• انتشار: 1399/03/19 - 15:03
  • تعداد بازدید: 797
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در نشست مشترک معاون پرورشی و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مطرح شد؛

انسجام بخشی، همسو سازی، کیفیت بخشی و مناسب سازی فعالیت های پرورشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی

با حضور کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و حسینی رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین دو معاونت نشست مشترک انسجام بخشی و مناسب سازی فعالیت های پرورشی حوزه آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

2967.mp3 انسجام بخشی، همسو سازی، کیفیت بخشی و مناسب سازی فعالیت های پرورشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی

 


دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه پرورش در همه ابعاد جامعه و  نظام تعلیم تربیت لازم است اما در حوزه آموزش و پرورش استثنایی لازم تر است اظهار داشت: انسجام بخشی، همسو سازی، کیفیت بخشی  و مناسب سازی فعالیت های پرورشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی از اهداف این نشست مشترک می باشد.


حسینی با بیان اینکه فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش‌ هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری ها به شمار می‌رود اظهار داشت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.


وی افزود: تمام ماموریت های آموزش و پرورش عادی در جمعیت محدود تری در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد و یکی از ماموریت های نظام تعلیم و تربیت ، پرورش دانش آموز تمام ساحتی است که در آموزش و پرورش استثنایی نیزاین هدف با جدیت دنبال می شود.


وی با بیان اینکه  ‏یک از چرخش های سند تحول بنیادین تغییر جهت از آموزش زدگی سنگین و حرکت از سمت  تفکیک امر آموزش  و پرورش  به سمت تلفیق آموزش با پرورش است اظهار داشت: معلم ، برنامه درسی ، محیط مدرسه ، نظام ارزشیابی باید تلفیقی از آموزش به همراه  پرورش باشد.


حسینی یکی از تحولات آموزش و پرورش استثنایی را  مدارس انطباقی و حضور دانش آموزان با نیاز های ویژه در کنار دانش آموزان عادی است اظهار داشت: با توجه به حضور بیش از 70 هزار دانش آموز با نیاز های ویژه در مدارس عادی و پذیرا نیازمند مناسب سازی فعالیت های پرورشی ویژه این دانش آموزان و دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس خاص استثنایی هستیم.


وی افزود: تدوین کتب پرورشی و مناسب سازی آنها  جهت دانش آموزان ‌با نیاز های ویژه، اردوهای دانش آموزی، مناسب سازی دستور العمل های پرورشی ویژه دانش آموزان استثنایی در مدارس پذیرا و استفاده از خدمات مراکز مشاوره و راهنمایی حوزه پرورشی و ارائه خدمات به دانش آموزان استثنایی از محورهای همکاری مشترک با حوزه معاونت پرورشی است.


 حسینی خواستار حضور یک نماینده از آموزش و پرورش استثنایی استثنایی در شوراهای برنامه ریزی معاونت پرورشی و فرهنگی شد و اظهار داشت: حضور دانش آموزان استثنایی در مسابقات فرهنگی و هنری به عنوان یک استان مستقل و استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه از پایگاه های اوقات فراغت از جمله موارد  ارتقای  امور پرورشی در آموزش وپرورش استثنایی است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه  مجلس واقعی و مجازی دانش آموزان با نیازهای ویژه تشکیل شده است افزود: طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل دانش آموزی، طرح هر مدرسه یک سرود و اجرای اردوی زیارت اولی ها از جمله فعالیت های آموزش وپرورش استثنایی در حوزه پرورشی است.


شایان ذکر است در این نشست کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی ضمن تقدیر از تشکیل نشست مشترک اظهار داشت: دانش آموزان استثنایی فرشتگان زمینی هستند که باید به طور خاص دیده شوند و تمامی فعالیت های حوزه پرورشی و فرهنگی برای این دانش آموزان به صورت ویژه دیده می شود.


 وی افزود: پذیرش رایگان دانش آموزان با نیازهای ویژه در مراکز مشاوره آموزش و پرورش، برگزاری کلاس های خبرنگاری جهت دانش آموزان استثنایی، استفاده از اردوگاه های دانش آموزی و استفاده از پایگاههای اوقات فراغت جهت دانش آموزان با نیاز های ویژه از جمله برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی است.


 



 


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2967
کلمات کلیدی