• انتشار: 1399/11/20 - 13:02
  • تعداد بازدید: 647
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
دکتر حسینی در نشست خبری:

افزایش 18 برابری پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی / افزایش 82 برابری دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر/ راه‌اندازی 77 درصد مراکز مشاوره دانش‌آموزان استثنایی در دو سال اخیر/ افزایش 3 برابری خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای در دولت تدبیر و امید

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست خبری به مناسبت ایام ا... دهه فجر به تشریح فعالیت‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی پرداخت

4041.mp3 افزایش 18 برابری پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی / افزایش 82 برابری دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر/ راه‌اندازی 77 درصد مراکز مشاوره دانش‌آموزان استثنایی در دو سال اخیر/ افزایش 3 برابری خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای در دولت تدبیر و امید

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروزه انقلاب اسلامی با سه مؤلفه، تلاش در جهت ناکارآمدی، افزایش نارضایتی ترکیبی و افزایش یاس و ناامیدی از سوی بدخواهان مورد هجمه قرار می‌گیرد و هر کس دوستدار این نظام است باید در جهت خلاف این سه مؤلفه یعنی افزایش کارآمدی، افزایش رضایتمندی و ایجاد روحیه امید حرکت کند.

حسینی با بیان اینکه مسیر رسیدن به توسعه و عدالت از معبر نظام تعلیم‌وتربیت می‌گذرد اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش وزارتی تأسیسی، تعدیلی و تکمیلی است زیرا در جامعه هر چیزی بخواهد تأسیس، تعدیل، تکمیل و یا حتی تعطیل شود سرمنشأ آن آموزش‌وپرورش است

وی افزود: اگر جهان از بی‌عدالتی و خشونت در رنج است بدون تردید رفع آنها از مسیر آموزش‌وپرورش می‌گذرد و بهترین فرصت ایجاد عدالت و توسعه توجه به تعلیم‌وتربیت است.

معاون وزیر با بیان اینکه رسیدن به توسعه در همه ابعاد منوط به رسیدن به جامعه دوستدار انسان است اظهار کرد: جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کودک، معلول و کتاب است و رسیدن به این جامعه از طریق آموزش‌وپرورش به‌ویژه آموزش‌وپرورش استثنایی محقق می‌شود.

*افزایش 18 برابری پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب در سال ۱۳۷۰ است و از زمان تأسیس تاکنون پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی ۱۸ برابر شده است اظهار کرد: ۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه در حال تحصیل هستند.

وی افزود: ۸۰۵ مدرسه استثنایی به‌عنوان پشتیبان مدارس پذیرا فعالیت دارند و ۳۴ مدرسه شبانه‌روزی نیز در کشور برای دانش‌آموزان استثنایی وجود دارد.

وی گفت: از 1743 مدرسه استثنایی، ۴۸ مدرسه خاص اتیسم، ۲۳ مدرسه خاص نابینایان، 27 مدرسه خاص دانش‌آموزان جسمی حرکتی و 100 مدرسه ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی وظیفه تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان استثنایی را برعهده دارند.

*رشد 67.5 درصدی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر در دولت تدبیر و امید

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی 7 درصد رشد داشته است گفت: پوشش دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر در این دولت 67.5 درصد رشد را نشان می‌دهد هزینه ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی نیز در دولت تدبیر و امید 42 برابر رشد داشته است.

*77 درصد مراکز مشاوره در دو سال اخیر راه‌اندازی شده است

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی ارائه خدمات به دانش‌آموزان عادی دارای مشکلات ویژه یادگیری را از طریق ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری نیز برعهده دارد اظهار کرد: 47 مرکز مشاوره و راهنمایی نیز خدمات مشاوره‌ای و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهند.

وی افزود: تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری از 475 مرکز در سال 1397 به 756 مرکز در سال 1399 رسیده است و 82 مرکز نیز در ایام کرونا راه‌اندازی شده است.

وی گفت: از 48 مرکز مشاوره و راهنمایی نیز 10 مرکز در سال 98 و 27 مرکز در سال 1399 افتتاح شده است یعنی 77 درصد این مراکز در دو سال اخیر راه‌اندازی شده است.

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نوآوری فضا و تجهیزات است افزود: ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای ازجمله برنامه‌های آموزش‌وپرورش استثنایی است و تاکنون  4 مرکز در کشور راه‌اندازی شده است و تعداد این مراکز تا پایان سال تحصیلی به 10 مرکز خواهد رسید.

*افزایش 82 برابری دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر

حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی از سال 1370 تاکنون 18 برابر شده است گفت: یکی از جهت‌گیری‌های اصلی آموزش‌وپرورش استثنایی تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی تحت عنوان مدارس تلفیقی فراگیر است و تعداد دانش‌آموزان استثنایی مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی فراگیر 82 برابر افزایش‌یافته است.

وی افزود: دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات 5 تا 10 برابر دانش‌آموزان عادی نیز دارند که در حال حاضر میانگین تراکم در مدارس استثنایی 53 نفر، نرم کلاسی 6.4 نفر است و به‌ازای هر 24 دانش‌آموز استثنایی یک معلم وجود دارد.

*افتتاح و یا کلنگی 132 مدرسه استثنایی در قالب طرح از خشت تا بهشت در یک سال گذشته

معاون وزیر یکی از مؤلفه‌های آموزش‌وپرورش استاندارد را استاندارد فضای آموزشی دانست و افزود: بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به استاندارد مطلوب موردنیاز است که ساخت این مدارس از یک سال گذشته در قالب طرح از خشت تا بهشت آغاز شده است و تاکنون 132 مدرسه از این تعداد معادل با 63 درصد یا کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است.

حسینی تربیت‌بدنی و ورزش را یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان استثنایی دانست و افزود: 14 استان کشور فاقد سالن ورزشی خاص دانش‌آموزان استثنایی هستند که ساخت این سالن‌ها آغاز شده است و در 368 مدرسه استثنایی نیز با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس ساخت سالن‌های ورزشی 200 مترمربعی درون مدرسه‌ای آغاز شده است.

معاون وزیر از راه‌اندازی اتاق بازی در تمامی 23 مدرسه خاص نابینایان خبر داد و گفت: تا اول مهرماه 20 پارک تحرک و جهت‌یابی در مدارس خاص نابینایان راه‌اندازی می‌شود و اتاق‌های حسی و حرکتی نیز از 2 اتاق به 10 اتاق خواهد رسید.

حسینی از راه‌اندازی 190 باشگاه پیش‌کسوتان آموزش‌وپرورش استثنایی خبر داد و افزود: باشگاه‌های پیش‌کسوتان آموزش‌وپرورش استثنایی با استفاده از ظرفیت شیفت خالی مدارس استثنایی و با هدف تجربه گردانی بازنشستگان و استفاده از تجربیات آنان به‌عنوان راهنمایان بالینی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: 3 مرکز رفاهی و آموزشی ارتقای مدیریت آموزشگاهی نیز در کشور راه‌اندازی شده است و 5 اردوگاه دانش‌آموزی نیز در حال ساخت است.

*مناسب‌سازی مدارس در تمام ابعاد یکی از برنامه‌های اصلی آموزش‌وپرورش استثنایی

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مناسب‌سازی مدارس در تمامی ابعاد را یکی از برنامه‌های آموزش‌وپرورش استثنایی دانست و گفت: تا پایان مهر سال گذشته 725 مدرسه مناسب‌سازی شده‌اند و تا پایان اسفند سال جاری نیز 571 مدرسه دیگر مناسب‌سازی می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این مناسب‌سازی 64 مدرسه پذیرا و اتیسم در تمامی ابعاد و در تمامی استان‌ها به‌صورت الگویی نیز در دست انجام می‌باشد.

حسینی یکی از خدمات آموزش‌وپرورش استثنایی به همه دانش‌آموزان را برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان دانست و گفت: این برنامه با پوشش 1.5 درصدی از سال 1374 شروع شده و در سال 1399 و علی‌رغم شرایط کرونایی به پوشش 99 درصدی رسیده است.

وی افزود: راه‌اندازی یک پایگاه دائمی سنجش به همراه اتاق آکوستیک در تمامی استان‌ها از برنامه‌های در دست انجام آموزش‌وپرورش استثنایی است.

وی افزود: در سال آینده نیز آزمون‌های غربالگری برای شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری نیز به برنامه سنجش اضافه خواهد شد تا شناسایی این دسته از دانش‌آموزان به هنگام صورت گیرد.

حسینی تصریح کرد: ارائه خدمات به دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از رویکرد انفعالی به رویکرد فعال در خواهد آمد و ارائه این خدمات با رویکرد مدرسه محوری، معلم محوری و خانواده محوری گسترش خواهد یافت.

*افزایش 3 برابری خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای در دولت تدبیر و امید

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی در سه حوزه خدمات حمایتی، خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای و خدمات توان‌بخشی در قالب مراکز مشاوره به ارائه خدمات توان‌بخشی می‌پردازد اظهار کرد: اعتبارات خدمات توان‌بخشی از 4 میلیارد تومان در سال 1398 به 7 میلیارد تومان در سال 1399 رسیده است و تعداد این خدمات از 16 آیتم به 18 آیتم افزایش‌یافته است.

وی افزود: پرداخت هزینه عینک 33 درصد، هزینه پروتز 42 درصد، کفش طبی 33 درصد، دندان‌پزشکی  33 درصد و سمعک 25 درصد افزایش‌یافته است.

وی گفت: در حوزه خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای نیز ارائه این خدمات از سال 1394 تاکنون 3 برابر رشد داشته است.

حسینی توانمندسازی معلمان و اولیاء را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: در سال جاری 268 کارگاه ویژه معلمان، 186 کارگاه ویژه والدین و 42 کارگاه برای دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است که بیش از 7 هزار و 500 نفر از این کارگاه‌ها استفاده کرده‌اند.

معاون وزیر با بیان اینکه تاکنون 1000 کتاب برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی و یا تألیف شده است گفت: بیش از 11 هزار دانش‌آموز استثنایی در 158 رشته کاردانش و فنی و حرفه‌ای در حال تحصیل می‌باشند.

وی افزود: ۳۱۱ دانش‌آموز استثنایی در کنکور سال ۹۹ قبول شده‌اند و این میزان قبولی به معنای رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در سال ۹۹ مبنای اصلی کار ما مبتنی بر سند تحول بنیادین بود که در این راستا سه سند تحولی ایجاد کردیم. ۹۳.۳ درصد این بسته‌ها نوآورانه است و این‌گونه حدود ۷۰ درصد شاخص‌های پیرامون بسته تحولی محقق شده است. 

  معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اظهار کرد: تاکنون ۲۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان استثنایی اهدا شده است و دیگر دانش‌آموز استثنایی وجود ندارد که تبلت و یا اعتبار لازم برای تهیه آن به او داده نشده باشد. 

*طرح هدایت با هدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند اجرایی شده است

جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه ۲۸ تا ۳۰ درصد دانش‌آموزان معادل با ۳ میلیون دانش‌آموز از تجهیزات کافی برای اتصال به شبکه شاد برخوردار نیستند، گفت: امروزه اهداء یک تبلت به منزله اهدای یک مدرسه و اهدای تمام کتابخانه‌های دنیا به بچه‌ها است و با این رویکرد کار اهداء تبلت را با تمام منابع موجود و در قالب طرح هدایت آغاز کردیم و اکنون ۱۷۰ هزار از این تجهیزات آموزشی آماده و به دانش‌آموزان هدیه شده است. 

وی ادامه داد: بیشترین میزان تبلت اهدایی به استان خوزستان با اهداء ۳۲ هزار و ۶۰۰ تبلت معطوف می‌شود. همچنین بالاترین میزان پوشش نیاز دانش‌آموزان به تجهیزات نیز مربوط به استان‌های یزد، زنجان و بوشهر می‌شود که توانسته‌اند بیش از ۶۰ درصد نیاز دانش‌آموزان را پوشش دهند. 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش افزود: بیشترین نیاز دانش‌آموزان به تجهیزات آموزشی به استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد مربوط است

وی افزود: با ۲۷ استان تفاهم نامه‌هایی امضا کردیم تا بتوانیم باقی‌مانده تبلت‌ها را از طریق پویش‌های کشوری، مردمی و اعتبارات استان‌ها تهیه کنیم و این‌گونه دانش‌آموزی از تجهیزات هوشمند بی‌بهره نباشد.

وی همچنین گفت: تهیه وسایل و تجهیزات هوشمند امری بسیار مهم در جهت ایجاد فرصتی برای عدالت آموزشی در شرایط کرونا است. تأمین این تجهیزات می‌تواند از ترک تحصیل دانش‌آموزان در دو بخش جلوگیری کند. برخی از دختران به دلیل فرهنگ خاصی از سنی به بعد ادامه تحصیل نمی‌دهند و بخشی دیگر به دلیل مشکلات محل زندگی از ادامه تحصیل غافل می‌شوند و این‌گونه می‌توانند از طریق این تجهیزات ادامه تحصیل دهند. 

معاون وزیر با بیان اینکه در ایام کرونا تداوم آموزش، پوشش حداکثری و انعطاف حداکثری سرلوحه کار آموزش‌وپرورش قرار گرفت اظهار کرد: تلویزیون، درس‌نامه‌ها، آموزش‌های منزل محور و شبکه شاد در راستای انعطاف حداکثری ایجاد شد.

حسینی با برشمردن مزایای شبکه شاد نظیر افزایش توان معلمین، تداوم آموزش، تسهیل ارتباط با خانواده و... افزود: ۷۲ درصد یادگیری دانش‌آموزان استثنائی در اپلیکیشن شاد ادامه دارد و امروز ۱۰۰ درصد مدارس استثنائی و ۸۴ درصد کلاس‌ها به شبکه شاد متصل هستند. همچنین ما توانسته‌ایم ۲۵۹۱ محتوای فاخر در شبکه شاد تولید کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر اپلیکیشن جامع آموزش‌وپرورش استثنائی تا ۲۵ این ماه راه‌اندازی می‌شود.

*افزایش اعتبارات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره بودجه سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی گفت: در سال ۹۷ بودجه این سازمان ۹۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بود، در سال ۹۸ بودجه به ۹۹ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان رسید و بودجه سال جاری نیز ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. می‌توان گفت این سازمان تاکنون حدود ۱۲ برابر افزایش اعتبارات داشته است که هشت برابر آن به دولت تدبیر و امید معطوف می‌شود. 

حسینی درباره بودجه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه پیش‌بینی‌شده ما ۱۸۵ میلیارد تومان بود که با کمسیون تلفیق و برنامه‌وبودجه رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا علاوه بر این بودجه، ۲۵۰ میلیارد تومان نیز به بودجه ما در ردیف خدمات توان‌بخشی اضافه شود و این‌گونه می‌توان گفت رشد ۴۰۰ درصدی محقق می‌شود.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 4041
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید