رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی :
150 هزار دانش آموز با نیاز ویژه داریم
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: هم اکنون حدود 150 هزار دانش آموز با نیاز ویژه در کشور داریم که 75 هزار نفر آنها در مدارس خاص تحصیل می کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دکتر مجید قدمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه داریم که ۷۵ هزار نفرشان در مدارس خاص تحصیل میکنند و مابقی دانشآموزان تحت پوشش آموزش تلفیقی و فراگیر هستند گفت: هدف ما شناسایی به موقع دانشآموزان با نیازهای ویژه است. به دنبال این هستیم که به سرعت تشخیص و مداخله کنیم و به همین علت سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را به یک سال زودتر برای پیش دبستانیها انجام دادیم و سال قبل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پیشدبستانی در سنجش شرکت کردند.
به گفته وی در مدارس استثنایی، بیش از ۵۵ هزار دانشآموز آسیبدیده ذهنی و بیش از ۶۰۰۰ دانشآموز دو معلولیتی حضور دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اینکه آیا مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان میشود یا خیر؟ گفت: بنده هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه مطالعات هستم و این قانون مشمول بنده و همکاران شبیه من نمیشود.
دکترقدمی به خروج سالانه ۶۰۰ نفر نیرو از سیستم و ورود و جایگزینی یک سوم آنها از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و درباره دانش آموزان دیرآموز گفت: سال قبل حدود ۶۸هزار دانش آموز دیرآموز شناسایی کردیم که از کم توانهای ذهنی ۱۵ نمره بالاتر و از دانش آموزان عادی ۱۵ نمره هوشی کمتر هستند. اینها به مدارس عادی هدایت میشوند اما به معلمان آموزش میدهیم چگونه با آنها کار کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تا کنون یک میلیون نفر در طرح سنجش سلامت نوآموزان سنجش شدهاند گفت: برآورد ما این است ۴۰۰ هزار نفر باقی ماندهاند و در این یک ماه باید مراجعه کنند. تا کنون ۳۲۰۰ نفر به مدارس استثنایی ارجاع شدهاند و این پایگاهها تا پایان شهریور فعال هستند.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دانش آموزان دارای معلولیت را به مدارس عادی هدایت میکنیم گفت: یعنی به خانوادهها میگوییم فرزند شما مشکل بینایی دارد و میتواند در مدرسه عادی درس بخواند اما خانواده خودش انتخاب میکند.
وی در پاسخ به شبهاتی پیرامون آزمون "ریون" که برای آزمون ورودی مدارس سمپاد درنظر گرفته شده بود گفت: مسئولیت طراحی سوال بر عهده ما نبود. قبلا آزمون ها روایی و اعتبار نداشت. بنده هم در گروه جمعی از متخصصان طراحی سوالات و شیوه گزینش بودیم که به سازمان ما نسبت داده شد. گفته شد تست ریون در بیرون وجود داشته و برخی آن را بلد بوده و کار کرده بودند در حالی که تست های هوشی همه در بازار وجود دارد.ضمن آنکه تست درست کردن هم به سادگی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: ریون تنها تست استاندارد هوشی گروهی فارسی و در زمره ۱۰ تست برتر هوشی دنیاست. ریون دومین تست گروهی معتبر دنیاست. به هیچ وجه وابستگی به فرد ندارد و حافظه قبلی در آن تاثیرگذار نیست و ماتریس پیش رونده است. خانه روانشناسان و مشاوران این تست را تایید کرده اند.جهش تحصیلی هم تست وکسلر است که آن هم در بیرون و در بازار موجود است. فکر نکنید چون تست در بیرون هست قابلیت اجراییاش را از دست میدهد. این تست وابستگی به دانش قبلی فرد ندارد.
دکتر قدمی تاکید کرد: انتخاب این تست یک گام به جلو بوده و نتایح اولیه هم کاملا نشان میدهد شرایط، شرایط علمی بوده است. همه انتظار داشتند از همین کتب موجود مجددا سوالاتی طرح شود که این اتفاق نیفتاد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سال قبل ۹۵۹۱ نفر درخواست جهش داشتند که از این تعداد حدود ۴۸۲۴ نفر پذیرش شدند.
وی با بیان اینکه شدیدا با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم عنوان کرد: ابتدا در ساماندهی، معلمان مدارس استثنایی تامین میشوند و بعد سیستم تلفیق و پشتیبانی. از طریق مدارس پشتیبان دانش آموزان طرح فراگیر را رصد میکنیم. با توجه به کاهش نیروهای رابط، محتوایی را تهیه کردیم تا از طریق فیلمهای آموزشی موارد را فراگیرند.