طریق مدارس پشتیبان دانش آموزان طرح فراگیر را رصد می‌کنیم. با توجه به کاهش نیروهای رابط، محتوایی را تهیه کردیم تا از طریق فیلم‌های آموزشی موارد را فراگیرند.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 1200
کلمات کلیدی