دکتر حسینی تشریح کرد؛
استلزامات بازگشایی مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای معاونین وزارت که با حضور وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونین و مدیران کل استان ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به بیان استلزامات بازگشایی مدارس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان اموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست اظهار داشت: توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان با نیازهای ویژه، تدوین برنامه آموزش هفتگی متناسب با روزهای هفته و اولویت دروس آموزش حضوری، تعیین وضعیت دانش آموزان قبل از شروع سال تحصیلی به منظور برنامه ریزی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاوره ای از جمله استلزامات بازگشایی مدارس استثنایی می باشد.
وی افزود: شناسایی دانش آموزان دارای بیماری های خاص، شناسایی دانش آموزان دارای والدین کم سواد، شناسایی دانش آموزان فاقد وسایل ارتباطی هوشمند از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جهت بازگشایی مدارس است.
وی گفت: تقسیم روزها بر اساس سطح یادگیری دانش آموزان، تعیین سطح یادگیری دانش آموزان و ضرورت تعدیل ظرفیت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب از دیگر استلزامات بازگشایی مدارس استثنایی است.
معاون وزیر با اشاره به وضعیت زرد و آموزش نیمه حضوری در مدارس استثنایی گفت: شناسایی دانش آموزان نیازمند خدمات مشاوره ای و خدمات توانبخشی و ارائه خدمات حضوری مشاوره ای و خدمات توانبخشی انفرادی و ارجاع به مراکز توانبخشی خارج از مدرسه از جمله مواردی است که در وضعیت زرد پیش بینی شده است.
وی افزود: برگزاری جلسات آموزش خانواده انفرادی، حضور معلمان رابط در مدارس پذیرا، ارائه خدمات انفرادی وبسته های آموزشی در مراکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در وضعیت زرد می باشد.
معاون وزیر با اشاره به برنامه آموزشی تمامی مقاطع استثنایی در وضعیت زرد اظهار داشت؛ تقسیم دانش آموزان هر کلاس به ۲ گروه، برگزاری دو روز آموزش حضوری و یک روز آموزش مجازی به همراه ارائه بسته های آموزشی به دانش آموزان و اولویت تخصیص ساعت آموزش حضوری به مفاهیم پایه در پیش دبستان، دروس اصلی پایه اول و دروس فارسی و ریاضی در دوره ابتدایی از جمله برنامه ریزی ها برای آموزش در وضعیت زرد می باشد.
وی افزود: ارائه دروس عملی و کارگاهی به صورت حضوری و ارائه بسته های آموزشی در شاد از دیگر برنامه ها در وضعیت زرد می باشد.
حسینی تصریح کرد: در صورت تبدیل وضعیت زرد به قرمز ارزشیابی دروس نوبت اول ونوبت دوم دروس عمومی در مدارس استثنایی غیر حضوری است.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه در وضعیت قرمز کلیه آموزش ها غیر حضوری است اظهار داشت: برگزاری جلسات آموزش مجازی برای والدین در شبکه شاد، برگزاری جلسات آموزش خانواده مجازی و ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره خانواده به والدین به صورت غیر حضوری، تلفنی و بسته های آموزشی از جمله برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در وضعیت قرمز است.
وی افزود: ارائه آموزش های مجازی برای دانش آموزان تلفیقیفراگیر با حضور مجازی والدین و معلمین پذیرا به منظور تثبیت آموزش و ارائه خدمات مجازی و بسته های آموزشی مراکز مشکلات ویژه یادگیری از دیگر برنامه های آموزشی در شرایط قرمز است.
معاون وزیر با اشاره به برنامه آموزشی تمامی مقاطع استثنایی در وضعیت قرمز اظهار داشت: در وضعیت قرمز آموزش ها غیر حضوری و از طریق شبکه شاد و ارائه بسته های آموزشی است و دروس عملی و کارگاهی پس از تغییر وضعیت از قرمز به زرد به صورت حضوری برگزار می شود.