معاون وزير آموزش و پرورش:
آموزش فراگیر کودکان کمتوان ذهنی در برخی روستاها آغاز شده است
معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: خوشبختانه آموزش فراگیر کودکان کمتوان ذهنی در برخی روستاها آغاز شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، دكتر مجيد قدمي رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار كرد: افراد با بهره هوشی 50 تا 70 تا سن پنج سالگی در مراکز بهزیستی تحت پوشش قرار میگیرند و به سن مدرسه که برسند به آموزش و پرورش استثنایی هدایت میشوند؛ ما زمینه تحصیل را برای بچههای با نمره هوشی 50 تا 70 تا مقطع دیپلم فراهم کردهایم و جالب است بدانید امسال تعدادی از دانشآموزان ما در کنکور قبول شدند.
دكتر قدمی ادامه داد: در حال حاضر در سنجش به محضی که مشخص می شود کودک مشکل بینایی دارد به خانواده اعلام میکنیم که کودک شما میتواند در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت شما ثبتنام کند در عین حال مدرسه خاص نیز وجود دارد و ما به شما توصیه میکنیم که کودک شما در آنجا ثبت نام کند.
وی خاطرنشان کرد: طی بررسی پیشرفت تحصیلی افرادی که در مدارس خاص ثبتنام کردند را با افرادی که در مدارس عادی ثبت نام کردند را با یکدیگر مقایسه کردیم، در کنکور افراد خاص بیشترین درصد قبولی را دارند.
قدمی با بیان اینکه 140 هزار دانشآموز را تحت پوشش داریم، عنوان کرد: 75 هزار نفر در مراکز خاص ما تحصیل میکنند، از این تعداد 55 هزار کودک در نرم هوشی 50 تا 70 هستند؛ ما هنوز در حوزه کودکان کم توان ذهنی به سمت آموزش فراگیر نرفتهایم، زیرا انعطاف لازم هنوز ایجاد نشده است؛ البته در برخی روستاها این کار را شروع کردهایم.
وی افزود: کار در حوزه مدارس استثنایی بسیار سخت است و تبعات روحی و جسمی دارد؛ ما تلاش کردیم برای معلم عادی مشوقها و جاذبههای مادی نیز در نظر بگیریم تا برای آموزش دانشآموزان استثنایی در کنار دانشآموزان عادی شان آماده شده و آموزش ببینند و بتوانند با آنها کار کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه روشهای تدریس در کلاسی که یک دانش آموز با نیاز ویژه هم داد از پیچیدگی های خاصی برخوردار است، عنوان کرد: معلم باید زمان و انرژی بیشتری در کلاس درس صرف کند.
وی با بیان اینکه رشد هوشی تا پایان 18 سالگی است، گفت: از 18 سالگی به بعد تجارب به فرد افزوده میشود و باید برای زندگی در اجتماع آماده شود، وقتی فرد تیزهوش را جدا سازی میکنیم یک فرد منزوی میشود و معمولا پدیده مهاجرت در آنها بیشتر دیده میشود و این خطای ماست زیرا او را جدا میکنیم و وی با خود تصور میکند در این جامعه نمی گنجند و باید برود.
وی اظهار داشت: معتقدیم در طرح آموزش فراگیر و تلفیقی، نظام آموزشی باید منعطف باشد و در مدارس عادی دانش آموز با نیازهای ویژه در کنار دانش آموز عادی قرار بگیرد و البته زمینههای تقویت آموزشی وی فراهم شود.