• انتشار: 1399/02/01 - 16:58
  • تعداد بازدید: 842
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دکتر حسینی تصریح کرد؛

افزایش 15 درصدی خدمات توان بخشی و حمایتی نوآموزان زیر 6 سال از اهداف بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی"

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: افزایش پوشش تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی دارای نیازهای ویژه از 13 هزار و 500 نفر به 14 هزار و 500 نفر و افزایش 15 درصدی خدمات توان بخشی و حمایتی نوآموزان زیر 6 سال از اهداف عملیاتی بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی"است.

2754.mp3 افزایش 15 درصدی خدمات توان بخشی و حمایتی نوآموزان زیر 6 سال از اهداف بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی"

 


دکتر سید جواد حسینی در هشتمین جلسه ویدئو کنفرانس شورای معاونین وزارت با روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور با تشریح چرایی تدوین بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" اظهار داشت: شناسایی به موقع تمامی کودکان با نیازهای ویژه، تحت پوشش قرار دادن همه این دانش آموزان، مداخله در زمان مناسب و مداخله استاندارد از دلایل تدوین بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" است.


وی افزود: پوشش تحصیلی حمایتی و توانبخشی نامناسب، فقر آزمون های تشخیصی معتبر و دارای نرم ملی، هماهنگ نبودن سازمان با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی  و بهزیستی در خصوص معرفی کودکان دارای نیاز ویژه کمتر از 3 سال و نبود آمار در خصوص تعداد کودکان متولد شده دارای نیاز ویژه از جمله ضرورت های تدوین این بسته است.


وی تصریح کرد: همکاری کم والدین و انکار وضعیت جسمانی و رشدی فرزندشان، کمبود نیروی انسانی  اعم از مشاوره ، توان بخشی و آموزگار و کمبود فضای آموزشی مناسب از دیگر ضروریات تدوین بسته تحولی "مداخلات به هنگام طلایی" است.


معاون وزیر با اشاه به آمار کودکان با نیازهای ویژه دریافت کننده خدمات مداخله به هنگام  در سال تحصیلی 99-1398، اظهار داشت:  637 کودک از بدو تشخیص تا 4 سال و 826 کودک دارای نیاز ویژه چهار تا 6 سال در سال جاری خدمات مداخله ای به هنگام را دریافت کرده اند.


 حسینی با اشاره به نرم استاندارد کلاسی نوآموزان با نیازهای ویژه افزود: نرم استاندارد کلاسی برای  کودکان کم توان ذهنی و  کودکان دارای آسیب شنوایی و آسیب بینایی 4 تا 7 نفر و کودکان طیف اتیسم و چند معلولیتی و معلول جسمی – حرکتی 3 تا 5 نفر است.


وی با اشاره به  کمبود در نیروهای توان بخشی اظهار داشت:  تعداد نیروی گفتار درمانگرشاغل در آموزش و پرورش استثنایی 405 نفر است که برای رسیدن به استاندارد 1894 نیروی گفتار درمانگر موردنیاز می باشد و همچنین 1942 نیروی کاردرمانگر و 26 نیروی شنوایی شناس در آموزش و پرورش استثنایی برای رسیدن به استانداردها کمبود داریم.


معاون وزیر با بیان اینکه 1560 مدرسه ویژه استثنایی و 16 مرکز مشاوره و راهنمایی  در کشور داریم اظهار داشت:برای رسیدن به وضع مطلوب نیاز به 210 مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی و 16 مرکز دیگر مشاوره و راهنمایی والدین و دانش آموزان با نیاز های ویژه در کشور داریم.


حسینی اولین گام در انجام مداخلات به هنگام را تدوین سند مداخلات بهنگام در گروه های کودکان با نیازهای ویژه و شناسایی کودکان دریافت کننده خدمات مداخله ای  دانست و افزود: تشخیص و مداخله شنوایی در کودکان آسیب دیده شنوایی پیش از بروز علایم یا عوارض بیماري تا سه ماهگی و انجام توان بخشی تا حداکثر 6 ماهگی انجام می پذیرد و وجود تاخیر رشدی 1.5 تا 2 سال  در شروع مراحل رشد زبانی، حرکتی، شناختی و سازگاری از علائم تشخیص کودکان کم توان ذهنی است.


وی افزود: زمان تشخیص  کودکان با اختلال طیف اتیسم در 2 سالگی و از طریق آزمون و در کودکان  با اختلال رفتاری- هیجانی زمان تشخیص بر اساس مشاهدات بالینی و ارزیابی روان شناس متخصص کودک است.


وی گفت: کودکان چند معلولیتی از طریق  انجام غربالگری ها و وجود مشکلات  در شنوایی یا بینایی یا حرکتی و یا تاخیرهای رشدی شناسایی می شوند،  در کودکان  معلول جسمی – حرکتی و کودکان  آسیب دیده بینایی از بدو تشخیص وجود مشکل شناسایی و مداخله باید صورت گیرد و شناسایی کودکان دیرآموز از طریق آزمون سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی پیش دبستان و بدو ورود به دبستان صورت می گیرد.


حسینی  با بیان دلایل عدم شناسایی تمامی کودکان جهت دریافت مداخلات بهنگام اظهار داشت: درحال حاضر جهت شناسایی کودکان با نیازهای ویژه در مدارس ویژه و انجام مداخلات بهنگام، ارتباطی بین وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی برقرار نمی باشد و سازمان با انجام اطلاع رسانی و نحوه ارایه خدمات و مراجعه والدین، شناسایی کودکان و خدمات مورد نیاز را ارائه  می دهد.


وی افزود: عقد تفاهم نامه با وزارت بهداشت ، بهزیستی و سایر سازمانهای مرتبط مشکل شناسایی و معرفی کودکان دارای نیازهای ویژه به مدارس ویژه را با توجه به غربالگری های وزارت بهداشت و درمان در بدو تولد رفع  می نماید و بین دستگاه ها چرخه کاری صحیح و سیستماتیک جهت شناسایی و جذب برقرارمی گردد.


 حسینی با بیان مراحل مداخلات به هنگام از بدو تولد گفت: غربالگری در بدو تولد توسط وزارت بهداشت و درمان و بهزیستی، ارجاع والدین کودک دارای مشکل به مددکاری بیمارستان و  ارجاع  کودکان در حیطه هایی که نیاز به خدمات مشاوره ای و توان بخشی و آموزشی دارند به مدارس استثنایی مراحل مداخلات به هنگام از بدو تولد است.


وی افزود: مداخلات به هنگام بعد از ارجاع به مدرسه استثنایی از طریق شنوایی شناس، کار درمانگر، ارائه خدمات توان بخشی مشاوره به والدین  و آموزش مفاهیم رشد  شناختی، اجتماعی – هیجانی، مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و مهارت های زبانی صورت می گیرد.


 معاون وزیر در ادامه به بیان عوامل موثر درمداخلات بهنگام پرداخت و اظهار داشت: خدمات بهداشتی و پزشکی بهنگام، والدین، خدمات مشاوره و توان بخشی، مدارس ویژه، نیروی انسانی مشاور و توان بخشی، تجهیزات آموزشی و توان بخشی و معلمان از عوامل موثر در مداخلات به هنگام هستند.


حسینی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی را   از جمله فعالیت های بسته مداخلات به هنگام طلایی دانست و افزود: غلبه بر فقر آزمونی از طریق ایجاد بانک و پایگاه آزمونها، شناسایی بازمانده ها و پوشش 100 درصدی دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پوشش 70 درصدی پیش دبستانی ها از اهداف طرح سنجش می باشد.


 معاون وزیر در ادامه به بیان استلزامات و اقدامات اجرای بسته تحولی مداخلات طلایی و به هنگام  پرداخت و افزود: ایجاد مرکز جامع تشخیصی، آموزشی و توان بخشی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه جهت ارایه خدمات در تمام سال، عقد تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت نیروی توانبخشی  توسط دانشگاه های علوم پزشکی و توان بخشی و بهزیستی و جذب در آموزش و پرورش، افزایش  اعتبار بسته حمایتی برای مداخلات بهنگام، اقدام جهت اجرای طرح بانک زمان جهت انجام خدمات توان بخشی در مدرسه و جذب سرباز معلمان با تخصص گروه های توان بخشی مورد نیاز از جمله اقدامات جهت اجرایی کردن این بسته تحولی است.


 وی در پایان گفت: شناسایی و جایدهی مناسب کودکان و ارائه خدمات مشاوره و توان بخشی با توجه به ویژگی های خاص هر گروه کودکان با نیازهای ویژه و افزایش پوشش تحصیلی کودکان دارای نیازهای ویژه از نتایج مورد انتظار بسته تحولی مداخلات به هنگام و طلایی در مدارس است.


 



 



 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2754
کلمات کلیدی