ارائه هفت پیشنهاد رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست گفتگوی هفته شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به طرح سه پیشنهاد در حوزه آموزش و پرورش عمومی و چهار پیشنهاد در در حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن خوش آمد گویی و تشکر از دیدگاه علمی دکتر ستاری و نگاه عالمانه به مسائل توسعه اظهار داشت: دیدگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص عبور از توسعه سخت افزاری به سمت توسعه نرم افزاری و سپس توسعه انسان مبنا دقیقا با تجارب توسعه در جهان بشری همخوانی دارد و لذا امروزه نظریه ی توسعه انسان مبنا و توسعه فرهنگی، نظریه اصلی توسعه است که آموزش وپرورش بیشترین نقش را در آن ایفا می نماید.
معاون وزیر در ادامه به بیان سه پیشنهاد در حوزه کلی آموزش و پرورش و چهار پیشنهاد در حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و اظهار داشت: بسیاری از طرح های خوب و با کیفیت در حوزه آموزش و پرورش پیاده می شود اما چون الزامات آن به خوبی فراهم نیست با شکست مواجهه می شود. طرح شهاب و طرح بوم از آن دسته طرح هایی هستند که اتفاقا اجرای خوب آن ها کمک شایانی به استعداد یابی مطلوب و تمام ساحتی دانش آموزان می کند.
وی با بیان اینکه دو پیشنهاد در خصوص طرح شهاب دارم اظهار داشت: اول اینکه با پایلوت کردن یک استان، این طرح در ابعاد گوناگون باز مهندسی شود تا به سمت اهداف کیفی به خوبی حرکت کند و دیگر اجرای آزمون های معتبر رغبت سنج و استعداد تحصیلی در راستای اجرای این طرح است که می تواند به استعداد یابی دانش آموزان و مداخلات موثر آن در کیفی سازی تعلیم و تربیت ایشان بسیار کمک کند.
وی افزود: پیشنهاد دوم در خصوص طرح بوم است، این طرح هم می تواند با اجرا درست، استعدادیابی خوبی از دانش آموزان داشته باشد و دقیقا نقش برنامه عصر جدید را در حوزه مدارس ایفا نماید.
وی تصریح کرد: اگر کار اصل آموزش وپرورش را تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی بدانیم این دو طرح از شناسایی این استعداد ها و تبدیل آن ها به سرمایه های انسانی در عرصه های مختلف کمک شایانی خواهد نمود .
معاون وزیر با بیان اینکه پیشنهاد سوم اینجانب تقویت و حمایت از پژوهش سراها، آزمایشگاه های نانو، سلول های بنیادین و دارو های گیاهی و علوم شناختی و نیز مدارس سمپاد مربوط است اظهار داشت: حدود پانزده نوع مسابقات علمی –پژوهشی از جمله المپیاد ها که هم در جریان شناخت استعداد ها و هم تقویت آن ها اثرات انکار پذیری دارد، در آموزش و پرورش اجرا می شود که نیازمند تقویت و حمایت است.
معاون وزیر در ادامه به بیان چهار پیشنهاد در حوزه ی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دانش آموزان با نیاز های ویژه پرداخت و اظهار داشت: اولین پیشنهاد در خصوص استعداد یابی در سنین طلایی به منظور مداخلات بهنگام طلایی است. ما همه ساله از سال 1370 برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را برای کل دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی اجرا می کنیم و در سال 99 پوشش 99 درصدی را هدفگذاری کرده ایم.
وی افزود: این برنامه با بیش از 20 هزار نیروی انسانی و در بیش از دو هزار پایگاه انجام می شود و این برنامه امکان استعداد سنجی دانش آموزان در قلمروهای مختلف از بدو ورود دارد تا با مداخلات به هنگام طلایی به رشد کیفی استعداد ها منجر شود.
وی تصریح کرد: در این راستا آموزش و پرورش استثنایی با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، امکان نرم سازی آزمون های معتبر را داردخصوصا اینکه بانک جامع آزمون ها در این سازمان تشکیل شده است و در این راستا کمک خوبی می تواند به انجام برساند.
معاون وزیر با بیان اینکه پیشنهاد دوم به هدایت، حمایت و تاسیس شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و شتاب دهنده ها مربوط می شود اظهار داشت: دانش آموزان با نیاز های ویژه به 105 قلم وسایل آموزشی، کمک آموزشی، توانبخشی، ورزشی و پرورشی نیاز دارند. که این شرکت ها می توانند به تامین آنها همت گمارند و هم چنین با توجه به شرایط کرونا در فرآیند های آموزش مجازی و دیجیتالی کمک شایانی به تعلیم و تربیت این دانش آموزان داشته باشند.
وی افزود: سومین پیشنهاد به مناسب سازی و ایجاد پارک های علمی و فناوری در حوزه ی دانش آموزان با نیاز های ویژه مربوط است که در این راستا معاونت علمی و فناوری می تواند منشاء اثرات و برکات بسیار برای دانش آموزان با نیاز های ویژه گردد.
حسینی در پایان با بیان اینکه چهارمین پیشنهاد به حمایت بیشتر و ویژه تر از دانش آموزان با نیاز ویژه که جزء استعداد های درخشان هستند مربوط می شود اظهار داشت: این دسته از دانش آموزان حمایت بیشتری را نسبت به دانش آموزان عادی می طلبند که انشالله مورد توجه قرار خواهد گرفت.